Gå til innhold
Arkivverket

[#29717] Døpt i Jølster - Hegrenes


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Familysearch forteller at Lars Olson Hegernes og Ingeborg Hansdatter bar følgende barn til dåpen: Marete (13.2.1718) og Karen (17.2.1720). Hvem var faddere på barna?Er det kjent om Lars og Ingebor hadde ytterligere barn, spesielt en datter Brite, begraved 4. juni 1782, som hadde giftet seg 28. november 1745 med Hans Hansen Myklebust?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke gitt opplysninger - i den meget mangelfulle kirkebok A 1 for Jølster - om flere barn enn Marete og Karen. Men det er rimelig å regne med at de hadde flere barn født etter 1720.I 1718 (Marete 13. februar 1718) var Borni Hansdatter Hegernes den som bar barnet, mens Nils Hegernes, Tollef Aalhus, Karen Olsdatter og Aagote Larsdatter Heggernæs var faddere.I 1720 (Karen 17. februar 1720) var det 'Min hustru' (d.v.s. sokneprest Rasmus Fischers kone) som bar, og 'Min datter Claudia', sammen med Peder Marqvarsen Hegernes, Ingeborg Saarem og Anders Hegernes var faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar.Jeg lurer på om navnet Borni er en kortform av Ingeborg, slik at det var moren selv, som bar Marete.Fadderen Tollef Aalhus er trolig identisk med Tollef Hansen Ålhus nevnt i skifteregisteret (1763-1769). Jeg finner ham ikke i 1701-Manntallet. Kanskje er han bror til Ingeborg Hansdatter.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.