Gå til innhold
Arkivverket

[#29696] Moss - Anders Andersen Berg f. ca. 1769


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Anders Andersen Berg 32 år Skrædder iflg. FT 1801 for Moss - Han hadde med sin hustru Ingeborg Jensdatter f. 1768 i Råde følgende barn iflg. Moss kirkebok: Anders Andersen Berg f. 1796 (min forfar) Jens Andersen f. 1798 Anne Kartine Andersdtr f. 1801Berg-navnet kan lede til Berg sogn i Østfold. Der ble født Anders Andersen 7. des 1765 med Far: Anders (Fjeld) Johnsen og Mor: Boel Eriksen.Det kan være riktig spor selv om alderen er + 4 år i forhold til FT 1801.Er det en vennlig sjel som kan bekrefte denne sammenhengen eller hvis ikke lede meg til hans herkomst ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiTror jeg har funnet faren til Andres herLenkeSom du ser, han bor i Berg, og er også skredder. Bare et pussig sammentreff?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Lars: For det første var det ikke vanlig å ta farens efternavn så tidlig, for det andre har jo denne Peder Andersen allerede en sønn ved navn Anders. Jeg tviler på at han hadde to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til Kenneth: Ja du har nok rett, men nå tror jeg at jeg fant den rette:Mor og far: LenkeAnders sin dåp:ANDERS ANDERSENChristening: 24 MAR 1779 Berg, Ostfold,Father: ANDERS HANSEN Mother: BARBARA HAAGENSDRTror vi er på rett spor nå.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Sorry:Det var 1769 som var utgangspunktet, og jeg konsentrertemeg om 1779.Et tall feil, og alt blir feil.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Anders Fjeld Johnsen skal iflg familysearch ha giftet seg 1750 i Berg m Boel Eriksdatter f 20 sept 1736 og døde 01 april 1812, Anders ble født 12 november 1733 og døde 12 juli 1831. Hvis du går inn på digitalarkivet for Berg i 1801 vil du finne ekteparet der. iflg familysearch fikk disse sønnen Anders Andersen født 7 Desember 1765 Berg, , Østfold.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for forslagene ! Spørsmålet er om jeg skal dra til Hamar etter slakt eller gå etter høyvekta på Moss ): Inger Sofie, en interessant kobling er at naboen (ev. svoger) på Fjeld var skrædder. Foreløpig er dette den beste kandidaten selv om den trenger en bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Ved en gjennomgang av kirkebok 4 for Moss fant jeg følgende:Anders Andersen Berg og Ingeborg Jensdatter blir trolovet 18/2 og gift 19/3-1797 i Moss.Deres barn i Moss er: Jens; f. 13/3 og dpt. 20/3-1798. Anne Katrine; f. 12/9 og dpt. 20/9-1801. Ragnild Maria; f. 27/4 og dpt. 6/5-1804.Anders; f. 19/6 og dpt. 29/6-1796 utenfor ekteskap. Barnefader: Anders Berg - jeger ved 3de kompani. En Ingeborg Jensdatter har en datter Ellen Maria som dør 24/8-1793, 1 1/4 år gammel. (dpt. 28/5-1792 i Moss; barnefader er Hans Eliasen, en matros fra Bergen.)-----------------------------Anders er et ganske vanlig navn, så det er vanskelig her å komme videre. Berg-navnet kan kanskje lede an til Berg sogn, men kan like gjerne også være en gård ved navn Berg. (Og disse finnes det mange av...)I og med at Anders er jeger, kan det være en mulighet å gå i militærruller for å se om det er noe mer kompleterende informasjon der. Terje Pettersen-Dahl, Norsk slektshistorisk forening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for hjelpen Terje P-D og den tiden du har gitt. Dette er sannelig et fantastisk forum. Da blir det å se i militærrullene for Søndenfjeldske om det er noe å hente der.Jeg har gransket fadderne og mulige familieforbindelser på farsiden. Der fant jeg en Amund Andersen (mulig bror) og Anders Erichsen (mulig far) men ikke hvor de kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Arne Kjetil Andersen

Siden sist har jeg funnet at Anders Berg som var Skrædder døde i Moss 15 Aug 1830 - 69 år gammel.Det er sannsynligvis den samme som Anders Andersen Berg Skrædder 32 år i 1801-tellina selv om alderen spriker.Jeg finner en Anders Høgstrøm ? og Maria Olsdatter som døpte en sønn Anders i Moss 5 Okt 1760.Takker for all hjelp videre herfra.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.