Gå til innhold
Arkivverket

[#29680] Stedet Drøbak i Ås?

Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

I folketellingen for 1801 under stedet/gården Drøbak i Ås, bor Arne Christensen f ca 1720 og hans tredje kone Gunild Haagensdatter f 1723. De ble gift 03 februar 1758 på Nesodden iflg. familysearch.Mulig at de hadde sønnen Abraham Arnesen f 1761.Er det noen som vet noe om dette stedet, og i tilfellet om det står noe i bygdeboken for Ås om dette stedet, eller personene?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Hei, Drøbak nå og Drøbak (drøye bakken) den gang er nok det samme. Frogn (og Drøbak) hørte til Ås sogn.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Jeg kjenner i hvert fall litt til bakgrunnen til Gunhild og Arne. Gunhild Håkonsdtr. var fra gården Nordre Fåle i Ås, hun var datter av Håkon Hansen (fra Oppegård i Frogn) og Maren Toresdtr. (fra Kringerud i Frogn). Se bygdebøkene for Ås og Frogn. Arne og Gunhild giftet seg i Oppegård som på den tiden var en del av Nesodden prestegjeld. Arne Kristensen bodde tidligere på Foss i Ski. Om Arne og hans to første ekteskap, se under Folloslekt på nettsidene til Ski Slektshistorielag. Se også i bygdeboka for Kråkstad under gården Foss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiTusen takk, nå har jeg mer å bygge på. Har tilfeldigvis bygdeboken for Frogn til hjemlån nå.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Som du nå sikkert har sett i bygdeboka for Frogn, så er bare det første ekteskapet til Håkon Hansen omtalt der. Men han var gift hele 4 ganger, de 3 andre ekteskapene er omtalt under gården Nordre Fåle i bygdeboka for Ås. Gunhild er fra det andre ekteskapet. Jeg er for øvrig etterkommer av Håkon og hans tredje kone, enken Marte Svendsdtr. Sjødal. Håkon Hansen og familien flyttet til Sjødal i Oppegård ca. 1735, der hadde Gunhild Håkonsdtr. siste del av oppveksten (hun var trolig f. ca. 1726). Det var derfor hun giftet seg i Oppegård som altså på denne tiden hørte til Nesodden prestegjeld. Maren Toresdtr. var gift 2 ganger, første gang til Nordre Fåle og altså andre gang med Håkon Hansen i hans andre ekteskap. Men jeg vet ikke om dette går fram av bygdeboka for Frogn. Jeg har noen fotostatkopier fra bygdeboka for Frogn, de sidene hvor gården Oppegård er omtalt. Under Vestre Oppegård står det følgende:'Han brukte til 1763, da han overdro for 340 rd. til Arne Kristensen, som flyttet hit fra S. Hallangen, der han forpaktet. Men allerede snaue tre år senere solgte denne til Jonas Pedersen fra Kvakestad i Kråkstad for 400 rd. Han holdt dog tilbake plassen Sperrevika, og flyttet selv til Husvik.'Nå ser jeg at Arne Kristensen ikke er omtalt i bygdeboka for Kråkstad i det hele tatt, det er fordi bare eierne av gården er tatt med. Men under Folloslekt er Arne og Gunhild bl.a. oppført med sønnen Abraham, f. 1762 på S. Hallangen i Frogn. Da er det ingen tvil om at det er Gunhilds mann som kjøpte Vestre Oppegård av sin kones onkel i 1763. Men i 1766 flyttet de til Husvik, kan det være der de bodde i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dere finner også mye opplysninger i Drøbak i christianiakilder, siden Drøbak sto under Christiania bys jurisdiksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiTusen takk for svar, det jeg har er følgende: Anders Knardal d ca 1636 på Knardal, Frogn g m Anne d ca 1660, de fikk 4 barn: Hans Andersen Nord-Dal f ca 1611. Erik Andersen Lindebråte f ca 1624, Oluf Skoklefall, Laurits Andersen Knardal f ca 1600. Hans Andersen Nord-Dal fikk sønnen Thorer Hansen Kringerud f ca 1649 han gift m Berte Hansdatter f ca 1694-1744, de fikk bl. annet datteren Marie Thorersdatter Kringerud d 1733 på Fåle i Ås, Akershus hun gift 1 m Hågen Hansen Fåle fra Oppegård, Frogn, de fikk datteren Gunild f ca 1723 som giftet seg m Arne Christensen f ca 1720. Og de fikk sønnen Abraham f 1761, han bor i 1801 som enkemann med sin far og mor på Gård 92 skal det være, under Drøbak i Ås i 1801. Hans datter Elisabeth Abrahamsdatter fører min slekt videre. Marie Thorersdatter Kringerud var også gift med Gunnar evt Gunder Eriksen f ca 1662, han var sønn av Erik Torsen Galby i Vestby, Akershus.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.