Gå til innhold
Arkivverket

[#29724] Mons Halsteinsson,Ulstein,Hareid,Løset


Gjest Roar Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Paulsen

Han var gift med Marte Andersdotter,født 1712,død 1791.Jeg mangler fødsels/dødsdata for Mons.Kan noe hjelpe der,eventuelt også med hans forfedre.MVH Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEr dette ekteskapet?MOGENS HALSTENSENSpouse: MARTHA ANDERSDRMarriage: 01 JUL 1746 Vanylven, More Og RomsdalMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Paulsen

Hei Ivar og Lars Ove.Det er trolig det ekteskapet.Hvet ikke så mye om Mons;men hans sønn er Halstein Monsson 1750-1818,gift med Brithe Jakobsdatter 1771.Brithe død 31.des 1818.Jeg finner Halstein på Løset,men er der Løset På Syvde/Rovde også.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEr det mulig at Mons kommer fra Hordaland-distriktet?Ved søking på FS kan det være flere 'kandidater'Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Her trur eg det må vere ein feil. Løset i Ulstein låg øyde frå 1732 (ca.; siste brukar: Rasmus Olson, frå 1726) til 1820, og dessutan nokre år frå noko før 1700 (til 1720?).Det er ein stor Løset-gard (fleire gnr.) i Syvde, ein i Herøy (ved. Moltu) og ein i Volda (Bjørkedalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Som sagt er det Løset-gardar både i Herøy og i Syvde. Mons (eller Halstein) er ikkje nemnd på Løset i Herøyboka (b.3 s.278). Då er det nok Syvde (eg har ikkje Syvde-boka). Syvde sokn høyrer til Vanylven prestegjeld, og dei hadde sams kyrkjebøker til 1844 - den eldste frå 1742.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

I bygdboka for Syvde står det på side 432 (Indre Løset bnr.1) at Marte Andersdotter 1712-1791 ble gift 1. gang 1746 med Mons Halstenson, 2. gang med enkjem. Morten Johannesson Nordal (1731-1771). Hadde barna: Sverre 1747, Marte 1748, Gjertrud 1756. Halstein 1750, Anders 1758, Synneve 1762-1821. Fødselsår/dødsår for Mons Halstenson ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.