Gå til innhold
Arkivverket

[#29674] Hedemark, Lilleelvdalen: Mari Knutsdt., f. 11.10.1818


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Er det noen som har mulighet for å sjekke dåpen til denne damen. Fant henne konfirmert i Rennebu 20.7.1834. Hennes foreldre er oppgitt å være Knud Aagjelen og Helge Brandvold. Aagjelen er et plassnavn i Meldal, og der forekommer navnet Knut. Lurer på om jeg har funnet Helge i 1801: LenkeHun er her kalt Helge Eriksdt. og f. ca. 1795. Ser at mor til Helge Eriksdt. heter Mari, og tenkte derfor det kunne være henne.Ellers var det ei Helge Larsdt. som var 9 år i 1801 også.Venter i spenning på om noen har tips i denne saken.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei!Iflg. Fam.search så blir Mari Knudsdtr. f. 26-9-1818 og døpt 11-10-1818 i Alvdal. Foreldre Knud Johnsen og Helge Erichsdtr. Som du sikkert vet så må det sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Tynset Alvdal MINI 18 1815-29 s. 43.Hun var riktig nok født 26/9 og døpt 11/10 1818 i Lille-Elvedal kirke: Mari Knudsdr. Brandvold. Uægte barn. Foreldrene var Ungk. Knud Jonsen Aalie af Medals prestegjeld og pig. Helge Eriksdr. Brandvold.Fadderne tror jeg ikke at jeg skal prøve meg på å tyde nå, med de fleste har etternavn Brandvold.mvh rb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

1801-tellingslenken skulle stemme. Familienr 400 er tilhørende på gården Brandvoldseggen, Lilleelvedalen.Helge Eriksd. dro, ifølge bygdeboka, til Meldal.Dette er vel Helge i Rennebu, 1865, sammen med sønnen Erik Olsen.: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Et spørsmål litt på sida:Finnes det mere etterslekt enn Mari Knudsd. og Erik Olsen?Mari Knudsd. er morfars tre-menning, så jeg vart interessert-. Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Helge (Hille) Eriksdt. Brandvoll, f. 1793, d. 1879 ble i 1829 gift med Ola Toreson Meås, f. 1788, d. 1865.De hadde følgende barn:1. Tore, f. 1828 2. Kari, f. 1831 3. Erik, f. 1836, d. 1907, Ry, Rennebu. Gift 1871 med Gjertrud Jonsdt. Myren, f. 1829, d. 1886. Sønn: Ola, f. 1850 (far (Tore Olsen Meåsdal. Dette må være bror til hennes mann.)Ola Toresen, f. 1850, ble gift med Marit Sivertsdt. og de fikk ei datter Gjertrud. Disse 3 utvandret til Amerika i 1883. Denne Marit Sivertsdt. skulle være født i Vågå.Her har du dem i 1883 (Marit er kalt Thoresdt., men det er riktig familie): LenkeMari Knutsdt., f. 1818, d. 1861, ble i 1844 gift med Jon Olsen Tverdal (Tverdalsbroen), f. 1816, Grutrabben, Meldal. De kom flyttende til Vargbrua (Tverdalsbrua) ca. 1850. Han var smed.Barn:1) Ola, f. 1845, Meldal 2) Knut, f. 1847, Meldal. Skomaker. Bodde i Trondheim. Som gammel enkemann kom han tilbake og døde på aldersheimen på Nerbakken (Rennebu) i 1931. Han etterlot seg en sønn, kjøpmann Ola Knutsen, Vollabakken, Trondheim.3) Mikkel, f. 1852, Rennebu. Han flyttet til Trondheim og hadde forskjellig arbeid. Bl.a. var han i lang tid bademester på Vestre folkebad. Navnet på kona er ukjent, men han hadde 2 sønner, John og Ole.1) John Mikkelsen Tverdal, f. 18??, d. 1969. Gift med Nathalie Kobro, prestedatter fra Bergen. Hun var lærerinne i Trondheim. I sin tid var Nathalie Tverdal ei kjent kvinne i bybildet i Trondheim. Ingen barn. John Tverdal var arkitekt og har bl.a. restaurert mange kirker.2) Ole Mikkelsen Tverdal, f. 18??. Han var ingeniør ved Statens vegvesen, og bodde i Steinkjer. Han har flere etterkommere. Enkemann Jon Olsen Tverdal, f. 1816, ble andre gang gift i 1864 med Mali Jørgensdt. Mærkesbrekk, f. 1826, d. 1916De fikk en datter: 4) Marit, f. 1864, Rennebu, gift med Arnt Ramusen Berg (se Nybro)Hvis du vil ha mere opplysninger må du bare si ifra.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Stor takk til Inger for laangt og innholdsrikt innlegg! Dette må jeg nok studere mærmere. Kanskje kommer jeg med flere spørsmål.En liten kommentar til LENKE i innlegg 7: (Marit) Thores. står vel for Thoresen, som for mann og datter.Her er vel kona til Mikkel Jonsen Tverdahl, også sammen med ei datter: LenkeMvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ja, det står nok sikkert for Toresen. Du skjønner jeg har sett på en liste jeg har fått oversendt fra en kjenning hvor det sto Toresdt., og har derfor sett meg blind på det. Leste faktisk at det sto Toresdt. på emigrantprotokollen også. Der ser du hvor fort gjort det er, og hvor blind man kan bli.Takk for linken til Mikkel Tverdal.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore Øverby

Ved FT 1865 har Gjertrud også sønnen Knud Olsen, f. 1862. Dette kan vel være Erik Olsens sønn. Er det noen som vet noe?Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Gjertrud Johnsdt. fikk sitt andre uektefødte barn i 1862, Knut Olsen, f. 20.1, døpt 9.3. Hans far vvar Ole Olsen Meaas. Gjertru skrev seg da for Meåsdal.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.