Gå til innhold
Arkivverket

[#29700] Vielse i Spind, Vest-Agd 1801 - Peder Christian Tollisen og Anne K Tostensdatter

Gjest Ellen Marie Sandvik
 Del

Recommended Posts

I følge Familysearch skal disse ha giftet seg 14. mai 1801 i Spind, Herad.Jeg er på jakt etter flere opplysninger om disse to og deres familie.I følge samme kilde skal hun være født i 1777, og han i 1774, sannsynligvis begge to i Vest-Agder. Jeg har funnet 8 barn født i perioden 1802-1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Peder Christian Tollisen Viken Spind 1774-1830 er sønn av Tolli Pedersen Viken 1743-1800 og Anne Marie Pedersdtr Håvig Spind 1742-1829Anne K Tostensdtr 1777-1855 oppgis å være fra Reisvåg i Spind, men det finnes ingen Tosten der som passer. Hun kan ha vært pike i Reisvåg. Trolig er faren enten Tosten Osmundsen Bakken Spind 1746-1796 eller Tosten Torjesen Forberg Spind 1740-1808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

For orden skyld: Det finnes en bygdebok for Spind som finnes til utlån på Deichman. Førstnevntes familie (Peder) kan følges greitt tilbake. Anne derimot er ikke nevnt i boken, og kan eventuelt komme fra en av nabobygdene (Lyngdal,Herad,Austad mv.). Jeg finner henne uansett ikke i bygdebøkene der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Kommentar til (6): Med 'nyutvidet' menes at det nå er enda flere foto av kort med skifteekstrakter i Spind. Det er i perioden 1667-1889 skifter etter 863 personer fordelt på 1010 foto. Det mangler helt sikkert noen av skiftene som er i skifteprotokollene. På Statsarkivet er kortene sortert etter gårdsnavn. Jeg har ikke kontrollert om kortene ligger på riktig gård eller om de er sortert under bruksnavn. Kort kan også ha havnet i feil sogn. Fire av kortene er nye, det vil si ekstrakter som jeg har skrevet og som ikke er på Statsarkivet.Jeg har gitt hvert foto filnavn som består av personnavn, gårdsnavn og årstall. Alle navn er navn er 'normalisert'. Kortene er _ikke_ gjennomgått for feil. Ved bruk må man alltid kontroller mot original! Flere av mine foto har desverre også dårlig kvalitet - det mangler av og til noe av teksten på kortene og noen få er uklare / ute av fokus.---Kommentar til (1): Du sier ikke om det er forfedre eller etterkommer (eller begge deler) du er mest interressert i å få flere opplysninger om. Hva er navnene på de 8 barna og når er de født (rekkefølge)? Hvem var deres faddere ved dåpen? Hvor har du bokstaven 'K' fra (Anne K Tostensdatter) og hva står den for?Finner ikke noe i skiftene i Spind, i bygdebøkene eller forsåvidt i familysearch, som kan tyde på at Anne/Anna Tostensdatter/Torstensdatter var fra Spind. Anbefaler å starte med vielsen i kirkeboken - noter ned _alle_ opplysingene. Hvis du ikke har anledning kan jeg slå det opp i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Kanskje fødselsåret for Anne K Tostensdatter er beregna ut fra oppgitt alder ved død. Da kan det vere nokså omtrentlig. Eg vil gjette Anne var tjenestejente på Helle i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11041.wc2&gardpostnr=395&personpostnr=4760&merk=4760#ovre>LenkeKanskje ho var frå Buli i Kvås? LenkeTOSTEN NIELSSEN Spouse: JORAN OLSDR Marriage: 29 JUN 1778 Lyngdal, Vest-Agder,Joran er gift opp igjen på Kvås i Kvås i 1801: LenkeBuli 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Jeg har tidliger vært inne på begge de du nevner. Buli og flere andre er 'sjekket ut'. (hun døde i 1785 i følge bygdeboka for Kvås side 715).Anne Tostensdatter kan godt være født i Spind uten at hun er nevnt i kirkeboken. Det er en rekke lakuner på siste del av 1700-tallet. I så tilfelle kan hun være oppført blant konfirmerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per Torgersen

