Gå til innhold
Arkivverket

[#29711] Nes (Rom): Anna Marie f. ca 1883 datter av Aksel Andersen.


Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

Er det noen med enkel tilgang til film/fiche over kirkebøkene for Nes på Romerike som kan hjelpe meg med et oppslag eller to?Ved Anna Maries vielse 11.09.1904 i Asker ble det notert at hun var født i Nes på Romerike i 1883 (3-tallet er noe uklart) datter av Aksel Andersen. Ved barnas dåp er oppgitt fødselsår 1884. Imidlertid står det også at hun var konfirmert 01.10.1894 (tydelig 4-tall, men kan være feilregistrering).I FT1900 på Brenden i Nes finner jeg en gårdbruker Aksel Andersen og hustru Lina Kristiansdatter, f. hhv 1860 og 1859, samt en rekke barn. I barnerekka er det ”god plass” til et barn til omkring 1883-1884.Hører Anna Marie Akselsdatter hjemme i denne familien? Og er det noen som kjenner denne slekta og evt kan bidra med informasjon om aner?Jeg takker på forhånd for all hjelp. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Akselsen

Gårdshistorie Næs b.lll s.263.Arstun Grenistua: Aksel Valdemar Andersen hadde en datter Anna f. 1883 d. 1960 g.m. Oskar Frigaard. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for svaret, Anne-Lise. Dette øker sjansene for at jeg er på rett vei.Oskar og Anne brukte etternavnet Nygaard fra omkring 1910. Frigaard kan være en feiltolking av håndskrevet Nygaard.Biblioteket her har ikke Gårdshistorie Næs så den må fjernlånes hvis den i det hele tatt er tilgjengelig lenger.Står det noe mer der som kan hjelpe oss å bekrefte dette?Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, tror neppe dette er en feilskrivning. Frigaard/Frigård er et kjent navn i Nes, nærmere bestemt fra Greniskogen der Grenistua i sin tid lå. Men i samme område er også Nygård et kjent navn.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Anna nevnt i innlegg 2 var gift med Oscar Frigaard. De bodde på Rognstad - under Greni i Nes - br.nr 17. Dette ifølge bygdeboka -bind III -side 247.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for det, Odd. Det ser ut til at jeg er på feil spor her. Det er greit å få avklart hvem det ikke er.'Min' Anna Marie (Akselsen) og Oskar Nygaard bodde fra før vielsen i 1904 i Asker hvor hun døde 14.02.1969.Jeg får ta en ny gjennomgang av dataene jeg har, og se om noen detalj skulle kunne peke meg i riktig retning. Takk for hjelpen alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for forslaget, Magne, men jeg tror denne Marie er litt for ung. Jeg tar henne likevel med som en mulig kandidat.Ellers ser jeg muligheten for at presten i Asker i 1904 bare har fått oppgitt Nes og har tatt det for gitt at det var Nes på Romerike, m.a.o. kanskje jeg også må vurdere andre Nes'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for nye innlegg.Odd Brede: Denne Anna har nok rett fødselsår, men det er mulig at hun er den samme som hun som omtales i innlegg 2, 4 og 5.Lars Ove: Denne Anna er for ung.Magne: Her er det nok større muligheter for en av forloverne deres var gårdbruker Chr. Hvalstad på Thorstad gård. Det må jo ses som stort å få arbeidsgiveren til å stille som forlover.Men det medfører et problem. I FT1900 er hennes fødested oppgitt som Nes i Hallingdal mens presten har ført Nes på Romerike i kirkeboka ved vielsen. Det er uklart hvilke av disse er mest å stole på.Det ser ut til at jeg må vende blikket mot Hallingdal selv om det også bryter med familietradisjonen som tilsier Romerike.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Rolf. Jeg har alle kirkebøker for Nes på Romerike og hadde lyst til å se om hun var født der eller ikke. Det jeg har funnet tror jeg er løsningen, hun er riktignok innskrevet i dåpen som Anna Maria, f.i 1885 - Januar....hun er konfirmert 1.oktober, ikke 1894, men 1899 og da innskrevet som Anna Marie, faren heter Aksel Andersen og hun er født utenfor ekteskap. Nes Mini I 10 1883 - 1898, dåp nr.11, s.34 Ark 2/17. Anna Maria f.12/1, dpt.15/2 1885 Ug. Aksel Andersen Tjenestedr., Bosted: Berum, Løkeberg, f.1859. Ug. Anne Karolien Martinsdtr., Bosted:Løkeneje, f.1858. Faddere: Ug.Oline Hansdttr. Løkeneje, Ug. Xtiane Gudbrandsdttr. Dragnæs, G.Ole Nilsen Løkeneje, G.Ole Gudbrandsen Dragnæseje, Ug. Markus Olsen Løkeneje. Anm. ved Moderen, hendes 1ste Leiermaal, hans ligeledes. Nes Mini I 11 1899 - 1918, konf.nr.34, s.258 Ark 8/17. Dato: 1ste Oktober 1899 i Aarnes kirke. Anna Marie Axelsdtr., f.12/1.85, dpt.: 15/2.85, fødested. Løkeneie, bosted v/Konf.: Brandsrud(evt.Brandrud). Ug.Dagarb.Aksel Andersen, P. Anne Karoline Martinsdtr. Vaks.: 13/7.93. Karakter: 2,5. