Gå til innhold
Arkivverket

[#29720] Husmann på Moen i Hadsel: Hans Johannessen


Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Hans blei født 01.11.1834. Foreldrene var Johannes Hanssen, fødested ukjent, og Attel Jakobsdtr, Steinbakken i Hadsel. De var ikke gift, og jeg antar at sønnen blei født på Steinbakken.Ida Bergitte Jensdtr blei født 30.08.1837, og foreldrene var Jens Petter Pedersen og Ellen Dorthea Olsdtr på Steiro i Sortland.Hans og Ida gifta seg i Hadsel 24.10.1861, og hadde disse barna: Anna Johanna (1861-1862), født på Grytting, Anton Hartvig (1863-1865), født på Jerstad, Josefine Eline (1865-1944), Helmer Dorius (f. 1867), Indianna Gurine (f. 1869), Magdalene Jensine (f. 1871), Oluf Karl Enevold (1873-1937), Haakon Peder (f. 1875) og Jens Albert (1877-1941), alle de siste født på Kvitnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Hei og tusen takk for hjelpen. Jeg har søkt litt rundt og ikke funnet ut mer om Attel Jakobsdatter. Hun ser ikke ut til å være født i 1801 eller leve i 1865. Vet noen om dette sjeldne navnet hadde andre stavemåter? Eller mer om denne damen?Paret på Steiro finner jeg ikke i 1801, men jeg finner dem på Sortland gård i 1865 og 1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61870&gardpostnr=118&personpostnr=864&merk=864#ovre>Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Først Jens og Ellen: De flytta som gamle til sønnen og husmannen Ole Jenssen på Sortland i 1865, men hadde da bodd på Steiro i over tretti år.Så til Attel. Navnet er ikke så sjeldent nordpå, men har mange skrivemåter - Athel, Athil, Attil m.m., og er trolig en variant av Adelheid, som igjen er opphavet til Edel. Attel Jakobsdtr kan være identisk med Attil Sophia Jakobsdtr (1802-1853), datter av Jakob Pedersen og Luci Johanna Larsdtr på Hennes, et stykke nord for Steinbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.