Gå til innhold
Arkivverket

[#29704] Joakim og Johanna Tandberg til USA i 1900. Hvem var de?


Gjest Kjell Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Knudsen

I brev til Aust-Agder kulturhistoriske senter (AAKS), tidligere Aust-Agder-Arkivet skriver Shawn Lawrence Kirshner, bl.a. 'I am researching my great grandparents, Joachim and Johanna Tandberg, who came from Norway in 1900 from the town of Arendal. They departed Norway from the port of Chrsand on the ship Thingvalla and arrived in New York on April 24, 1900. Joachim was 37 years old (born 1863) and Johanna was 27 years old (born 1873)when they arrived in New York. Joachim and Johanna did not have any children until after they arrived in New York. They had my grandmother, Alice Tandberg (later Alice Kirshner). Alice was born in New York on March 26, 1903. She had one boy, my father, and she died Pulmonary Tuberculosis on October 12, 1935 when my father was 1 years old.' Så langt brevet. Som saksbehandler har undertegnede kommet til kort. Jeg har funnet dem i emigrantprotokollen for Kristiansand, og de er registrert på Ellis Island. Joachim har vært over før. I emigrantprotokollen er bosted oppgitt å være New York. Johannas bosted er Arendal.På Ellis Island er de registrert som citizens. I emigrantprotokollen er de oppgitt å være ugift, men de har altså samme navn. Ellis Island har dem som gifte. Jeg finner ikke joachim som emigrant før 1900. Han var skipstømmermann, så jeg har tenkt meg muligheten for at han kan ha rømt, og dermed ikke er registrert. (Morfaren til kona mi gjorde akkurat det samme, så muligheten er til stede.) Joachim finnes ikke i ft.1865, og de reiser før ft. 1900. Shawn Lawrence Kirshner la ved kopi av fødselsmeldingen til Joachim og Johannas datter, og der oppgis fars navn å være Louis Tandberg. Mors pikenavn er Johansen. Et fotografi av en gravstein viser navnet Joachim L. Tandberg, 1863 - 1914. Vi er altså på jakt etter Joachim/Joakim Louis (evt. Ludvig?)Tandberg og Johanna/e Johansen. Jeg har ikke kunnet finne dem som gifte i Arendal eller nabosogn i rimelig tid før de reiser. Dette innlegget er skrevet etter avtale med familien som tenker seg til Norge i slutten av juni og gjerne vil oppsøke steder den måtte ha tilknytning til. Kan vi med forente krefter hjelpe dem? Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er ikke mye jeg har å bidra med her, men ifølge 1910-Census for Richmond, NY er Louis født i Norge av far født i SVERIGE og mor f. i Norge. Jobber som 'Ship Carpenter.) Han har da vært gift i 10 år med Johanna. Hun har født 3 barn. Navnet på to av disse barna er så 'grisete' skrevet at det blir vanskelig å lese av, men det kan være Elisabeth, 7 år gammel og Hellen, 5 år gml., og sønnen John på 2. Ingen Alice å se, om det ikke har vært brukt som en kortform for Elisa(beth).Jeg stusser også litt over denne Kristian Hardberg som reiser sammen med dem. (Ellis: Christ Hardberg.) Kan han ha vært en bror av Joachim (Louis) Tandberg? I 1920 finner jeg også han boende i Richmond, gift og med to barn. Men hos ham bor også to nevøer og en niese: Eling(? utydelig) 14 år gml., - John 12 år gml. og Ester S. på 6. Disse tre er født i NY av norske foreldre og har etternavnet Tandberg. Denne John kan jo godt være sønn av Johanna og Louis, og de kan jo også ha fått en datter Ester.I 1930 finner jeg også Kristian B. Hardberg, 60, gift 30 år gammel, født i Norge av far f. i SVERIGE og mor f. i Norge. Han immigrerte i 1888 og jobber som 'Carpenter - Shipyard'. Kona immigrerte i 1900. Hos dem bor niesen Ester S. Tandberg, 16 år gml., f. i NY av foreldre f. i Norge.Det kunne ha vært interessant å fått en bekreftelse på at Alice hadde en søster med navn Ester. I så fall vil jeg tro at Joachim og Kristian var brødre, om det er rett det som står i tellingene. De hadde jo også begge en far født i Sverige. (Hardberg eller Hardeberg finnes jo i Landvik, så de kan jo ha hatt en tilknytning til det stedet (eller gården.