Gå til innhold
Arkivverket

[#29719] Tjøstolv 'From' ca 1520 - 1580 Sandar

Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Undres på om det er gjort videre undersøkelser ang Tjøstolvs sannsynlige røtter i middelalderens From ætt? Er det funnet noen holdepunkter ut av navneskikken da han kaller sin eldste sønn Harald og at to av hans sønnedøtre bar navnet Helga. Eierne av From i 1443 var visstnok Tjøstolv Aasulvsson og Torgeir Helgesson, sistnevnte gift med Helga Haraldsdtr. Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Saken står for så vidt på stedet hvil i forhold til de refererte debattene. Unntaket gjelder Tjøstolvs sønn Gunnar Tjøstolvsson, som jeg mener å kunne plassere på gården Kiste i Botne (nå Holmestrand kommune), der etterslekt kan påvises. Jeg kommer inn på dette i artikkelen 'Var Tolv Steinsholt fra Haughem?' i Gjallarhorn nr. 34 (2004), s. 149-154.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!At det blir startet en tråd for tredje gang om dette emnet kan for noen kanskje virke unødvendig. Dog har jeg fått en påminnelse på mine tidligere bidrag (2002 og 2004), hvilket har fått meg til å reflektere litt over hvordan debattformer som denne virker i vårt moderne samfunn.Det later til at uansett hvor kjent man tror en problemstilling er, vil det alltid være noen som ikke kjenner til den siste forskningen eller hvor denne er debattert og/eller satt i stevne.Utgangspunktet er, som her, ofte bygdeboklitteraturen. Og uansett hvor mye man publiserer nye funn og nye syn på slektshistoriske sammenhenger; i form av slektshistoriske artikler, vil det ta en viss stund før mange nok av de slektshistorisk interesserte vil opfatte at det har skjedd noe nytt i forhold til hva som er tilgjengelig gjennom trykte bokverk.Samtidig virker det som om man ofte, ikke nødvendigvis her i denne debatten, må bruke (mye) tid på å diskutere at det som allerede er trykt i bygdebokslitteraturen eller i eldre slektshistoriske artikler ikke nødevendigvis holder mål.Jeg ser også at jeg tidligere har vært svært så direkte og kanskje litt vel skarp i kantene i møte med (intetanende) spørsmålsstillere og motdebattanter. Derfor skal jeg nå nøye meg med følgende kommentarer:I omtalen av Tjøstulv på From, bør man unngå referanse til et tenkt fødselsår 1520, dette er noe vi ikke kan ha kunnskap om. I en av debatttrådene, som Ove Gunnar Jacobsen har lagt lenke til, har jeg gitt opplysning om at Tjøstulv er nevnt i samtidig kilder fra 1566-1579. Han bør derfor omtales som 'Tjøstulv på From, n. 1566-1579'Jeg synes også at det er uheldig at man på 1500-tallet benytter Sandar, da det riktige navnet inntil 1930 var Sandeherred. Sandar har faktisk også gått over i historien, da Sandfjord er det riktige etter kommunesammenslåingen.Avslutningsvis kan jeg jo spørre om det er noen andre som har reflektert over hvorfor man ikke finner noen From-gårder nevnt i gjengjerd-manntallet 1528?Manglende tilstedeværelse i 1528-manntallet gir rom for tolkninger. Dette er uansett et utrykk for skattefrihet. Hva var egentlig den sosiale statusen til de som hadde From i 1528?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.