Gå til innhold
Arkivverket

[#29675] Nils Lauritsen Barfoed - Borch


Gjest Dagny Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagny Madsen

Svein Tore Dahl skriver om presten Nils Lauritsen Barfoed - også kalt Borch. En Nils Larsen Borch leier gård i Ytterøen! og manglende betaling for leien gjør at han blir innstevnet for dette. Disse to navnene kan være en og samme person ! Har aldri sett at navnet Barfoed kan ha en sammneheng med Borch-navnet. Kan noen svare på hvor Barfoed-navnet kommer ifra ? Og hvor kommer navnet Borch inn her !Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Jeg har en håndskrevet slektsoversikt fra en Barfoed, og der står :Laurits Klausen blev født i Ribe stift 1596 i Allerup Præstegaard. Vet at det også står om norsk slekt i boka.Skal nå på fotballkamp og vil se på dette senere i kveld, om dette skulle være av interresse ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har funnet ut selv at dette vel er hentet fra NST 14 og dreier seg om midten/siste halvdel av 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

En dansk Barfo(e)d-slekt finnes det flere slektshistoriske skrifter om (http://bib.fkb.dk/sites/WXpub/pub/search.html. Velg utvidet søg, skriv emneord Barfod og emnetal 99.9) En av dem var prest i Nord-Trøndelag. Jeg har ikke mulighet til å sjekke navnet hans her og nå, men jeg ser ikke bort fra han har det navnet du nevner. Mvh Toril Gj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mange av 'kildene' i (6) er slektssider på nettet, ellers mye avskrift av NST og bygebøker. (En og annen kirkebok finnes også).Slik 'sammensatt' sekundærkildebruk kan ofte gi merkelige resultater uten at jeg skal antyde noe om denne hjemmesiden, jeg gikk bare rett til kildehenvisningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Som svar til Marie Stephensen, Oslo. Selvsagt er jeg interessert og med takk. Også når det blir opplyst at denne familien kommer fra Ribe - noe vår Borch og gjør blir det jo ekstra spennende.Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Gjessing

Jeg har nå sjekket Fr. Birkedal-Barfod (1925): Stamtale over Slægten Barfod - Barfood - Barfoed 1455 til 1925, København. Her nevnes (s. 17) Niels Clausen Barfod, født august 1671 og student fra Odense skole 1691. Han oppgis å ha vært residerende kapellan 1722-28 i 'Sparboen, Indreherreds Provsti i Trondhjems Stift i Norge'. Navnet stemmer altså ikke. Og dette er ingen primærkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har sett litt i boka, og det er ikke helt lett da det står en masse historie og ikke nummer på personene, men noe har jeg fått lest meg til så langt.Her går navnene Klaus, Nils og Laurits/Lars om hverandere, ikke helt lett å sette i sammen, men skriver sånn det står.Den 22 april 1455 blev Jens Barfod i Sædinge adlet af Christian den 1. Det er den første danske Barfod, vi kan paavise, maa derfor gælde for Familiens Stamfader. Han var Svoger til Tyg Ferkelsen, Kannik i Ribe, paa hvis Forbøn han blev adlet. Han har vel sagtens været gift med dennes søster. Sedingen Herregaard i Nørrenebel Sogn af hvilken han rimeligvis har været ejer., er nu udstykket i de saakaldte Sedinge-Storgårde. Vi vide hverken naar han var født eller naar han døde.Lars Barfod til Sedinge Strogaardlod 1576 sit Navn og Vaaben inggrave i den øverste mandfolkstol i Nørrenebel Kirke.Nils Lauritsen Barfod. Død 26 desember 1613.Laurits Nilsen Barfod som 21 mai 1620 blev student fra Roskilde Skole iblandt hvilken skoles datigigdimitterer der findes en mængde vestjider.Nils Larsen Barfod kom til verden 5 april 1650 avlet af blave/brave Forældre, Faderen: ædle og højfornemme Lars Barfod, Kong Fedrik den 3 Proviantkommessarius Moderen, den dydsirede Madan Krisiane Løve. Læreskolen Holland, did han 1666 af den store Generaladmiral Hr. Kort Adeler blev forsendt at løre det saa nyttige Sømandskab. Prøvestedet Ostindien, hvor han fandt alles Approbation,især hos os,da han 1675 efter Kaptein Buks/Bochs død på Rejsen tog seg Skibet Oldenborg an og førte det fra Batavia lykkelig hjem til Danmark.Dette er bare litt av det som sto i boken men antatt det som kan være av interresse, men jeg trenger mer tid til å sette dette her i sammen.Vet ikke om det er riktig person du er på jakt etter heller ?PS : Dette er skrevet rett fra boka, om det skulle se ut som skrivefeil.Håper det var litt på vei!Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