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tar sjansen da det jo ikke finnes stort å gå ut fra og et sted må man bare begynne. Jeg har sjekket FT 1865 etter Joa... f. 1863 +-1 evt. mellom eller etternavn på L.... Det fantes 2 Larsen, men til sist fant jeg en som i det minste ligner i navn (i lenka). Jeg fant han også i 1875 på Store Ekkerø, men ingen i landsomf. 1900, hverken Joa.. eller Laurit.. Ols.. Han kan jo ha skiftet etternavn eller være død.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Arne. Jeg tror du er på rett spor. De bodde i Richmond da datteren ble født i 1903. Det står faktisk ikke navn på jenta i fødselssertifikatet, for hun var vel ikke døpt ennå. Så navnet Alice har jeg bare fra brevet fra familien. Jeg skal sende en mail og forhøre meg litt om de tingene du har funnet i folketellingene for Richmond, bla. om hvor mange barn det var i familien og hva de het. Med tanke på at Joakim døde i 1914, er det ikke usannsynlig at det kan ha oppstått en situasjon som har gjort at barna har kommet til andre deler av familien. For alt vi vet kan jo Johanna også være død. Dessuten må jeg ha en tur på jobb og sjekke kirkebøker for Grimstad og Landvik. Det er jo helt klart de må ha giftet seg umiddelbart før de har reist. Så vidt jeg kan tolke den håndskrevne listen fra Ellis I. står det Grimstad på siste oppholdssted, både på Joakim, Johanna og Chri? Hardberg, men også Torjus Aslagsen som står foran dem på passasjerlisten. Og alle sammen har adresse Richmond. Jeg kommer tilbake med mer så snart jeg kan. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Selvfølgelig også en takk til Berit. Jeg har tenkt akkurat som deg, og har vært innom samme person. Håper du kan være med videre dersom det blir noen utvikling her. Jeg ser du er en utrettelig deltaker i debattforumet.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser at kona til Kristian, Lena og deres lille datter Emely ankommer Ellis 22. sept. 1908 etter et norgesbesøk. Her finner du morens navn og bosted: LenkeMvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mulig det er jeg som ikke er helt med her, men i skipsmanifestet mener jeg det står at Joachim og Johanna reiste fra Kristiansand 6/4 og ankom USA 24/4 1900, og at begge var citizen. Bare Christ. Hardberg var norsk og ugift. Aller siste bosted for alle var Arendal, ikke Grimstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Hei. Jeg har ikke kunnet finne dem gift i Grimstad eller Landvik heller,men jeg ser jo ved nærmere ettersyn at Grimstad var et blindspor. Kan de ha giftet seg ombord? De står faktisk oppført som ugift i emigrantprotokollen, men altså med samme navn. Forstå det den som kan! Forøvrig står det Citizen's wife i manifestet når det gjelder Johanna. Mail til familien er avsendt, så nå får vi vente og se hva svaret blir. Forøvrig går jeg og legger meg. Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lurte på en ting og det er barnet Thomas Arensen f. 1888 bosted Arendal som står under dem på emigr.lista. Det kan da se ut som at han reiste sammen med Joakim og Johanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

God morgen, Berit og Arne. Ja, det ville jo være underlig om en 12-åring reiste alene, og slik han står på listen ville det ikke være unaturlig å tenke seg at han reiste sammen med Johanna og Joakim. Nå har jeg akkurat vært inne på manifestet på Ellis Island, og der finner vi ham som nr. 19, rett under Johanna, men han skal til Philadephia ser det ut som. Så jeg ser for meg at Johanna og Joakim kanskje har hatt ansvar for ham under reisen. Men jeg må tilbake til Kristian Harberg. Han finnes ikke i emigrantprotokollen, men rett over Joakim finner vi Kristian Salvesen, født i 1879. Ellis Island har Christ? Harberg, 31 år, altså 1879, som skal til samme sted som Joakim og Johanna. Dersom dette er samme person, hvorfor reiser han i såfall som Salvesen og kommer frem som Harberg? Her er mye rart. