Gå til innhold
Arkivverket

[#29705] Etterlysninger_Norges eldste personer


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

Takker igjen for nye innlegg !Til Pål W Martinussen: Har du tilgang til dødsdato til Hanna Pauline Hofstad ?Til Inger Eik : Takk for din villighet til å lete etter damen fra Øvre EikerJeg fikk inn hennes navn sent i ettermiddag (via e-post fra Øvre Eiker). Det er Anne Nilsen, fra Hokksund (samme sted som deg). Hun døde i 1986, 106 år gammelTil Ragnhild B Øgaard : Takk for linken til artikkelen 'Fiin [gammel] aargang'Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Ang. Hanna Hofstad: Desverre, hennes dødsdato har jeg ikke. Skulle gjerne hatt den, da hun var min morfars tante. De av hennes etterkommere i Alaska som jeg har hatt kontakt med, har ikke kunne gitt meg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

NY STATUSSiden innlegg (1) er 8 navn funnet. Dermed gjenstår pr. 26 april å finne følgende 18 personer før 1986-2004 ER HELT KOMPLETT :SULA : 1880-1986, Kvinne (106 år)ÅLESUND : 1882-1987, Kvinne (105 år)LEIRFJORD : 1882-1987, Mann (105 år)SOGNDAL : 1880-1987, Kvinne (106 år)TVEDESTRAND : 1883-1988, Kvinne (105 år)RISØR : 1884-1989, Kvinne (104 år)BÆRUM : 1883-1989, Kvinne (105 eller 106 år)STAVANGER / NABOKOMMUNE : 1883-1989, Kvinne (105 eller 106 år), hun flyttet kort tid før død (til Sandnes ?)RINGERIKE : 1882-1989, Kvinne (106 år)ASKER : 1886-1991, Mann (104 eller 105 år)NES (Ak) : 1886-1991, Mann (104 eller 105 år)TIME : 1887-1992, Kvinne (104 eller 105 år)FLORA : 1887-1992, Kvinne (104 eller 105 år)FROGN : 1884-1992, Kvinne (107 år)KRISTIANSUND : 1887-1993, Kvinne (106 år)BÆRUM : 1885-1993, Kvinne (107 år)SKEDSMO : 1885-1993, Kvinne (107 år)NESSET : 1889-1994, Kvinne (105 år) En stor takk til alle som har bidratt med opplysninger, både via e-post og innlegg i BrukarforumetCelvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Til 21: Lisbeth Andersdotter Faleij bodde med sin mann Johan Faleij i Snavlunda socken, Örebro län, i 1698 da hun fikk et barn der. Hennes eldre sønn Anders Johansson Faleij var født i Sverige ca. 1686, kom til Odal i Norge ca. 1708, til Hakadal i 1718 og til Lesja ca. 1725. I hvert fall på Lesja hadde han med sin mor som da var enke boende hos seg og familien. Ut fra siste barns fødsel synes jeg det kan være usannsynlig men ikke helt umulig at hun var født så tidlig som i 1651, slik alder ved død oppgitt i Lesja kirkebok skulle gi. Mest sannsynlig var hun nok noen år yngre, men allikevel svært gammel da hun døde i 1756. Johan Faleij var av vallonsk herkomst (stammer fra støpemester Jacque de Fala som kom til Sverige i 1628), og de vallonske jernverksfolkene flyttet mye på seg, jeg har ikke sporet opp ekteskap etc. Eksteskap var stort sett med andre vallonere, så det er sannsynlig at Lisbeth også var av vallonsk herkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg ser du allerede har funnet Anne Nilsen fra Hokksund. En venn av meg har hennes oldebarn som elev, og det fortelles at hun døde på sin 107 års fødselsdag. Nå vet jeg selvsagt ikke hva etternavn hun hadde som ugift, men det skulle vel være mulig å finne ut dette, hvis du ikke allerede har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Hvorfor ikke ringe lokalavisredaksjoner i de aktuelle områdene? Enten så husker journalistene personene fordi de har skrevet om dem. Eller så er det godt mulig at det går an å søke dem fram på de redaksjonelle dataanleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N. B. Macdonald

