Gå til innhold
Arkivverket

[#29677] Oppgis nøyaktig slektskap i Kongelige vielsesbevillinger?

Gjest Olav Sendstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sendstad

Den 7. juni 1734 giftet Lene Monsdatter og Lars Olsen Stuve seg på Biri. Kongelig bevilling var gitt, og jeg regner med at det var på grunn av for nært slektskap. Hvis så, kan jeg finne slektskapet i selve bevillingen? Eller vil det bare stå at de var f.eks. tremenninger? Håpet er at jeg kan bruke dette til å finne ut mer om Lenes besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Du må nesten sjekk med kilden for denne opplysningen. Er det kirkeboken? Noen ganger (oftere og oftere utover på 1700-tallet) fikk man kongelig bevilling for å kunne gifte seg hjemme. Denne type giftermål var spesielt populært i de kondisjonerte kretser.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sendstad

Hei Are - kilden er kirkeboka. Der står ikke begrunnelsen, så som du sier trenger det ikke være slektskap. Men hvis detaljert slektskap av og til oppgis i bevillingene, så ville det være verdt jobben å lete fram denne kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Opplysninger om slektskap er dessverre ofte litt kryptiske i disse bevillingene. Jeg har kun sett på de som er trykt i Norsk Rigsregistranter (fra til 1660) og fortsettelsesserien Norske Kongebrev. Som oftest står det i hvilken grad i er beslektet, eller at de er i de forbudne ledd. Men kilden må undersøkes uansett. Dernest ville jeg tatt en titt i den aktuelle tingboka, hvor det kan slumpe at man får flere opplysninger.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Vi som har forfedre som har søkt ekteskapsløyve i Bergen, er så heldige at vi kan spørja her på arkivforumet. Som regel får eg til svar at 'de er belektet i 3. ledd' eller at 'de er næstsøskenbarn', som i begge tilfelle er tremenningar. I innlegg 28659 var svaret at 'farfar til Alis var bror til farmor til Tollef' Det var faktisk i 1734, samme år som du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.