Gå til innhold
Arkivverket

[#29672] Dr. th. Peder Niels. Krog. marr. 1681 Anna Dorth. Bremer - living descendants ?

Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Dr. theol., bishop of Trondheim, Peder Nielsen Krog (1654-1731) married Anna Dorthea Bremer (1659-1746) on Sep 9, 1681. They had several children, and among those were Christian Krog (1682-1754) (not the famous painter), Nils Krog (1683-1740) and Sofie Amalie (1686-1735). The couple has probably lots of living descendants today.I’ve been contacted by a Mr. Robert Fairchild (e-mail: robert.fairchild(a)us.army.mil / U.S. Tel. no.: 602-300-2663), who has inherited from his grandfather (who again inherited it from his grandfather) a silver cup with an inscription reading ‘Dr. Peder Krog = Anna Dorthea Bremer 1-7-0-7’. It has been told that whomever first aquired the cup, did so at a wedding.If interested, mr. Fairchild asks any living descendants of the couple kindly to contact him regarding the silver cup, of which a picture can easily be provided.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Per Nermo

Godt Nyttår / Happy New Year !Snart fem år 'siden sist' men kanskje noen melder seg nå ?It's almost five years since above was posted. Robert surely still hopes for a response !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg fikk et digitalt foto av koppen, og har det et eller annet sted. Jeg er ikke etterkommer av Peder, men av farfar til Peder Krog, Niels Christensen Krog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg gjengir i de følgende innlegg noen bilder av sølvbegeret; først inskripsjonen langs øvre kant, med ekteparets navn (Dr. Peder Krog = Anna Dorothea Bremer) :

bilete10811.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har også et par bilder av 'hele begeret', om det skulle være av interesse, tatt ovenfra (ned i koppen) og fra siden (med bunnen synlig undenfra).Alle bildene er i sin tid tilsendt meg av Robert Fairchild (se innlegg #1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg synes ikke det ser ut som at inskripsjonen OOS og BOD er gjort av samme gravør som den som har gravert årstallet og P Krog/A D Bremer. Jeg tror at PKrog ADBremer 1707 er originalt, men at det andre er påført etter 1707. Slike sølvkrus var forresten ikke uvanlige i Trondheim. Det finnes et etter borgermester Anders Helkand også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det kan jeg være enig i. Kanskje P Krog / A D Bremer ventet 'noen måneder' med å feire sin 25 års bryllupsdag ?Det er vel sannsynlig at bispeparet i Trondheim eller noen av deres etterkommere/arvinger har gitt sølvbegeret i bryllupsgave til 'O. O.sønn' / 'B. O.datter' ?Noen som har forslag til hvem disse kan være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tok en rask titt på døpte i Domkirken i Trondheim i 1707, og fant bare ett tilfelle dette året der biskopen var fadder. Det var da Mag. Nils Juul (prest i DK) og hans Christentze Lund døpte tvillingene Raphael og Ingeborg Anna. I et slikt tilfelle hadde det kanskje passet for biskopen å gi et slikt beger (eller to)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg trodde at magisterens sønn Ole Henrik Juul (Juel) (Olaus Henricus) også ble døpt dette året (han som var kapellan på Hitra 1736-1750) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er kanskje mulig(?), for tvillingene ble døpt like før nyttår, og hvem vet, kanskje var de som tvillinger født for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Paret hadde visstnok én datter til, men jeg vet ikke når hun var født. Trolig rundt 1704/1705. (Kanskje Sophie eller Maren ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.