PS !Hva som står i boka skrevet av en Barfod (klarer ikke tyde underskriften hans til annet enn Barfod), dette er opptegnelsen etter Emanuel Barfod som han sønn Pastor Andreas Barfod arvet, går ikke jeg god for, men som en hjelp til hva som kanskje kan være riktig.I boken er det det bilde av Laurits Barfods Stolestade (1516) i Nørre Nebel Kirke.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Står det noe i boken om rådm. i Trondheim Jørgen Nielsen Barfod, f. ca 1608, d. 1663 i Trondheim?Ifølge boken 'Wendelbo slekta' ble Jens B. adlet 13/4 1455. Slektas adelige frihet gikk tapt i første ledd 'paa grund af ringe Kaar'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Jeg funnet navnet Jørgen men av nyere dato !Det jeg tror hadde vært lurt av meg, er kanskje å få noen som virkelig er flinke på dette, til å sette sammen slektskapet i boka. Boka er på 234 sider i A5 format, og det er fult av navn og historie, og kommentarer i marg.Det som jeg nå har fått med meg er Nils de Barfod prest ved Vor Frelsers Kirke i Kristiania (1732) og Provst i Bragernæs. Så da regner jeg med at denne Nils er kjent fra før av. Han skal ha en datterdatter på Kongsberg. Her kommer det mange navn som feks. Ambrosia Paludan døpt 11 oktober 1750 gift Major Stochfleth i Norge datter av enken etter Nils Barfod. (ikke Barfod datter). Lena Katrine Paludan gift med Even Meldal Skjelderup osv. Så er det Kristiansandslekt (barn av Barfod) sikker også kjent fra før.Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest dagny madsen

En stor takk til alle som har oppklart noe vedr Barfoed-slekten- Toril, nå først fikk jeg kontakt med nettstedet du skriver. Her er jo store mengder litteraturhenv - flott og takk. Til Marie: Takk igjen, ser at det er flere som er interessert i denne slekten. For oss er det navnene Niels evt Jens eller en Laurits som kan være en av våres siden Iver Nielsen, sogneprest til Nørre Horne Herred (Bork i Ribe) kaller sine sønner Jens, Laurits og Peder. Videre neste generasjon er mye Niels, men navnene går jo igjen i mange familier - og sikrere dokumentasjon må til. Kanskje er denne Barfoed med forgreininger i Claus Mortensen Borch's familie ! Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Svarer på Maries vegne da jeg har boka hennes. Jeg holder på med å sette opp en 'slektsliste' fra den, da det er rimelig vanskelig å finne frem i boka selv om personene er nummerert.Det er bedre at vi kommer tilbake med evt. svar når denne lista er ferdig, og det er ganske snart.Så langt kan jeg ihvertfall si at jeg har ikke funnet navnet Borch noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Nils Klavsen Barfod f.1671- var kapellan i Sparbu. Vites ikke om han var gift eller fikk barn.Nils Nilsen B. 1696-1739 prest Vor Frelsers krk. Christian. Sønn av admiral Nils Larsen B. og 2.kone Magdalene With.Klavs Nilsen B., overformynder i Trondheim, og som sådan nevnes han som vitterlighetsvitne i et under 8/8 1640 avfattet gavebrev av biskop Grønbecks enke Dorte Jakobsdt.(i norske Rigsarkiv, meddelt av Moe) Overformynderposten var borgerlig ombud så han var vel borger av Trondheim.Kilde: Immanuel Barfod, Optegnelser om slægten Barfod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En rettelse ang. Nils Nilsen B. Vor Frelsers krk. Han står oppført som Nils Barfod, men faren het Nils Larsen B. Om han kalte seg Nilsen eller Larsen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.