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei igjen. Jeg så innleget ditt igår, men hadde ikke anledning til å svare. I midlertid har jeg hatt rikelig tid til å ergre meg over at jeg ikke kan lære meg å søke skikkelig. Jeg har jo prøvd å finne Kristian, men ser at jeg har søkt på Hardeberg, for det er et gårdsnavn i distriktet her. Arne var inne på det i sitt innlegg (2). At de er registrert på forskjellig dag i emigrantprotokollen for Kristiansand er er etter min mening en tilfeldighet. At de var ombord på samme båten er i alle fall sikkert.Det som er interesseant med ham er at han er gift. Dermed har jeg en mulighet til å gå til kirkebøkene og prøve å finne ham. Der vil jeg finne hans alder, fødested og navnet på faren, og da kan vi kanskje komme litt videre med Joakim også, så det kan slås fast om teorien Arne har reist om slektskap er riktig. Jeg melder meg på igjen når jeg har funnet ut noe om dette, og det kan på grunn av reise ikke skje før torsdag. Mvh.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Kjell -Ikke at det betyr så mye, men den Kristian Salvesen du nevner i #10, det er vel han vi finner ført som nr. 5 i manifestet, på samme side som Hardberg/Tandberg. Han var jo også 10 år yngre enn K. Hardberg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei til dere som har vært med så langt. Tilbake fra kurs, og idag hadde jeg endelig lykken med meg. Joakim er funnet i kirkebok for Tromøy. Jakim Laurits Tandberg, uekte, sønn av en ugift styrmann fra Christiania av samme navn og pige Birthe Larsdatter Rævesand. Født 27/12 1862 og døpt 8/2 1863. Og ikke bare det, han finnes i ft. 1865 også, bare under navnet Jakim uten etternavn. Han bor på Rævesand sammen med sin mor og mormor. Når det i ft. står Austre Moland, kommer det av at Tromøy hørte til dette prestegjeldet frem til 1877, men hadde egen kirke og egen kirkebok. Mvh Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei igjen, og denne gangen spesielt til Arne. jeg ser først nå at jeg har fått en mail fra familien i USA. Den sier, sitat: This is wonderful news ans Grand Mother is Alice! We had thought Kristian was Joachim's son he was his brother. Very interesting we may be able to contact relatives still alive in the US. Johanna died in 1919, fits very well.' Mvh Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Kjell og Berit -Fint å se at du fant fødsels- og dåpsregistreringen for Joachim/Jakim, men siden han var født som 'uekte', så er vel også sannsynligheten for at Kristian skulle ha vært hans (full)bror svært liten. Men kanskje hans halvbror? Jeg vet ikke hva du skrev i mailen til Shawn Kirshner, men ifølge hennes svar, så kan det jo nå se ut som om hun er sikker på at disse to var brødre, noe hun vel ikke burde være. Om vi ikke klarer å finne noe dokumentasjon på dette her i Norge, så er det kanskje like greit at de selv prøver å finne en nekrolog etter Joachim. Der bør det jo stå. Men de har jo i det minste hørt snakk om en Kristian, og det er jo positivt, bare det. Hun skriver jo heller ikke noe om Alices søsken og deres navn, jeg ville jo likt å få vite om de het Elling, John og Ester.Men nå har de jo ett sted å besøke her, og kanskje denne Birthe Larsdatter senere ble gift og fikk flere barn?Jeg fant omsider Alice i 1920-tellingen. Hun var indeksert som Landberg, så dermed unngikk hun mine tidligere søk. Navnet er Alice B. Tandberg, 16 år gammel, født i NY av foreldre f. i Norge. Hun er ført som 'Inmate' på institusjonen 'House of Mercy', Bolton Road, Manhattan, NY.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Arne. Jeg er allerede igang med å sjekke kirkebøkene, og jeg har i første omgang konsentrert meg om kirkeboken for Tromøy etter Jakims fødsel for å se om Birthe skulle ha blitt gift før hun eventuelt fødte en ektefødt sønn i 1869, nemlig Kristian. Det gikk ikke. Intet ekteskap, ingen sønn. Jeg fant konfirmasjonen til Joachim Lauritz som han heter der i Barbu i 1877. Det året var det første Barbu var skilt ut fra Austre Moland og Tromøy, så de har flyttet fra Revesand som ligger på vestsiden av Tromøy mot Galtesund til fastlandet, nemlig Mørfjær, men jeg ville ha trodd de da ville ha sognet til Austre Moland. Det viste seg at kirkebokkopien vi har på mikrofilm fra Austre Moland i den aktuelle perioden var