Gå til innhold
Arkivverket

[#29733] Skifter i Sogn og fjordane, tilgang


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har hele farsslekta mi fra Sogn og fjordane, jeg har gått igjennom index over skifter og sett at det er svært mange som er av interesse for meg. Finnes det andre måter å få tilgang på innholdet enn å spørre om et og et her? Jeg har f.eks hatt stor nytte av Skifter i Salten som jeg har kjøpt på CD. Finnes det noe tilsvarende eller foreligger det planer om noe. Jeg bor i utkantnorge og har sjelden muligheter til å oppsøke arkiver. Benytter anledningen til å spørre om to skifter Marte Eriksdtr Dommesten Davik nr 20a side 292 1795-1799 og Marte Reielsdtr Dommesten Davik nr 23 a side 341 1822-1827. Begge var gift med hver sin Jørgen og ved dåp står det bare Jørgen og Marte Dommesten som foreldre på mange av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Marte Eriksdatter er datert 29. mai 1798 og nevner enkemannen Jørgen Knudsen og barna 1) Knud Jørgensen, i København, 2) (nok en) Knud Jørgensen, matros, 3) Ole Jørgensen, 20, hjemme, 4) Anne Jørgensdatter, 27, ugift.Skiftet etter Marte Reielsdatter er datert 12. juni 1827 og nevner barna 1) Martinus Jørgensen, 2) Peder Jørgensen Falkevig, mens 3) Reiel Jørgensen hadde vært skomaker i Bergen, men var død, og hadde etterlatt seg barna Jørgen Reielsen, 23, Samuel Reielsen, 21, Olai Reielsen, 10, og Martine Andrea Reielsdatter, 15, 4) Anna Jørgensdatter, gift med Reiel Antonissen Indre Davig, 5) Marthe Jørgensdatter, gift med Martinus Noesen Lergulen, 6) Synneve Jørgensdatter, gift med Hans Christensen Davig, 7) Ragnhild Jørgensdatter, gift med Christian Jacobsen Møklebust, Stadt, 8) Ingeborg Jørgensdatter, gift med Anders Rasmussen Ytre Rimstad.Det foreligger planer om å skanne mikrofilmene med skifter fra Hordaland, Bergen og Sogn og Fjordane. De vil så kunne legges ut på nett, og kobles til skifteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Tusen takk. Da fikk jeg koblet Synneve til rette foreldre, jeg hadde registrert Marte Eriksdtr og Jørgen Knutsen tidligere, men det var feil. Så får jeg bare spørre om de viktigste skiftene foreløpig og vente på scanning av resten. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.