Gå til innhold
Arkivverket

[#29732] Vedk. slekten Brun fra Marstrand, spørsmål til Are S.Gustavsen

Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Viser til ditt innlegg i Genealogen nr. 1/2005, 'Litt nytt om slekten Brun fra Marstrand' Er nevnte Helge Torgeirson den samme som nevnes i denne dommen? I en dom dat. Akershus 20.08.1599, er det nevnt en Helge Torgeirson, borgermester i Marstrand. Saken gjaldt hans søstersønn Peter Kjetilson som var drept av en ved navn Jørgen Hansen i Oslo. Peter Kjetilson var født i Marstrand, og tjente i Oslo hos Lambert Hargdornn.Kan du eventuelt gjengi skiftet dat. 31 mars 1630 her?Er det noen kjent forbindelse til personer med navnet Brun på Vestlandet på begynnelsen av 1600 tallet?Hvor kan jeg låne boken 'Slakten Bruhn från Orust'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Da stiller vi med et lynraskt svar : )Ja, det er den samme Helge Torgeirsson som er nevnt i Norske Herredagsdombøger.Skiftet som er omtalt finnes i en kopibok laget på 1660-tallet, den er i tre bind og på ca. 1400 sider (korrekt referanse på kildens navn finner du mot slutten av i artikkelen til Per Reidar Christiansen i samme utgave av Genealogen). Skiftet er ikke gjengitt fullstending, og jeg vil komme til å publisere det i sammenheng med en planlagt artikkel, om ikke andre kommer meg i forkjøpet. : ) For ordens skyld er skiftet ( eller rettere skiftereferatet) ikke ennå transkribert.Det er ingen positivt kjent forbindelse til noen personer ved navn Brun på Vestlandet, dog foreligger det en mulighet ved at personener av en slekt Brun fra Vä (nåværende Kristianstad) i Skåne omkring 1630 hadde en person boende/værende i Bergen. Tor Flensmarck har skrevet en artikkel i tidsskriftet Vapenbilden (nr. 32), hvor han peker på muligheten for at Brun i Marstrand (evt. Brun i Båhuslen) har forbindelse til en adelig slekt Brun i Vä.Boken 'Släkten Bruhn från Orust' kan kjøpes fra Föreningen Orust Släktforskare. Jeg tror ikke den finnes ved norske bibliotek. Jeg fikk adressen og kontaktmulighet ved å benytte Anbytarforum. Har du benyttet dette?Har du noen forbindelse til denne Helge Torgeirsson? Om ikke, hvilken Brun slekt er det du arbeider med?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Adelsprosjektets arkiv har jeg påbegynt et manus om 'Brun av Marstrand og Konghelle [rosenlilje]'.Se litteratur: Olga Dahl, Släktkretsen kring hustru Elseby på Instön, Släkt och Hävd, nr. 1-2/1976, s. 86-95.Slekten begynner med rådmann Torkel Brun på 1490-tallet (rimeligvis væpner). Rådmann Torger Torkelsson Brun 1581, gift med hustru Maren Bjørnsdotter, var sikkert en agnatisk etterkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Takk til begge to. Jeg ser fram til å lese deres artikler. Det blir for komplisert å forklare min interesse for dette, men hvis en går ut ifra navnelikhet vil det jo være utrolig hvis det ikke er noen forbindelse til Vestlandet.Men siden jeg er så nysgjerrig. Finnes det en Peter Torgeirson i denne slektskretsen? Til 2. Kan det være en Hans? Til 3. Hvordan ser en rosenlilje ut?Mvh.Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.