Hei. Har du Gunny/Gunnie Stenerud Foerster i Seattle-området, Washington State, på lista di? Eg kan finne ut om ho framleis er i live, om det er av interesse. Ho vart 111 år gamal den 28. desember 2004. Ho vart døypt i Gamle Aker kirke. Fjorten år gamal gjorde ho amerikanar av seg. No i romjula møtte ho framleis til måltider der ho bur, om enn i rullestol.Eg meiner å ha høyrt at ho er akseptert på lista til 'Gerontology Research Group' eller noko slikt. Finn ikkje den e-posten nett no.Folketeljing-1900, Kristiania, Sørligaden 52:Sigvard Stenerud, Vognmand, 1864 OdalenNekoline Stenerud, Melkeforretning, 1864 EidsvoldMagnhild Stenerud, Datter, 1891 tGundhild Stenerud, Datter, 1893 tHans Stenerud, Søn, 1894 tSigrid Stenerud, Datter 1896 t --Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Ifølge BT for igår skal det i dagens avis være en artikkel om Ingeborg Thuen, kokka til Chr Michelsen. Hun fyller 108¨år på torsdag dvs 12/5.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 32: Anne Nilsen, Øvre Eiker: At hun ble 107 er nok en liten overdrivelse. Hun levde 07.07.1880-01.10.1986, altså hun ble 106 år 2 mnd 24 dager.Innlegg 34: Gunhild (f. Stenerud) Foerster døde den 4. februar 2005, Se tema 26502, ellers er det antakelig denne lista som det er tale om [url="http://www.grg.org/Adams/E.HTM>http://www.grg.org/Adams/E.HTMHer ligger en oversikt over 105+-åringene, 1986-2004, som døde i Norge:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

JEG TAKKER igjen for innlegg og kommentarer.Til Elin H Skibenes:joda, jeg har (førstehånds) kjennskap til listen hos Vikipedia som du refererer tilTil Per B Lilje:Jeg er enig med deg at aldersangivelsen for Lisbeth Andersdotter Faleij synes for høy. Men en alder på 90-100 år var det dengang ytterst få som oppnåddeTil Åse K Kristiansen:Også Harstad Tidende hadde den 29. april en flott reportasje i forbindelse med 106-årsdagen hennesTil Per Helge SeglstenTakk for tipset. Vi benytter oss av alle tilgjengelige kilder. En del bibliotek hr avisutklipp fra lokalavisene fra perioden før dataalderenI den nærmeste fremtid vil vi få detaljerte opplysninger over dødsfall 100+ i tidsperioden 1964-85 (sortert etter kommune, kjønn og ettårige aldersklasser)Vi planlegger også å søke om innsyn i materialet som Statsarkivet oppbevarerTil N B MacdonaldGunhild [stenerud] Foerster er inne på listen over de aller eldste nordmennene noensinne ! Hun innehar en 5. plassNår det gjelder norske superhundreåringer (dvs personer som ble eldre enn 110 år), finner vi - blandt de som har en dokumenterbar alder - 7 110-åringer (2 menn - inklusive en utvandrer, 5 kvinner), 4 111-åringer (1 mann - Hermann Smith-Johannsen fra Horten/Nøtterøy og 3 kvinner - 2 av disse utvandrere) og en 112-åring, Maren Bolette Torp fra Oslo - NORGES ALLER ELDSTE PERSONNoen medier har dessverre feilaktig utropt Laura Hansine Svehaug (111 år) til tittelen 'Norges aller eldste'. Hun innehar imidlertid 3. plassenTil Roald SjursenJa, Ingeborg Bertea Thuen ble verdensberømt for noen år siden da Os kommune innkalte henne til skolestart for 6-åringerEt googlesøk på 'Ingeborg Thuen' gir treff på avisartikler på mange språkSkulle det dukke opp opplysninger om enda flere hundreåringer/oldinger - særlig etterspurte 105+ i listen over (innlegg 28), er det bare å poste et innlegg her eller sende meg en e-post (se adresse i innlegg 1)Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Terje Hatvik

Landets eldste nolevande person, Ingeborg Thuen frå Os i Hordaland, er no død. Ho døydde tysdag 13. juli i Os. Ingeborg Thuen, f. Ingeborg Bertea Paulsdtr. Særvold, enkje etter gardbrukar og steinarbeidar Ingvald E. Thuen; vart fødd den 12. mai 1897 på Særvoll i Os.Ingeborg Thuen var ei tid kokke for statsminister Christian Michelsen, jamfør innlegg 35 i denne tråden. Med sine 108 år og 63 dagar gamal er ho truleg landets eldste kokke gjennom tidene -. Ho overlevde elles arbeidsgjevaren sin (Michelsen) med 80 år, det er kanskje rekord det òg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.