Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#29672] Dr. th. Peder Niels. Krog. marr. 1681 Anna Dorth. Bremer - living descendants ?

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Dr. theol., bishop of Trondheim, Peder Nielsen Krog (1654-1731) married Anna Dorthea Bremer (1659-1746) on Sep 9, 1681. They had several children, and among those were Christian Krog (1682-1754) (not the famous painter), Nils Krog (1683-1740) and Sofie Amalie (1686-1735). The couple has probably lots of living descendants today.I’ve been contacted by a Mr. Robert Fairchild (e-mail: robert.fairchild(a)us.army.mil / U.S. Tel. no.: 602-300-2663), who has inherited from his grandfather (who again inherited it from his grandfather) a silver cup with an inscription reading ‘Dr. Peder Krog = Anna Dorthea Bremer 1-7-0-7’. It has been told that whomever first aquired the cup, did so at a wedding.If interested, mr. Fairchild asks any living descendants of the couple kindly to contact him regarding the silver cup, of which a picture can easily be provided.

• 5 år senere...
Gjest Per Nermo

Peder og Anna Dorothea hadde i 1706 (altså året før det inngraverte årstallet 1707) vært gift i 25 år (se innlegg #1 og http://nermo.org/slekt/d0036/g0000053.html#I9023).Hvilket par 'O. O.sønn' / 'B. O.datter' er det som ev. gifter seg i 1707 ? Og hvordan/hvorfor/av hvem fikk de ev. begeret i bryllupsgave ?

Gjest Per Nermo

Jeg har også et par bilder av 'hele begeret', om det skulle være av interesse, tatt ovenfra (ned i koppen) og fra siden (med bunnen synlig undenfra).Alle bildene er i sin tid tilsendt meg av Robert Fairchild (se innlegg #1).

Gjest Arnstein Rønning

Jeg synes ikke det ser ut som at inskripsjonen OOS og BOD er gjort av samme gravør som den som har gravert årstallet og P Krog/A D Bremer. Jeg tror at PKrog ADBremer 1707 er originalt, men at det andre er påført etter 1707. Slike sølvkrus var forresten ikke uvanlige i Trondheim. Det finnes et etter borgermester Anders Helkand også.

Gjest Per Nermo

Det kan jeg være enig i. Kanskje P Krog / A D Bremer ventet 'noen måneder' med å feire sin 25 års bryllupsdag ?Det er vel sannsynlig at bispeparet i Trondheim eller noen av deres etterkommere/arvinger har gitt sølvbegeret i bryllupsgave til 'O. O.sønn' / 'B. O.datter' ?Noen som har forslag til hvem disse kan være ?

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tok en rask titt på døpte i Domkirken i Trondheim i 1707, og fant bare ett tilfelle dette året der biskopen var fadder. Det var da Mag. Nils Juul (prest i DK) og hans Christentze Lund døpte tvillingene Raphael og Ingeborg Anna. I et slikt tilfelle hadde det kanskje passet for biskopen å gi et slikt beger (eller to)?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.