Gå til innhold
Arkivverket

[#29731] Hansen fra Tromsø rundt 1900-tallet


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg har fått kopi av mange bilder fra Nord-Norge, og det står navn og sted på de mange av dem. Albumet stammer fra en av søstrene Michaelsen i Vadsø. De aktuelle søsken 1867-1881. Personene på bildene er trolig født i perioden rundt 1900. De fleste er fra Tromsø. Følgende personer har etternavn Hansen:Harald (Fotograf Jørgen Wickstrøm)Ragna Aadsen f. Hansen (Fotograf Max Behrend Bergen)Halfdan (Fotograf Jørgen Wickstrøm)Tante Kristianne (Fotograf Aune Trondhjem Norge til venstre og Portland Or. US Am til høyre)Fru Kristiane (Fotograf Wennberg)Eilert Chr. (Fotograf Wennberg)Er det noen som har kjennskap til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Odd! Hjertelig takk for din innsats. Nå er i hvert fall ekteparet Kristianne Margrethe og Eilert Christian plassert. Hun er født 7.5.1841 og er søster til min oldemor Petrine Pauline Christensen gift Michaelsen, f. 12.1.1843 Bakkeby, Malangen.Da gjenstår å plassere Halfdan Hansens foreldre Lars Hansen f 1.4.1835 i Bergen og Gurine f. 28.5.1836.Men kan noen forklare hvorfor fotograf Aune hadde denne teksten nederst på bildene sine:Trondhjem Norge til venstreAune midt påPortland Or. US Am til høyreHar Karianne vært i Portland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kan dette være RagnaRagna Sex: FEvent(s): Birth: 02 Mar 1836 Place: Christening: 06 Mar 1836 Place: Kvam, Hordaland, NorwayParents: Father: Aad MONSEN Mother: Ragna TRONSDROdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Fotograf Aune hadde atelier både i Trondheim og i Portland, Oregon, USA. Ved søk på Google fant jeg gamle bilder fotografert av Aune i Portland. Jeg antar at det er dette firmaet som senere ble det kjente Aune forlag, spesialitet prospektkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Åse. Nå har jeg funnet oversikten over fotografer her: http://www.nb.no/nmff/fotograf.phpDet bekrefter det du sier om fotograf Peder O. Aune.Odd. Din Ragna med far Aad Monsen finner jeg også i folketelling for 1865 i 1238 Vikør (Ragna Oddsdatter), men hun er da gift med Knut Haldorsen, og hun burde vært født Hansen og gift Aadsen eller noe som begynner på Aads..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Odd! Takk for hjelp. Det jeg lurer mest på er om det er noen forbindelse mellom disse Halvdan og Harald Larsen bosatt i Tromsø og Eilert Chr. og Kristianne Hansen, f. Christensen, som drev pensjonat i Tromsø.Kristianne var min oldemors søster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Av bilder og hjelp her har jeg følgende konklusjon/antagelse (min oldemors søter og familie):Christiane Margrethe Christensdtr f. 7.5.1841 Sand, Malangen gift med Eilert Christian Hansen f. 1838 i Trondenes har følgende 2 barn (minst):Harald Eyvind Hansen f. 1869 i Tromsø. Han er gift med Andrea Palenoma NN f. 1861 i OsloRagna Christine Hansen f. 1874 i Tromsø gift med Alfred Andersen f. 1868 i KristiansandJeg har bilder av alle disse i arkivet, men jeg er ikke riktig sikker på Ragna Andersen f. Hansen. For meg så det ut som om billedteksten hevdet at hun var gift Aadsen, men etternavnet var litt klusset med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.