Gå til innhold
Arkivverket

[#29734] Løkka gård ved Holmendammen i Oslo


Gjest Frode Pakusch Tur
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Pakusch Tur

Mine tippoldeforeldre bodde/drev Løkka gård ikke langt fra Holmendammen i Oslo. Dette var muligens et småbruk under Østre Holmen gård. Er det noen som vet noe mere? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I dag har du veiene Løkkalia og Løkkaskogen like ovenfor der Holmenkollveien krysser Stasjonsveien. Om det har tilhørt Holmen vestre eller østre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Oslo byleksikon (tredje utgave 1987) har under Løkkalia og Løkkaskogen opplysningen om at det var en husmannsplass under Østre Holmen gård. Veinavnene gitt 1978. I 'Akergårder i Oslo' av Finn Holden (Andresen & Butenschøn, 2003) står det på side 89 om en branntakst fra 1914, stuen var av laftet tømmer, 8 meter lang, 7,9 meter bred og høyde til taket 3,3. En etg. Det står noe mer hvis du er interessert. Beboer da og fra ca. 1900 oppgis til å være Syver Henriksen med kone og to sønner. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Bryn

Hei, Frode! Jeg vokste opp en kilometer unna Løkka og har gått forbi der sikkert 100 ganger. Plassen lå like ovenfor krysset Bjørnveien/Gaupeveien. Hvis jeg nå ikke husker helt feil, så drev de som bodde der, med drivhus og eggproduksjon på 1950-tallet.Hvis du går til denne nettadressen: Lenke så vil du finne et flyfoto av området fra 1953. Litt bak og til venstre for blokkene ser du drivhusene på Løkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Pakusch Tur

Takk til dere som så langt har gitt meg respons på Løkka gård ved Holmendammen i Oslo! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.