Gå til innhold
Arkivverket

[#29712] Eidsvoll: Oskar Fredrik Kristiansen f. 1874

Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

Er det noen med enkel tilgang til film/fiche over kirkebøkene for Eidsvoll som kan hjelpe meg med et oppslag eller to?Ved Oskar Fredriks vielse 11.09.1904 i Asker ble det notert at han var født på Eidsvoll i 1874 sønn av ”husm. Kristian Torgersen Dokken? ugift Drg?”. Det står også at han var konfirmert 13.10.1889. Jeg finner ham ikke i folketellingen for 1900.Fremgår det av dåpen eller konfirmasjonen hvem foreldrene faktisk var? Og er det noen som kjenner deres slekter og evt kan bidra med informasjon om aner?Jeg takker på forhånd for all hjelp. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKirkebøker over døpte i Eidsvoll er tilgjengelig på nett her i Digitalarkivet, og jeg har forsøkt å søke etter Oskar Fredrik, men finner ham ikke. Når jeg søker på faren finner jeg en med samme navn, men han døpte en sønn med et helt annet navn i 1874.Så finner jeg Johan Fredrik Marinsen, født i 1874, men han bor sammen med sin ugifte mor og en bror med et annet etternavn enn Johan Fredrik. Kanskje moren har fått to barn med to fedre ?LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for svaret, Lars Ove. Jeg ser for meg at denne nøtta kan bli hard å knekke.Man kan spekulere mye rundt dette. Begge Oskars foreldre kan ha vært tjenestefolk med mer eller mindre midlertidig opphold i Eidsvoll. Kristian Torgersen kan ha hatt forhold til flere kvinner. Oskars mor øynet kanskje ikke noen mulighet for ekteskap, flyttet hjem til sine foreldre og døpte barnet der. Spørsmålet å stille kan være: hvor var det?I FamilySearch finner jeg en Oskar Fredrik Christiansen døpt 26.12.1874 i Halden (oppgitt født 29.10.1874 i Halden? – foreldre: Christian Torgersen + Kari Andersd ). Denne Oskar Fredrik er vel han som gjenfinnes på Moe i Nittedal i FT1900. Men dette stemmer ikke med angivelse av fødested ellers for ”min” Oskar Fredrik.Er det noen som har tilgang til Døpte i Fredrikshald for 1874, som kan se hva presten har notert ved den Oskar Fredriks dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiJa jeg er enig i dine betraktninger, men kan du være 100% sikker på at han ikke skiftet navn fra Johan Fredrik til Oskar Fredrik på et eller annet tidspunkt ?Eidsvoll er (var) jo ikke vedens navle før 1814, og selv om jeg er opprinnelig Nesbu (50 meter fra Eidsvolds grense), så 'kjente jo alle alle' i denne tiden.Må være mulig å finne ut av dette.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei igjen. Nei, jeg kan ikke være sikker på at han ikke skiftet navn, men jeg skjønner ikke hvorfor han skulle gjøre det. Det er i hvert fall ikke noe i senere data som indikerer noe sånt.Det blir å lete i blinde så det kunne vært greit å få sjekket ut han i Halden. Jeg må kanskje flytte temaet til Østfold for å hjelp til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiNei du kanskje skulle sjekke om det finnes noen gårder eller steder med det navnet (Eidsvold eller lignende) i Halden-distriktet?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Du finner en Kristian Torgersen i Eidsvoll i 1875 Lenke - han er ugift og bor hjemme. Kanskje Oskar Fredrik er født utenfor ekteskap og at han enten bor sammen med mor eller pleieforeldre i 1875.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Lars Ove: Tanken om et sted med liknende navn har slått meg, men jeg har ennå ikke bestemt meg for hvordan jeg skal angripe det.Odd Brede: Takk for lenken. Denne Kristian Torgersen er en mulig fars-kandidat, men vi vet vel ikke noe mer før vi finner Oskar Fredriks dåp eller evt konfirmasjon.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Trond Lunde

