Gå til innhold
Arkivverket

[#29691] Gåden Stele i Valdres, gamle ord og uttrykk

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiSom en 'gammel' Wangensteener har jeg endelig fått tid til noe annet enn å fokusere på bare personer. Nå vil jeg forsøke å finne ut hvordan de levde også.Forfattteren Tore Ey har skrevet en bok fra Valdres, og denne boken ble først utgitt i 1926, tror jeg.Når jeg begynte å lese fra 'min' gård Stele, så oppdaget jeg fort at jeg ikke er født i Valdres. Boka er skrevet på dialekt, og det er mye jeg ikke forstår når det gjelder betegnelser på måle-enheter. Noe har jeg funnet ut i denne linken http://www.maritimt.net/arkforsk/norskem.htm#Mynt , men jeg finner ikke alt.Dette er: 'bp.smør' - 'skind' - 'sjin' -'qtr' - 'td'Froøvrig vil jeg anbefale denne boken på det varmeste. Jeg har bare en kopi av 5 sider som gjelder 'min' gård, men jeg lo gå jeg grein når jeg begynte å lese. Den er utrolig detaljert, og meget humoristisk skrevet.Her er to eksemler på utdrag:1. ' ...Han vart ekjemann og so jiftan seg at med i jente som eitte Karen Marie Eriksdøtre Anker og med henne fek han ein heil haug med unga, og ta dei kjenne me....'2. Eiendomskrangel: '1706 den 15 juni var det ei åstæsak på Leiteshaugen. Trond og Ivar Berji hadde stevna hono Knut oh hono Mads Steile førdi dei hadde jert in ei gamal fereisel - - 2 vetne, Sevald Eivindson, 80 år, er barnefød på Steile, kan minnast, at før 40 år sia sto skjigarn ifrå dei 'marchesteine' som står ve Purkeleen...3. ' Corporal Ove Boyesen Stele j.m.Iartru Trondsdøtte Kattevøl var tremenninga. Ungadn deris veit me ingjiting um. Me har inkji set dei nevnde nokor stan, men som sjik og bruk er, måtte dei vel ha engon' (!?!?!)Som sagt mye artig lesing, men dette ble en liten avsporing.Det er de fremmede ordene jeg gjerne vil ha en forklaring på.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man begynner å skrive feil i første ord !!! Gåden = er Gården (uff)Da vet ikke jeg om jeg kanskje stod litt for tidlig opp i dag ?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Harald Flaten

Tore Ey skriver selv (side 60 og 61):Landsjyld og sjyld. Ein joreigedom el gar kallast fast eigedom, førdi han inkji kan fløtast arestan åv en dit, han eigång er lagd, og er altso ein motsætning te lausøire, som er sleke lause ting, som kan fløtast ifrå den eine stæ te eit anna. Då fast eigedom likesovel som lausøire kan sjifte eigar og væra jenstand før handel, so var det ogso nødvendigt o hava eit mål på, ko stor eigedommen var el ko store dele tå hono ein kunna selja el leigji burt før ei vis bitaling. Likeeins ve arv, ko mykji tå eigedomme det fal på kor tå arvingo. Tå sleke jormål kjenne me fleire slag, som har vøre brukte niøjøno tie.Det eldste jormåle me kjenne var månasmatboel - mannadamataboll -, som ser ut te skulde være so mykje jor (åker) at der kunne avlast so mykji, at ein jift man fek nok o leva tå ein måna. Men då det er tolv måna i åre, so måtte han eige tolv månasmatboel, før han kunne seiast o hava nok o leva tå eit heilt år (full-gar).Istan før månasmatboel kom 'laupa-boll', 'løbs-boll' el Løbboll, løbol, som utover 1600 talet meir og meir vart te huder og sjin.1 hud var ei kjyrhud tå ei vis størrils og reknast likt med 12 kalvesjin. 1 sjin jor var 3 mål åker el so mykji england, som dei den ti ve takst fann kunne svara imot. 1 mål var 30 stænga og ei stång 7 ale før åkermål og 8 ale før engmål. Ko måte dei brukte o mæle på den ti, har me inkji fønne noko um, men ner eit åkermål skulde væra 30 stænga, so måtte det væra rundt ikring. Sleke mål brukast enno i Valdres. Dei er 8 stænga på tvo kanta og 7 stænga på tvo kanta. Det blir 30 stænga.På bondegosse var detta jormålet huder og sjin, men på bygselgosse kunne det væra noko førsjelligt. På krongosse kunna det soleis væra krøtør, kjyr el saue og huder, men på kiyrkjigosse og prestebolsgosse som oftast smør og kødn. Ko mykji ei ku el ein sau svara imot hud og sjin, har me inkji set nokor upgave over, då det var so sjelda brukt, og ogso set ut te o bli tile umbyt. Tå smørsjyld var ein løb lik 3 bismarpund og 1 bsp. ser me som øftast vart rekna likt me 8 sjin. 1 tynne kødn (byg) set det ut te reknast likt med 1 hud, men var lite brukt, 1 mele kødn var likt med 2 sjin.Detta jormåle kallast landsjyld og var ifrå det fyste den åvjefte, som den, som brukte ansmans jor, måtte bitala i jorleige te den, som eigde jore, og me sjå den var i bruk allereio i den elste ti, som me får veta noko um garadn, men det jek meir og meir over te o bli ein målestok på. kor stor garn var og te o likne ut skat ette og vart so kalla matrikelsjyld el berre sjyld. Håper du fikk litt klarhet i målebegrepene. Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HaraldJa dette var nyttig lesing for meg. Tusen takk skal du ha.OgDet var ikke så enkelt i gamle dager forstår jeg, men kanskje det allikevel var bedre en penger..penger og atter pengerMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.