Gå til innhold
Arkivverket

[#29681] LINDÅS, Magne Ivarson f. 1809


Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Magne Ivarson f. 1805 gift med Maria Olsdtr. f. 1805Maria er datter av : Anna Olsdtr. f.1769 og Ola LarssonEr det noen som vet noe om dem? Når de aller er født og døde?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Magne Iversen er ifølge FS født 1809 i Lindås - foreldre Iver Olsen og Aase Johannessen.Iver og Åse giftet seg i Hosanger 4.1.1806 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Ivar Olsen Hodneland og Åsa Johs.dtr Vassel i innlegg 4. Budde på Sletten i Myking, dei hadde mest truling ikkje nokon son som heite Magne.Helsing Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Ole Larsen er sønn av lensmann Lars Larsen Fjellsende og Ingeborg Iversdatter Hodneland. Marie Olsdatter f. 1806 er i følge bygdeboken for Lindås, Lygra og Hundvin gift i 1832 med Iver Larsen Fjellsende (hans 3. kone). Det står kanskje at hun var enke da hun giftet seg i 1840 ?Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Iver Olsen Hodneland.Lenke Et innlegg i Arkivforumet med henvisning til skiftet kan kanskje gi svar på om Iver og Aase hadde en sønn Magne. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Eg syntest å huska att den var Magne Ivarson det var snakk om her var Magne Ivarsen Fammestad. Og etter å ha sjekka til i papira min, fant eg ut att det stemte. Magne Ivarson Fammestad var født 1811 på Fammestad Myking sokn i Lindås. Son av Ivar Olson Fammestad 1771-1852 og Anna Olsdtr. 1775-1852.Farfar til Magne Ivarsen var Ola Magneson Fyllingsnes (i Hamre) 1723-1799. Ole var født på Fammestad. Farmor Marta Jonsdtr. Vikne i fjølge Bygdebok for Lindås Myking sokn . Kvar Vikne er, har eg ingen formeining om. Om ikkje det er Vik i Hundvind sokn, Det kort vei gjennom utmarka eller over vatne frå Fammestad og inn til Vik. Eller det kan vera Vikje/Vikjo i Hosanger. Men eg finn dette paret gift i Hamre, Marta står der med gard Søre Åse Lenke I tilfelle var vigselen litt i seinaste laget, då første barnet var født i 1765. Eg har saksa litt frå ei ”bok” eg har fått frå Bjørg Brynildsen. Denne omfatta blant anna Fjellsende ætta , som var ætta både til Maria og første mannen hennar, Ivar Larsen Fjellsende.Da Marta Kristensdatter døde giftet Ivar (Ivar Larsen Fjellsende) seg for 3. gang fem år etter. I 1832 giftet Ivar seg med Maria (Maija) Olsdatter Skotsund, født 16.8.1806. Hun kom for å stelle huset for sin farbror. Hun var da 29 og han 65 år. Dette vakte harme hos hans barn, og det sies at de tok klærne hennes og la på en hoggestabbe og hakket dem i filler. Ivar og Maria fikk to barn: Berta Margreta Ivarsdatter Var sinnssyk og døde som liten Født: 1832 Ingeborg Ivarsdatter Var blind og døde som liten Født: 1835Ved skifte etter Ivar Larsen Fjellsende, var boet verd 225 spesidaler. Eldste sønn Lars Ivarsson Fjellsende fikk gården, men i 1840 fikk stemora Maria bygslet halve bruket.Da Maria ble enke etter Ivar giftet hun seg for 2. gang i 1840 med Magne Ivarsson Fammestad f.1811. De bygslet halve Austre bruket og satte opp nye hus. De fikk flere barn, men ingen ble på Fjellsende.Har desse barna til Maria (Maija) Olsdatter Skotsund/Fjellsende og Magne Ivarsson Fammestad.; Ivar f.1841, 1874 g med Kari Gullaksen Austerheim, Ole f/d 1843, Lars f1845 1878 g. med Sigrid Amundsdt. Skauge, Anna f.1849 1873 g. med Anders Benedikt A. Hjelle Førde. Ingeborg f 1851 1877 g med Mikkjel Monsson Kvalvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Wenche Waler

TUSEN TAKK !For all informasjon. Har vært bortreist en tid,men har nå fått mye å jobbe med.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.