Gå til innhold
Arkivverket

[#29736] Bård Guttormsson på Reins mor

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Jeg har sett et par forskjellige mødre oppgitt for Bård Guttormsson.På Gen-Medieval, 29/2 2000, gir Jo Rune Ugulen en rask oversettelse til engelsk av en ættartal fra Fagrskinna B om slekten fra Skule kongsfostre. Der nevnes følgende koner til Guttorm Åsulfsson: 1) Eldrid, søster til Hallkjell huk, 2) Bergljot, 3) Sigrid, datter til Torkjell og Hallkatla.For hver av de to første konene nevnes det barn, men ikke for den tredje. Bård er på noen nettsteder nettopp oppgitt som sønn av Sigrid, men det sies altså ikke her eksplisitt i oversettelsen fra Fagrskinna (Bård er riktignok ikke oppgitt som sønn av de to andre). Er dette en forglemmelse i forbifarten, eller er Fagrskinna uklar på dette punktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver igjen. Kanskje Jo Rune Ugulen, dersom han leser dette, kunne kommentere hvorvidt det nedenstående innlegget (som er et utklipp av deler av hva han skrev på Gen-Medieval, jfr. over) er en komplett oversettelse av det som står om Bårds opphav i Fagrskinna, eller om det skulle mangle en setning eller to.'The children of Skule kongsfóstri and Gudrun were Åsulv at Rein and Ragnhild, who got Kyrpinga-Orm. The daughter of Kyrpinga-Orm was Åsa, mother of Bjørn bukk. The children of Åsulv and Tora Skoftesdotter were Guttorm at Rein and Sigrid, who got Hallkjell huk. Their son was Jon, father of Hallkjell, Ragnvald and Gregorius. Guttorm at Rein first got Eldrid, sister of Hallkjell huk. Their daughters were Ragnrid, Ingrid and Gudrun. Ragnrid got Bjørn byrdasvein. Their daughters were Eldrid and Ingebjørg. The daughter of king Magnus and Eldrid was Kristin, who got Reidar sendemann. Tore skinnfell had had [hafði átta] Eldrid. Their sons were Kynad and Torgrim klaufi. Later she married the lawman [lagmann] of Gautaland. Their son was Harald. The sons of Ingebjørg were Torstein skálmold and his brothers. Ragnrid was later married to Fridrek køna. Their daughter was Astrid and she was a virgin. Ingrid, Guttorms daughter at Rein, got Guttorm, son of Austmann, who came east from Jemtland. Guttorm at Rein later got Bergljot. Their son was Åsulv, father of Torbjørg, who got Eirik gryfill. Their son was Åsulv. Later Torbjørg got Hroar kongsfrende [kings kinsman]. Guttorm at Rein later got Sigrid, daughter of Torkjell and Hallkatla. Hallkatla was the daughter of Svein Brynjulv's son, brother of Serk in Sogn, and [i.e. mother of Hallkatla] Ingrid, sister of Knut the powerful [i.e. St. Knud] king of Denmark. Bård Guttorm's son first got Ulvhild, daughter og Pål bishop, and then later got Cecilia, daughter of king Sigurd. Their son was king Inge.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Innskotet i Fagrskinna, i vissa den ættetavla eg har foto av, er temmelig klar:Guttorm Åsulfson var gift med Eldrid, søster til Halkjel Huk. Etter ættetavla hadde dei fem barn: 1) Bård på Rein, 2) Sigrid gm Ivar jarl filio Gregori, 3) Rangvid eller Rangrid gm Bjørn byrdarsvein, 4) Ingrid gm Guttorm Austmannson og 5) Ingrid, oppført utan ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, Bjørn, det dreier seg ikke her om de såkalte innskuddene i Fagrskinna, men om Arnmødlingetallet i Fagrskinna B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Bård skulle være sønn av Eldrid er i hvert fall ikke klart ut fra oversettelsen i innlegg 2. Jeg avventer fortsatt kommentar fra Jo Rune Ugulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I Ugulens oversettelse fra Fagrskinna står at mor til Hallkatla (Guttorm på Rein sin 3. svigermor) var Ingrid, søster av Knud 'den Hellige' (St. Knud) av Danmark. Ingrid fikk Hallkatla med Svein Brynjulvsson.Jeg trenger litt hjelp med kronologien her: Kong Knud (f. rundt 1048?) regjerte 1080-1086, og var sønn av kong Svend (Estridssøn) (ca.1019-1076) som regjerte fra 1047 og såvidt jeg har oppfattet (med Rannveig Tordsdotter fra Aurland) hadde barna Harald 'den bløde Brynesten' (konge 1076-1080), Knud, Ingrid (g. 1067 m. Olav Kyrre (1050-1093) (konge i Norge 1067-1093), Olav (konge i D. 1086-1094) og Niels (konge 1104-1134), dessuten (u.e.) Erik Eiegod (1056-1104) (konge 1094-1104).Jeg kjenner ikke til noen annnen søster Ingrid av Knud enn den ovennvente, g. 1067 Olav Kyrre. Det 'passer dårlig' rent kronologisk at det er denne Ingrid som skal ha fått Hallkatla med Svein Brynjulvsson. Hallkatla ser for meg ut til å være f. rundt 1100. I mellomtiden har Olav Kyrre giftet seg (eller bare fått barn?) med Thora Jonsdotter fra Godøy og Tora Ragnvaldsdotter, også fra Godøy (mor til Magnus II Barfot f.1073). Hadde St. Knud en annen (halv)søster Ingrid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man tro de slektsrekkene som finnes rundt på nettet (men det er det jo slett ikke sikkert man skal), virker det som om det er samme Ingrid som også skal ha vært gift med Olav Kyrre.Det kan godt være at det ligger en god del kronologiske umuligheter i disse slektsrekkene, bl.a. fordi de lett blir 'usynlige' når stipulerte fødselsår ofte ikke settes. (Det er helt klart problemer i tilknytning til å sette slike circa-årstall også, men et nogenlunde bilde på hva som kan være kronologisk mulig, får man i hvert fall).Hvorfra kjennes forresten giftermålsåret 1067?