Gå til innhold
Arkivverket

[#29718] Hva er opprinnelsen til stedsnavnet FLANDERBORG (Bergstaden Røros)

Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Flanderborg ligger på andre siden av elva i forhold til Kjerkgata og Hyttgata (bergmannsgata) i Røros Bergstad. Navnet Flanderborg finner jeg på et gammelt kart fra 1711 over Bergstaden som er avbildet i Sverre Ødegaards bok 0m Bergstaden Røros.Jeg har ikke klart å finne ut hva navnet betyr - så langt. Jeg har mange av mine aner i denne del av Bergstaden, og skulle gjene ha visst opprinnelsen til det navnet.Håper på svar!Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er Bottolv Hellelands svar på spørsmålet i spørrekassa til Institutt for namnegransking ved Universitetet i Oslo: Lenke. Men det har du kanskje allerede sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg hadde ikke det. Men jeg sendte inn et spørsmål UIO Institutt for namnegranskinging for noen dager siden. Dette er vel svar på mitt spørsmål - kanskje.Takk skal du ha! De lovet meg å svare per mail - den har jeg ikke sett noe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke det - men når ikke de har mer å si om saken, så er det vel tvilsomt om andre har mer å bidra med. Det måtte i så fall være om noen kjente til personer med bakgrunn fra Flandern som har bodd i området. Det er jo ikke usannsynlig, siden det fantes mye bergverksekspertise i de traktene på 1600-/1700-tallet (jf. vallonernes betydning for den svenske bergverksvirksomheten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk for ditt svar!!Folk fra Flandern - vallonere fra Sverige. Det kunne være noe.Jeg lurer på om Flanderborg er nevnt i annet materiale på 1600-tallet / tidlig 1700-tallet enn det kartet jeg har sett i boka av Sverre Ødegaard. ( det står at kartet finnes i Det kgl. bibliotek i København).Håper på flere svar!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt helt korrekt at Vallonia og Flandern ikke er det samme. Vallonerne var (er) f. eks. vallonsktalende/fransktalende, mens flamlenderne er flamsk-(nederlandsk-) talende. Når jeg likevel trakk fram vallonerne i sammenheng med Flanderborg, var det for å antyde et mulig geografisk opphavsområde som - sett fra Norge - muligens ikke var så 'nyansert'. Og mange vallonere hadde jo flamsk-/hollandsk-klingende navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Andreas, jeg er glad for alle innspill.Flanderborg er selv i dag en del av Begrstaden Røros man bør besøke, om man er der. Det er så mange av de gamle hus som ennå finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt annen angrepsvinkel er jo å sammenlikne med andre norske stedsnavn som kan minne. På Tromøya utenfor Arendal finnes det et sted som heter Flangeborg, og det blir forsøkt forklart slik hos Rygh: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Bare et tankespinn, Astrid.... Joachim Jûrgens og broren Johannes var fra Itzehoe i Schleswig-Holstein og begge hadde jo stor innflytelse på Røros i sin tid (1600-tallet). Johannes kjøpte jo Rørosgård av Bernhoft og lot bygge en vei dit... Joachim (Jochum) giftet seg med en rik, hollandsk dame - Cornelia de Bickers - og mens han levde var det livlig handelsvirksomhet med hollenderne... Så hvis ingen har noen bedre forklaring, mener jeg det er like sannsynlig som noe annet at navnet Flanderborg er noe disse menneskene brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Tove!Jeg finner det du kaller ditt tankespinn absolutt relevant i denne forbindelse. Det er vel den samme Jürgens / Irgens som ville 'døpe om' Røros til Irgensthal? Takk for bidraget!Jeg har lest Peder Hiordts beretninger om Verkets eldste historie, men kan ikke huske at Flanderborg var nevnt der - eller det har gått meg hus forbi.Så er det Gerhard Schønings reisebeskrivelser fra 1770 - årene som jeg har tatt kopi av, men ikke lest grundig nok.En av mine aner på Røros giftet seg i 1803: Maria Eriksdatter Tønset 'af Flanderborg'. Flott, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Joho - flott skulle det være ;o) Jochum Irgens var i den tid en av Danmarks-Norges største godseiere og en av kongerikets mektigste menn. Han var også kammertjener hos Christian den 4. Han bodde for det meste i København og han hadde et slott i Holland (eller kanskje var det Flandern...?!) som kaltes Irgensthal - noe han også ville kalle Bergstaden den gang... Det fantes jo ikke noe Nederland og Belgia som vi kjenner det i dag. På 1600-tallet var vel Flandern under Spansk styre så vidt jeg kan huske fra historiebøkene (dermed ikke sagt at husken min er god!) Johannes Irgens var min 8xfarfars farmors far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Berit!Jeg har også sett skrivemåten Philanderborg, men jeg husker ikke hvor.Hos Bjørn Nyheim: Personer med tilknytning til Røros Verk på 1600-tallet, fant jeg følgende: I 1699 var det skifte etter Henning Irgens. På en auksjon kjøpte Ole Christensen og Peder Commendant (to gruvearbeidere) to av avdødes 'hagestykker' beliggende på FLANDERBORG,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.