veldig dårlig, så jeg får ta en tur til Statsarkivet i Kristiansand. Jeg mener jo som deg det må etableres et bevis på slektskapet mellom Joachim og Kristian her i Norge. Det med født i Norge av svensk far holder ikke stikk for Joakim, i alle fall. (Jeg hadde tenkt meg at Birthe giftet seg med en svenske, som det var flust av i dette sistriktet, og så fikk Kristian, og han ville jo bli 'far' for Joakim også, men det gjenstår å se.) Jeg har finlest på skipsmanifestet. Det står at Kristian har vært i USA tidligere, men jeg klarer ikke å tolke hvor mange år, men han er ikke citizen. Dessuten er det en rubrikk om de skal besøke slekt eller venner, og der mener jeg at det utfra Kristians navn kan leses 'brother' og ham oppgir samme adresse som Joakim og Johanna. Det ville vært fint om du kunne ta en titt du også. Av og til kan en jo lure på skriveferdigheten til disse 'klerkene', men det skulle vel gå fort, og mange fremmedartede navn var det. Fødselssertifikatet til Alice Tandberg fra 1903 er ført i pennen av en som ikke kan skrive engelsk. Joakim står oppført med yrke 'Cabenter', barnets kjønn er 'fimale' og hun er 'withs' altså hvit. Jeg må korrigere deg litt med hensynet til Shawn, det er et mannsnavn. Han heter Lavrence til mellomnavn, og det er litt morsomt, for det må jo tilsvare Lauritz, men er han oppkalt, tro? Det får jeg spørre om. Jeg skal ta opp med dem det med navnene, men for meg virker det som om dette var en familie som ble spredt for alle vinder og som de får et arbeid med å rekonstruere. De virker interessert, men det kan vel også tenkes at det kan bli en følelsesmessig prosess også. Vet de for eksempel at Alice var på barnehjem? Det er av tingene som de vel kan pøve å finne ut av selv, eller skal jeg fortelle dem om funnet? Det er slike ting det kan være vanskelig å vite hva som er riktig å foreta seg. Jeg regner vel med at jeg treffer dem når de kommer til Arendal den 28, juni. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ein kommentar til det du spør om å fortelja det du veit.Eg trur på det å vera open, men det er jo fleire måtar å sei ting på.Eg har sjølv funne halvbroren til bestemor i USA, borna hans visste svært lite om han før eg fortalde sånn omtrent kva liv han hadde i Norge før han for til USA. Og det var ikkje berre enkelt.....Men eg trur iallfall eg ville fortalt det etter dei var komt her, ikkje i mail, iallfall ikkje når dei er ventande hit...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har nå sett på manifestet, men finner vel ikke ut stort mer enn det du refererer. Jeg mener de skal til 112 Richmond Terrace, - Kristian til sin 'brother' og Joakim til 'friends'. Det står jo også noe mer etter Joakim, men det klarer jeg ikke å tyde. For de fleste andre som skal til sine slektninger, så er disse navngitt, men altså ikke her. Kan dette tolkes slik at Kristian skal til sin bror Joakim, og at det er han som bor på denne adressen? Men da burde det vel ikke stå at Joakim skulle til 'friends', men heller 'home'. Ikke så godt å bli klok på, dette. Jeg har også vært inne på tanken om at Johanna og kona til Kristian kunne ha vært søstre, men jeg vet ikke. Jeg tenker da på disse barna som er ført som nevøer og nieser.Er du sikker på at ikke far til Kristian var født i Sverige?Jeg får bare beklage at tok Shawn for en kvinne og Lawrence for et etternavn. Shawn blir vel brukt som fornavn på begge kjønn, men siden Lawrence her er brukt som et mellomnavn, så skulle det jo være greit å fastslå kjønnet. Alle kan ta feil sa pinnsvinet og krøp av piassavakosten. :-)Jeg tror ikke at det var noe vanlig barnehjem Alice var på. Det bodde også langt eldre folk der. Kanskje du kan finne noe om det på nettet?