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en side vedr. RoskildeLenkeer forresten ikke Ingrid nevnt i det hele tatt som datter til Svend Estridssøn. Mulig at danskene holder henne for oppdiktet, eller i hvert fall ikke som noen kjent datter til Svend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg prøver igjen. Kanskje noen kan si noe om hva som faktisk står i Fagrskinna B om Bård Guttormssons mor, jfr. innlegg 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg har gjengitt det som faktisk står om mora til Bård. Teksten er heilt tydelig og umulig å misforstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Rune Ugulen sier på Gen-Medieval 29/2 2000, før han kommer med sin oversettelse, at dette er fra 'the first ættartal' i Fagrskinna B, han nevner videre at 'the second ættartal' er den som ellers er den såkalte Arnmødlingatal. Han sier ingen ting om de såkalte innskuddene, som jeg også har hørt om i en annen forbindelse. Så hvis du, Bjørn, har din informasjon derfra (jfr. ditt innlegg 3), så synes jeg det virker som om det dreier seg om to forskjellige tekster.Ugulen nevner opp tre døtre med Eldrid, nemlig Ragnrid, Ingrid and Gudrun, mens du nevner fire døtre (to ved navn Ingrid?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Svein, jeg har Fagrskinna i islandsk utgave hjemme. Har du ingen utgave selv eller tilgang på noen, slik at du kan finne svarer selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er visst A-versjonen jeg har, mens spørsmålet dreide seg om B. I Arnmødlingetallet nevnes ikke Bårds mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Noen som har kommentarer vedr. kronologien rundt Ingrid, søster av Knud 'den Hellige' (St. Knud), som skulle være mor til Hallkatla (Guttorm på Rein sin 3. svigermor) (innlegg 7) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Ættetalet som vert vist til her, seier _ikkje_ noko som helst eksplisitt om kven som var mor til Bård Guttormsson. Men ettersom han berre er nemnt heilt til slutt i ættetalet -- like etter tredje giftet til Guttorm på Rein, med Sigrid Torkjellsdotter, er det nærliggjande å sjå Bård som eit resultat av dette ekteskapet.Når Bjørn seier teksten er umogleg å misforstå, må anten han visa til eit heilt anna ættetal, eller så er avskrifta i Islenzk Fornrit-utgåva feil, noko som er lite truleg all den tid same opplysningar står i same rekkefølgje i Finnur Jonssons utgåve av Fagrskinna. Opplysningane i Arnmødlingatal (den andre ættleggen i Fsk) gjev heller ingen indikasjonar på at Bård var son til Eldrid, men derimot til Sigrid. Jf. at det der vert sagt at dottera til Bård heitte Sigrid (oppkalla etter mor hans?): þeira sonr var Guðþormr á Reini, faðir Bárðar, föður þeira Inga konungs ok Skúla hertoga, Guðþorms ok Sigríðar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det ættetallet eg viser til er del av eit større ættetal som finst i samme 'legget' som m.a Arnmødlingatal, Orknøyjarlane sin ættlegg og 'af en gl. etleg' (Sunnmørsættleggen) i AM Institut ved universitetet i København. Alt ser ut til å vere avskrifter gjort av dr Henrik Høyer. Eg skal prøve å scanne inn det som gjeld Reinsætta og legge det ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 7 og 17: Boka 'Nachkommen Gorms des Alten' nevner Ingrid Svendsdtr., gift (1070) med Olav Kyrre. Flere ekteskap nevnes ikke. Der nevnes heller ikke flere døtre ved navn Ingrid.Av dette kan man kanskje slutte følgende:A) Enten har forfatteren ikke kjent til det som står i Fagrskinna B, ellerB) Forfatteren har kjent til innholdet i Fagrskinna B, men har funnet forbindelsen så usikker/tvilsom at han har valgt ikke å ta den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Og C). Forfatteren har null og niks peiling på norrøne kongesagaer fra middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som om det er pkt. c du har mest tro på, Tore! - Jeg trakk ellers frem 'Nachkommen' da jeg hadde inntrykk av at det er et rimelig seriøst verk. Hva holder du selv for mest sannsynlig når det gjelder Ingrid Svendsdatter og hennes eventuelle flere ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

'Som en 25.GGA':Ingerid var datter til kong Svend II Estridsen av Danmark. Hennes mor var antagelig Rannveig, datter til Tord på Aurland.Hun var første gang gift med kong Olav III «Kyrre» Magnusson av Norge (1050 - 1093).Ingerid flyttet til sine frender i Sogn etter hans bortfall.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Foto av ættleggen er no lagt ut som eige tema 'Reinsættleggen i AM 22fol, fol 80'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.