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Lillian. Takk for at du tok deg tid til denne grundige gjennomgangen.Ytterligere undersøkelser her nylig har indikert at hun kan ha vært født 12. januar 1885. Det er jo nettopp den fødselsdatoen du fant for Anna Maria, datter av Aksel Andersen og Anne Karoline Martinsdatter. Dag og måned for konfirmasjonen, farsnavn og fødested oppgitt ved vielsen stemmer også. Det kan derfor ikke være tvil om at dette er rett person. (Feil fødested og fødselsår i FT1900 kan være en sammenblanding med Anne Eriksen på linjen over.)Jeg har nå søkt i folketellingene og FamilySearch etter Aksel Andersen og Anne Karoline Martinsdatter, som kanskje kunne være Anna Maries foreldre, men dessverre uten hell. Den nærmeste mulige kandidaten var en Karoline Martinsdatter, pleiedatter hos Ole Olsen Bækken i Nes i FT1865. Faddernes navn gir meg heller ingenting. Egentlig står dette helt åpent. For en som ikke kjenner Nes kan det bli vanskelig å plassere dem nøyaktig.Hvis jeg forstår rett, sitter du med relevant kildemateriale (kirkebøker på mikrofiche). Jeg ville være meget takknemmelige om du kunne ta en liten titt for meg etter disse to personene også.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Rolf. Selvfølgelig kan jeg det....dårlig respons på Aksel/Axel...han er nok ikke født i Nes....kanskje Berum skal være Bærum? Bare en tese....kun en Aksel døpt mellom 1857 - 1861, men faren heter hverken Anders eller Andersen. Bedre lykke med Anne Karoline selv om hun også er født utenfor ekteskap og vil skape enda et problem for deg.....her er hun. Nes Mini I 7 1846 - 1858, dåp nr.72, s.152 Ark 6/15. Anne Caroline, f.6/5, dpt.: 20/6 1858 enten i Nes kirke eller (påskrevet ettrpå) U. for Udenes kirke, uægte. Pige Karen Henrikke Olsdatter Bakken. Ungkrl.Marthin Johnsen Mørdre eie, Ingen alder på foreldrene, men her er fadderne: P.Marthea Nilsdatter Oulie, P.Indiana Ingebigtsdattr Oulie, Ole Olsen Bakken, Ole Nilsen Løkeneie, Hans Laurits Olsen ?(Usikker på den siste - litt 'knudrette' skrevet) Nes Mini I 8 1859 - 1874, konf.nr.53, s.490 Ark 17/18. dato 12/10 1873 Kirke ikke oppgitt. Anne Karolien Martinsdat. f.6/5, dpt.: 20/6.58, fødested:Løkenbakken. Ung.Martin Johnsen og Pige Karen Henrikke Olsdat. Karakter:Godt. Vaks.8/8.68 Løken gård i Nes Romerike gårdshistorie Bind IV, s.162. Det var tre plasser Bakken, men jeg finner ikke noe om disse der....skal se litt bedre senere. Håper dette hjelper deg litt mere på vei. Aksel må du nok se etter andre steder enn Nes for dåp. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Lillian. Takk for nok en grundig gjennomgang.Aksel Andersen kan nok bli en hard nøtt å knekke. Det fins et Løkkeberg i Bærum. Jeg har derfor gått gjennom døpte for Asker for perioden 1855 til 1862 (Asker prestegjeld innbefattet Bærum – dataene er tilgjengelige gjennom Digitalarkivet), men har ikke funnet noen aktuell kandidat (Aksel/Axel som fornavn eller mellomnavn). Jeg ser ikke bort fra at han kan komme fra Sverige.Når det gjelder Anne Karoline Martinsdatters foreldre, har jeg funnet to mulige kandidater i folketellingen for 1865: Martin Johnsen på Myrvold m/hustru Johanne Olsdatter [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0236&kenr=014&bnr=0110&lnr=000>Lenke og Karen H. Olsdatter på Moen m/ektemann Peter Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei igjen, Lillian. I FamilySearch har jeg kommet over en person som kan være Anna Maries svigerinne: Betzy Olava Christiansdatter f. 10.03.1862 Lenke Kunne du være snill å se i kirkebokfichene hva det står om hennes foreldre? Takker på forhånd.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Rolf. Finner ikke helt ut av dette i første omgang, men jeg er ikke helt ferdig enda. Det siste spørsmål først: Nes Mini I 8 dåpnr.22, s.120, ark 5/18. Betzy Olava f.10/3, dpt.: 6/4 1862 Ægte. Christian Torgersen og Hustr. Kari Andersdatter Vøyen Eie. Faddere: p. Karen Andersdatter Sundbye og p. Anna Andersdatter ibid, Ole Andersen, Marius Olsen og Amund Greni Eie. Ingen alder oppgitt på foreldrene. Har sett under Vøyen i gårdshistorie uten å finne dem nevnt, men det var slik hurtiglesning... FT1865 Moen: Første barn Maren Indiana, ingen opplysninger på hennes dåp. FT1865 Myrvold: Finner ingen dåp på hverken Johan eller Ole....skal se litt bedre senere. Skal finne deres vielse for å se hva som står der..inntil videre mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Lillian. Takk for at du sjekket ut Betzy Olava for meg. Trolig døde hun i løpet av sitt første år for Olava Christiansd. i FT1865 er yngre. Anna Maries mann og svigerforeldre er nå identifisert så det spørsmålet kan nå legges dødt under dette temaet (jfr Tema 29712 innlegg 9).Spørsmålet om identifikasjon av Karen Henrikke Olsdatter Bakken og Marthin Johnsen Mørdreeie står fremdelses åpent. Hvis du skulle ønske å ikke forfølge denne anerekken i Brukarforumet, kan du gjerne kontakte meg direkte på ra-roke@online.no.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Rolf. Greit, spiller ingen rolle for meg, men kan sende deg en mail.mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.