Gå til innhold
Arkivverket

[#29688] Anders Larsen - Hadeland - av Gullsmedslekt??


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Anders Larsen g. 1770 med Marte Narvesdtr, de er her ved folketellingen 1801: LenkeAnders Larsen sine foreldre skal være Lars Larsen Hauggård og Maren Andersdtr g. 20.10.1733. Jeg har muntlig fått informasjon om at Lars Larsen Hauggård skal være av en gullsmedslekt og har prøvd å få det bevist. Kan noen hjelpe?Lars Larsen skal forøvrig være født ca 1698, hans far skal være Lars Madsen Hauggård f. 1660 d. 1730 g. med Boel Nielsdtr f. ca 1650. Lars og Boel skal ha giftet seg ca 1683/85.På forhånd takk. Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kirkeboka starter i 1707. Det er ikke oppgitt noe yrke når Lars Larsen Haugård gifter seg i 1733. Heller ikke når Anders ble født. Du få spørre på Hadeland Folkemuseum om de har noe om det. Hvorledes har du funnet ut at Anders Larsen som gifter seg i 1770 er sønn av Lars og Maren? Det står verken farens navn eller alder på Anders når han gifter seg i 1770?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Hans.Opplysningene jeg har har jeg fått fra Hadeland folkemuseum. Far til Lars Madsen Hauggård skal være Mads Larsen Hauggård f. ca 1633 g. med Maren Nielsdtr. Far til Maren Nielsdtr skal være Niels Phillipsen.'Hauggård-slekten' skal ha forgreninger inn i Oslo, men hvordan vet jeg ikke. Alle disse opplysninger fikk jeg etter et besøk på Hadeland folkemuseum. Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vel, hvis museet ikke hadde mer om dette med gullsmed så er vel ikke det fakta da, hvor har du det fra da? Du kan jo følge slekta både fremover og bakover (så langt kilder rekker) på museet. Hva er din kilde for at Haugård skal ha forgreininger inn i Oslo? Er dette tidligere enn 1633 eller senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Anders Larsen Røyken ble født på garden Bilden i Gran og ble døpt 14.6.1739. Hans foreldre var Lars Larsen Hougaard som var gardbruker på Bilden, og hans andre kone Maren Andersdtr. Åvedal. De ble gift 20.10.1733 og hadde følgende barn: - Lars Larsen Bilden, født 1734 (dåpen er ikke å finne i kirkeboka), død 1789. - Anne, døpt 26.12.1736. Død 2 år, begravet 17. søndag etter trinitatis 1738. - Anders Larsen Røyken, døpt 14.6.1739, død 19.9.1820. - Michel Larsen Askim, døpt 30.3.1741, død 28.7.1809.Lars Larsen Hougaard ble gift første gang 30.11.1724 med Anne Nielsdtr. Hun ble født ca. 1703 og ble begravet 12.5.1732. De hadde to barn: - Niels Larsen Hougaard, døpt 16.1.1725, død 1773. - Jacob, døpt 3. søndag etter hellige tre kongers dag 1727. Begravet 2. søndag i faste 1727.Niels Larsen Hougaard flyttet til Christiania allerede i tenårene og gikk i lære hos sin morbror Jacob Nielsen som var gullsmed. Niels ble gift i Christiania 11.4.1753 med sin kusine Bente Maria Finchenhagen, datter av Jacob Nielsen.Lars Larsen Hougaard var sønn av Lars Madsen Hougaard som var gardbruker på østre Bilden og lensmann i Gran, og hans kone Boel Nilsdtr. Lars Madsen ble født ca. 1660 og døde i 1731. Han var sønn av Mads Larsen Hougaard og Maren Nilsdtr. Hvor Mads Larsen kom fra er ikke kjent, men han var antakelig av dansk opprinnelse. Han bodde en periode på Ringerike før han flyttet til Bilden i Gran. Maren Nilsdtr. var datter av Nils Philipsen. Hvor Nils Philipsen bodde er ikke kjent, kanskje i Danmark. Han hadde fire døtre, men navnene til de tre andre er ikke kjent. Nils Philipsen hadde følgende søsken: - Jesper Philipsen, leilending på Skaderborg Ladegård i Skanderborg på Jylland. - Anna Philipsdtr., gift med Jens Madsen som var sorenskriver over Hadeland, Land og Valdres, senere fogd i Gudbrandsdalen, deretter gjestgiver på Horgen i Ås i Follo, sorenskriver i Follo og til slutt sorenskriver i Solør, Østerdalen og Odalen. - Jørgen Philipsen, assistenråd og lagmann over Opplandene. Han hadde ingen barn og ble arvet av sine søsken og deres barn.Lars Madsen Hougaard og Boel Nilsdtr. hadde følgende barn: - Johanne Larsdtr. Molstad, født ca. 1685, død 1768. - Mads Larsen Hougaard Skiaker, født ca. 1687, død 1724 (undertegnedes ane). - Anne Larsdtr. Virstad. - Marte Larsdtr. Vestern, født ca. 1694, død 1773. - Maren Larsdtr. Elken, født ca. 1696, død 1724. - Lars Larsen Hougaard Bilden, født ca. 1698, død 4.4.1742.Boel Nilsdtr. hadde også tre barn i første ekteskap med Borger Olsen Berger i Jevnaker. Boel Nilsdtr. var datter av Nils Pedersen Sommer som var sorenskriver på Hadeland og bosatt på nedre Askim i Gran. Hans kone NN Olsdtr. (fornavn ukjent) var søster av Ragnild Olsdtr. Jorstad i Gran. De kan ha vært søstre av Lars Olsen Melby, lensmann i Biri. I så fall var foreldrene Ole Pedersen og Inger Larsdtr. som først bodde på Melby i Biri og senere på Tomt i Gran.Maren Andersdtr. Åvedal var datter av Anders Julsen Åvdal og hans kone Kirsti Michelsdtr. fra Rustad på Toten. Anders var gjestgiver på Åvedal i Gran. Han var sønn av Jul Andersen Åvedal og hans kone Maren Reiersdtr. Jul var sønn av Anders Julsen Alm som var sønn av Jul Bjørnsen. Maren Reiersdtr. kom fra Bragernes, antakelig datter av Reier Hansen. Kirsti Michelsdtr. var datter av Michel Olsen Rustad som var klokker på Toten, og hans kone Karen Nilsdtr.Jeg har omfattende notater om slektene Hougaard og Philipsen og også en del om Åvedal og Rustad. Ta kontakt hvis du ønsker mer om dette. ole.arild.vesthagen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

En liten korreksjon til mitt innlegg ovenfor: Michel Olsen Rustad var ikke klokker på Toten, men hans svigerfar var det. Michels kone Karen Nilsdtr. var datter av Nils Larsen Rustad og Kirsten Christophersdtr. Kirsten var gift tre ganger: 1) Frands Pedersen, 2)Hans Christophersen og 3)Nils Larsen. Alle tre var klokkere på Toten og bodde på Rustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Jeg må bare si tusen hjertlig takk til Ole Arild for all informasjon. Da stemte det jeg hadde hørt. Igjen tusen takk. Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.