Gå til innhold
Arkivverket

[#29723] Opphav til Kristen Jakobsen og Goro Amundsd, Tranberg eie/stuen Vardal, Oppland.

Gjest Jan Engedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

Kristen Jakobsen ca 1716-1796 (80 år i 1796). Gift 1767 med Goro Amundsdatter ca 1730-1775 (45 år 1775). Gift 1776 med Ingeborg Olsdatter Miølstad.Barn: Dorthe 1768 (trolig den Dorte som i 1792 ble gift med Knut Pålsen, Rosenvold (Eik), hun død 1847), Amund 1774-1776.I tillegg bør en nevne Pål Kristensen Tranbergstuen som konfirmeres 16 år gammel i 1757. Pål er muligens identisk med Kristen Engelands sønn som ble døpt 1741. Om Kristen Engeland og Tranbergstuen er samme person er uvisst. Hvis dette er tilfelle så har han vert gift minst tre ganger. I henhold til hjemmesidene [url="http://home.lakenet.no/sveinaa/aner.htm>http://home.lakenet.no/sveinaa/aner.htm og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Eva Johannessen

Hei.Få ditt bibiotek til å låne Vardal-slekter av Per Braastad. Der finner du opphavet til Christen Jacobsen, og start letingen på Tranberg. Du finner også endel på slektshistorielaget.noEva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Takk for innspill Eva.Jeg har hatt samme forespørsel på slektshistorielaget.no. Lenke Geir Thorud skriver der følgende ” Kikket i Per Braastads 'Slekter på Garder i Vardal'. Han har et spørsmålstegn ved om Kristen var sønn av Gunhild og Jacob, oppgir ikke hvorfor. En åpenbar grunn til dette er vel at han oppgir Gunhild f.1708 og Jacob f. 1712, og da kan ikke Kristen være født ca 1716.”Hvis disse årstall stemmer er det åpenbart at denne koplingen er umulig.Nå viser det seg at det ble holdt skifte etter Goro Amundsdatter på Tranberg. Så nå gjelder det og få tatt en tur til arkivet, og sjekke om dette skiftet kan inneholde opplysninger som kan hjelpe meg i arbeide videre. Her må jeg smøre meg med tålmodighet det kan ta laaang tid før jeg får anledning til å ta den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.