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Spørsmålet over skal selvsagt være: Er du sikker på at ikke far til JOAKIM var født i Sverige? Og så glemte jeg jo også å si hei til deg, Mariann :-) (Begynner visst å bli litt trøtt nå - har vært mye kjas og mas idag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Ved å søkja på 'House of Mercy', Bolton road og Manhatten får du mange treff. Kanskje nokre av desse kan fortelja litt meir om kva slags barneheim Alice var på?Fann ma. dette: LenkeLitt nede på sida står fylgjande: 'Institutions such as the House of Mercy and Jewish Memorial Hospital have played an important role in the area. Land north of 110th Street was considerably cheap during the 19th century and was mostly woodland which played an important role in the health and welfare of the residents of these institutions. There was an orphanage, a home for unwed mothers and a rest home for tuberculosis patients. These institutions, which have moved to other locations, had their roots in the park. The House of Refuge for Young Women and Girls was located in the park. According to some sources, it was also known as the House of Mercy. This residence was started by the Episcopal Church and was operated by the Sisters of Saint Mary. Reverend William Oliver Embury was the chaplain. The land was bought in 1888 and opened its doors two years later. The building closed in the 1920s and was demolished. It relocated to Valhalla, New York, and operates with the name of the House of Mercy.'Veit ikkje om dette er det samme 'house of Mercy2 som der Alice var.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei Marianne, Arne og Helga. Nyttige innspill og råd dere kommer med. Mariannes betraktninger om åpenhet, dog med en viss forsiktighet i tilnærmingene, er helt i tråd med hvordan jeg selv ser på det. Så litt til Arne. I kirkeboken står det om Jakims far: 'Ungkarl Styrmand Jakim Laurits Tandberg fra Christiania'. Rent umiddelbart ville jeg ikke si det var så mye svensk over ham dersom ikke Jakim skulle være en svensk variant av Joakim. Over til manifestet. Det er ikke sikkert Joakim og Johanna hadde fast bopæl da de kom i 1900, men de kjente folk der som de kunne bo hos midlertidig. For Kristian var situasjonen at han var sammen med sin bror og skulle bo der han skulle bo. Det gir mening for meg. Da Alice ble født i 1903 bodde de på en annen adresse. (13 Cottage Place, Port Richmond.) Til slutt til Helgas funn vedrørende 'Home of Mercy'. Opplysningen om at dette bl.a. var et hvilehjem for tuberkuløse, passer med opplysningen fra Shawn om at hans bestemor døde av lungetuberkulose i 1935. Brikkene faller på plass. Nå kommer det til å gå noen dager før jeg kommer noe videre. Jeg må til Statsarkivet i Kristiansand, dit skal jeg i alle fall i en annen sammenheng, og gå gjennom kirkeboken for Austre Moland, men også mønstringsrullene for Arendal for å se om jeg finner Joakim og Kristian der. Begge er oppført i emigrantprotokollen med maritime yrker, Kristian som matros og joakim som skipstømmermann. Sistnevnte kan ha vært tømmermann på verft, selvfølgelig, men jeg føler meg sikker på at han har vært sjømann. I mønstringsrullen for Arendal er det et navneregister som starter i 1868, såvidt jeg husker, så der har jeg store forhåpninger. God helg og ha det bra så lenge, håper dere er med videre. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei igjen. Christian er funnet, og han er halvbror til Joachim. I ft. 1875 for Tromøy finner vi ham og Birthe Larsen på Revesand, samme lokalitet som Birthe og Joachim oppholdt seg ved ft. 1865. Birthe er i 1875 fremdeles 'pige', og 'Kristian Bernhard Harndberg' som navnet lyder på, er altså nok et uekte barn. Født i Tromøy 1869, men jeg har ikke kunnet finne ham i kirkeboken, så foreløpig kan jeg ikke si noe om hvem som var faren, f.eks om han var svensk. Er det mulig at hun lot være å døpe ham? Joachim bor ikke sammen med dem, og det passer bra med at han to år senere konfirmeres i det nyopprettede Barbu prestegjeld, med et annet bosted. I etternavnsregisteret for ft. 1875 for Tromøy og Austre Moland er det ingen Tandberg, så Joachim er nok registrert under et annet etternavn. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Dessuten står det fremdeles igjen å prøve å finne Johanna, men der tenker jeg familien må gjøre et forsøk på finne en nekrolog over Johanna. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.