Gå til innhold
Arkivverket

[#29726] Slapøen; Peder Pedersen - Herøy i Nordland

Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Har problemer med å komme videre på en av mine aner. Det dreier seg om Peder Pedersen Slapøen som det skiftes over i 1755. Hans kone het Anne Olsdatter og de hadde følgende barn: Ole, Petter, Doreth, Karen og Anne. Jeg har ikke funnet dåp på alle barna og heller ikke Peder og Ane sitt ekteskap, trolig giftet de seg før 1714. Er det noen som har gransket på samme famile?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Har ikke annet en begravelsen til Peder, hvor han er gravlagt på Herøy (PF 414) :1754. Dom.7p Trinit (28 juli). :Herrøe. Humat:Peder Pedersen Slapøen 70+Han er også min forfar, men jeg har dessverre ikke funnet ut mer enn dette (foreløpig !).Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Det var morsomt å treffe på noen som stammer fra samme familie. Jeg har prøvd å finne ut noe mer om Peder, men så langt har jeg ikke lyktes med det.Slik det ser ut for meg så kommer ikke Peder fra Slapøen, men det er hans kone som gjør det.Jeg nedstammer forøvrig fra hans datter Doreth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg kan også nevne at ser man på de faddere til de barna jeg har funnet, så synes det som om det kan være en forbindelse mellom Peder Pedersen og Rølvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har funnet ett skifte på Rølvåg i i 1739, som trolig henviser til Peder Pedersen sin mor og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Flott, Rølvåg ser ut til å være linken til Peder (Selv om det står Petersen i skiftet).Har du tilgang til 1701-tellingen. Kan jo hende at han er bosatt på Rølvåg da ??Han skulle være født ca. 1684 etter den oppgitte alder ved begravelsen.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Ja, jeg har tellingen for 1701 og på Rølvåg er det en Peder Pettersen som jeg mener det står alder 12 år på. Trolig er dette samme Peder og i 1701 er han tjenestedreng på Rølvåg. Det betyr trolig at hans far allerede er død på dette tidspunkt.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til mitt innlegg 5; Her leste jeg litt feil i skiftet i farten, det er bare Peder sine søsken og halvsøsken som er nevnt.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei Øystein !Glemte i forbifarten å nevne at jeg nedstammer fra både Karen Pedersdatter (min 5. tippoldemor) og Anne Pedersdatter (min 4. tippoldemor).Ser ut til å være vanskelig å finne Peder Pedersen Slapøens opphav, da 1701 tellingen ikke ga nærmere opplysninger om hans far. Finner du noen av hans hel - og halvbrødre (Thor og Joen Pedersen / Petersen) i 1701 tellingen ??Med vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har funnet Thor Pedersen i 1701, han er bruker på Rølvåg og er 52 år. Det er hos ham at Peder er i tjeneste. Siden Thor er 52 år i 1701, skulle det være mulig å finne ham i 1666, men så langt har jeg ikke funnet ham. Jeg har heller ikke funnet Joen enda i 1701, men skal lete litt mer i dag.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Her er forøvrig de barna til Peder som jeg har funnet som døpte:Dom 14 p Trinit Herøe 1714 Døpt Peder Pedersen Slapøen sit drengebarn nom; Peder Faddere; Anders Pedersen ,(vanskelig å tyde- kan vær Skarddsøe?) Peder Johansen Wika, Johan Christophersen Slapøen, Marianne Wirthmann, Wendel? i Slapøen.Dønnes Kirke 1717 Maria Besøgelsesdag Døpt Peder Slapøens barn navn Karen Fad; Tor Rølvog, Ane Langøen, Nils Slapøen, Eli Stafseng XX1 Søndag etter trinit Dønnes 1722Petter Slapøens B. Nafng DaardjFad; Ole Slapøen,Iver Rølvog, Karen Erichsdatter Slapøen, Beritte Pettersdatter Rølvog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Selv nedstammer jeg som tidligere nevnt fra Peders datter Doreth (Dordi), hun lever fortsatt i 1801 og er da bosatt i Beerfjord.Jeg kan også referere skiftet som jeg henviser til i innlegg nr.5:Fra Svein Edvardsen sine skiftesamlinger for Herøy/Dønna 1680-1780, side 6, Dønna, Rølvåg 1739.Thor Petersen er hovedpersonBerete Joensdatter er EktefellePeder Petersen er halvbror på SlapøenJoen Petersen er død halvbror som var bosatt på Titternes og har en datter.Berethe Petersdatter er død søster og har en sønn.Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.