Eidsvoll Ministerialbok 2, 1882-95, side 210, nr. 17. Konfirmerte 13.10.1889 Oskar Fredrik Kristiansen, f. 29.10.1874, døpt 26.12.1874. Fødested: Fredrikshald. Bosted: Baarlid. Foreldre: husmd. Kristian Torgersen, Dokken og hstr. Kari Andersdtr. Merknader: Udflyt. Attest 2/9 04.Sørenstua under nedre Hjera 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60237&gardpostnr=878&personpostnr=4823&merk=4823#ovre>Lenke1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Tusen takk for denne grundige gjennomgangen, Trond. Her levnes det ingen tvil om at vi har rett Oskar Fredrik og faktisk den som jeg har søkt dokumentasjon for hele tiden.Dette temaet kan vel nå avsluttes. Om kirkebøkene ikke skulle gi meg nok informasjon om Christian og Kari til å komme videre, får jeg ta det opp på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg har også kjerkeboka for Nes og fant vielsen: Nes Ministerialbok I 7, 1846-1858, s. 275, nr. 24. 27.06.1856: Enkemand Christian Torgersen, f. Finstad-Eie, o. Greni-Eie, 35. Far: Torger Olsen. Pige Kari Andersdatter, f. Gunnarskog i Sverige, o. Greni-Eie, 20. Far: Anders Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Mange takk for det, Trond. Dette var vel hva man kan kalle en skikkelig bonus og åpner for ytterligere en generasjon.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Hei Trond. Jeg hadde egentlig tenkt å avslutte dette temaet, men vi har problemer med å finne Karin Andersdotter f. 1835 i Gunnarskog far Anders Olsson/Olofsson.Fins det noen innflytterliste for Nes hvor hun kunne være registrert, antakelig i begynnelsen av 1850-årene? Om så, kunne du være snill å se om det skulle være notert flere eller andre data på henne?Takker på forhånd. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

I følge kjerkeboka for Nes I 7, 1846-58, s. 362, Innflyttete 1857 kom Anders Olsen fra Gunnarskog til bygda 16. juni 1856. Han var født i Eda 26.01.1806 (?) (mikrokortet er ikke topp kvalitet). Kona het Anne Jonsd, f. 1815. Av de 6 barna var Karen f. i Eda 25/12 1835 (?). Det står at de er bosatt på 'Greniskoven'. I følge Nes på Romerika gardshistorie bind III, side 251, var Anders Olsen fra Eda i Sverige husmann på plassen Dompa av vestre Greni, gardsnr. 111. Av barn nevnt Karen. Om denne Anders på Dompa er identisk med innflytteren i 1856 er jeg usikker på. Det er flere ting som ikke passer. f. eks. 1865-tellinga: Lenke. De har en datter Karen på 25 boende hjemme.Karen som var gift med Kristian Torgersen er ikke å finne i 1900-tellinga, men jeg fant henne gravlagt ved Eidsvoll hovedkirke. Hun døde 29.02. 1908: Klokkerbok I 7, 1901-09, s. 245, Døde kvindekjøn nr. 7. Gravlagt og jordfestet 06.03.: Karen Torgersen, enke, fattiglem. Fødested: 1835 Sverige. Bosted: Brændsmørk. Årsak: Bronkit. / Eidsvoll sorenskriveri. Skifte. Dødsfallsliste eske 7, 1901-09. Anmeldt 02.03.1908. Enke Karen Torgersen. Bosted: Pleiehjemmet, f. 1835. 'Ingen arvinger opgivne'Jeg antar at den Christian Torgersen Grenie, f. 27.03.1820 med foreldre Torger Olsen Kjølstad og Mari Christensdtr. Finstad (Nes kjerkebok I 6, 1833-45, s. 146, konfirmerte i Nes hovedsogn 16.10.1836) var den samme som var gift med Kari Andersdatter og kom til Eidsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Trond, tusen takk for nok en grundig gjennomgang. Brikkene faller på plass.FS: Anders Olofsson f. 20.01.1806 i Köla, døpt 22.01.1806 i Köla kirke, ble viet 23.11.1835 i Eda til Anna Jonsdotter f. 02.09.1815 i Västra Ämtervik. Datter Karin f. 25.12.1835 i Eda, døpt 26.12.1835 i Eda (alle steder i Värmland). Anna Jonsdotters foreldre: Jon Jansson Kistfeldt og Anna Andersdotter. Jeg er enig i at Anders Olsen i vestre Dompa må være en annen.I FT1900 er Kari trolig den Karen Anderssen f. 1835 i Sverige som bor på Brubak i Eidsvoll, trolig hos hennes eldste datter Anna g.m. Ole Olsen Brubak, for Eidsvoll fattigvesens regning. Det er fint at du fikk med informasjonen rundt hennes død.Jeg setter også stor pris på at du tok deg tid til å finne Christians foreldre og data.Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.