Anne Tostensdatter er høyst sansynlig datter av Tosten Hoskuldsen og Anne Tostensdatter (som var søskenbarn med hverandre) fra Gullestad i Kvinesdal.I så tilfelle er hun født på Gullestad i 1775. Det er frivillig skifte (jeg har IKKE sett i originalen) etter foreldrene i 1793, der hun er oppført som 17 år. Den ene søsteren heter Anne Severine og er gift med Lars Gundersen Rasvåg (skal være Reisvåg i Spind), en annen heter Elisabeth (skal være Johanne Elisabeth) og er gift med Mathias Christensen og bor på Halland på Lista.I folketellingen 1. februar 1801 tjenestegjør Anne hos søsteren på Halland. Når hun gifter seg 14. mai står hun oppført med Reisvåg som bosted, og bor nok da hos den mye eldre søsteren sin.Forlovere i bryllupet til Anne Tostensdatter, som begge gifter seg for 1. gang, er i følge kirkeboken Lars Pedersen og Gabriel Jacobsen Reisvaag.Hvis disse opplysningene stemmer oppklarer de en del som ikke står i bygdebøkene for Spind, Lyngdal (gården Aunevig, Lyngdal I side 119), Lista (gården Halland, Listaboka I side 535) og Kvinesdal (gården Gullestad, Kvinesdal II side 91). Man kan finne en god del om forfedrene i bygdebøkene for Kvinesdal, Lista, Spind, Herad, Austad m.m.---Så en liten oppfordring til de som starter innlegg her i forumet. Hvis jeg, og sikkert flere med meg, i det hele tatt skal bruke tid på å prøve å finne dem dere etterlyser, _MÅ_ dere vise interesse for svarene. Jeg har i dette temaet (se innlegg 7) bedd om å få en rekke opplysninger som det i innlegg 1 står at 'starteren' kjenner til. Jeg har også tilbudt meg å slå opp i kirkebøker. Jeg fikk ingen tilbakemelding på noe av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at jeg setter stor pris på de som bruker tid på å hjelpe andre i dette forumet. At det i dette innlegget har vært dårlig med tilbakemeldinger fra meg, skyldes flere omstendigheter, men jeg beklager dette!!Svar til innlegg 7: Jeg er interessert i opplysninger om både forfedre og etterkommere.De 8 barna har jeg funnet på FS og de er: 1.Ane Tonette døpt 25.04.1802 i Spind, død 1816.2.Tolli døpt 09.09.1804 i Spangereid, gift 06.12.1827 i Mandal med Aase Olsdatter døpt 20.10.1805 i Mandal.3. Tobias døpt 08.09.1805 i Spind4. Tosten døpt 04.12.1808 i Spind, død 1866.5. Peder Andreas døpt 15.03.1812 i Spind.6. Ane Bergithe døpt 14.11.1813 i Spind.7. Ane Bergithe døpt 04.06.1815 i Spind.8. Tobias født 24.01.1819 og døpt 03.02.1819 i Spind, død 1896.Jeg har ikke opplysninger om faddere.Bokstaven K i Anne K. står for Kirstine (jeg måtte forkorte overskriften i innlegget, men burde ha skrevet fullt navn i selve teksten.)-Det er mye som tyder på at Per Torgersen har funnet riktig Anne Tostensdatter for meg. Tusen takk for all hjelp så langt!Det ville vært flott om jeg også kunne fått hjelp til å få vite hvem som er faddere til de 8 barna jeg har listet opp.Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Aud Marit Klokkhammer

Siden du bor i Oslo, har du store muligheter til selv å finne opplysningene. Slektssenteret til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, som befinner seg i Hekkveien 9 på Carl Berner, har filmruller at det meste av det som finnes av kirkebøker i Norge. Jeg har selv slekt fra Spind og har tidligere sett på de aktuelle filmrullene der. Slektssenteret er nå stengt for sommeren, men åpner igjen i slutten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.