Gå til innhold
Arkivverket

[#29736] Bård Guttormsson på Reins mor


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har studert Reinsættleggen noe nærmere, og finner to diskrepanser i forhold til hva som vel ellers er kjent: For det første at det ser ut som om Guttorm og Eldrid skulle ha en datter Sigrid, for det annet ser det ut til at hertug Skule er gjort til sønn av Bård og Cecilia, mens han vel var sønn av Ragndi Erlingsdatter? (Skule og Inge var vel halvbrødre).Dessuten har ikke Reinsættleggen med Guttorms sønn med Bergljot, Åsulv.Det kan kanskje se ut som om forfatteren bare har kjent til Guttorms første ekteskap med Eldrid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Knut (innlegg 24): Olav III Kyrre (død 1093) var vel ikke 'Magnusson' ?Forøvrig: På hvilket tidspunkt (i forhold til ekteskapet med Olav Kyrre) skulle Ingrid Svendsdatter ev. ha fått Hallkatla med Svein Brynjulvsson ?Disse to(?) 'Tora' (fra Godøy ?) som Olav Kyrre skal ha 'hatt', var han gift med dem. Når ? _Var_ det Tora Ragnvaldsdotter som var mor til Magnus II Olavsson Barfot i 1073 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I NST XXXI: 'Forfedrar til Losnaætta' av Anders Stølen, slektstavler s.68f, oppgis det at Sigrid Torkjellsdatter, datter til Hallkatla og Torkjell, var gift med Pål Skoftesson på Giske (d. ca. 1217) og at de hadde datteren Ingebjørg. Er dette riktig? Da må vel dette i så fall ha vært Sigrids 2. ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er dypt beklagelig at Stølens artikkel kom på trykk i NST. Men NST har kommer seg etter den tid, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knu Fjogstad

Til Per Nermo's innlegg nr. 27:Uff, her gikk man av seg skoene i farten og ble 'barfot'.Det skal selvfølelig være Haraldsson.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kanskje man nå, etter debatten her og på tema 30083 Reinsættleggen fra AM 22fol, fol 80, kan konkludere med følgende:1) Det er mest sannsynlig at Bård Guttormssons mor var Sigrid Torkjellsdatter, så langt det i det hele tatt er mulig å vite noe om det.2) Det er fortsatt gangbart at Sigrids mor Hallkatla var datter til Ingrid Svendsdatter, søster til Knut den hellige av Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Olav Kyrre døde i 1093, så det må evt. ha vært etter den tid. Hvis du i innlegg 7 mente at Hallkatla var født rundt 1100, kan det vel passe. Det forutsetter imidlertid at Ingrid Svendsdtr. var svært ung da hun giftet seg med Olav Kyrre, angivelig rundt 1070, hun bør vel ha vært under 20 år da for ennå å være i fruktbar alder etter 1093.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Så vi vet altså at prinsesse Ingrid fikk Hallkatla ETTER Olav Kyrres død i 1093 (mao. ikke FØR hun 'traff' Olav) ? 'Forholdene' Olav hadde til Tora'ene fra Godøy, MR, var de 'illlegitime' ? Mao.: er Magnus Olvasson III Barfot (f.1073, konge fra 1093) f. utenfor ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Magnus Berrføtt var født utenfor ekteskap, ja. Se:http://www.dokpro.uio.no/umk/myntherr/mb.htmlI hvert fall iflg. innlegg 24 (men har sett det også annetsteds) fikk Ingrid datteren Hallkatla etter Olav Kyrres død. Om det er noen kilde som eksplisitt nevner rekkefølgen her, vet jeg ikke.Det er selvfølgelig i utgangspunktet påfallende dersom Ingrid og Olav ikke fikk barn i ekteskapet, dersom de begge fikk det på hver sin kant ellers - men de kan kanskje ha fått barn som ikke levde opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg kan ikke se noe påfallende i at også Olav Kyrre hadde utenomekteskapelige forbindelser før ekteskapet. Halvdan Koht påviste i sin tid at snaut nok en eneste av våre konger i tidlig middelalder var født i ekteskap. Ekteskapet ble brukt til politisk alliansebygging - med utlandet dersom kongemakta sto sterkt innenlands eller med norske stormannsslekter dersom kongemakta behøvde å styrke seg innenlands. Reproduksjonen ble derimot ordnet på naturlig vis, som regel lenge før ekteskap ble inngått.Verden ble som kjent en annen etter hvert som kirka fikk politisk innflytelse, men først fra og med Magnus Lagabøter ble dette regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var ikke Olavs utenomekteskapelige barn jeg fant påfallende, det var den ting at Olav og Ingrid angivelig ikke etterlot seg barn i ekteskapet. Så fremt ikke eventuelle barn døde som små, som jeg antyder kunne ha vært en mulighet, ville man jo ellers kunne anta at en av ektefellene (i dette tilfelle da helst Ingrid) var steril. - I så fall ville hun vel neppe fått barn i et senere ekteskap heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Eller man kunne anta at de ekteskapelige forpliktelsene, som følge av at dette faktisk bare var en politisk avtaleinngåelse, ble prioritert så lavt at resultatene ble deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis ikke da flere har innspill/motforestillinger, betyr det kanskje at man kan konkludere med det jeg skrev i innlegg 32?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg misliker sterkt formuleringen din i påstand nr 1/innlegg 32. Sannsynlighetsberegning har ingenting med genealogi å gjøre. Dersom du ikke kan argumentere bedre for at Sigrid var Bårds mor, er dette fortsatt i beste fall en hypotese. Å føre slektslinjer videre via henne er derfor spekulativt og følgelig bortkastet energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Å, det var da svært til kanonade da, Lars. Hvis du synes det er bedre, kan jeg som Jo Rune Ugulen gjør i innlegg 18, si at det er 'nærliggjande å sjå Bård som eit resultat av dette ekteskapet'.Så fremt man oppgir at usikkerhetsmomenter finnes, samt hva disse består i, ser jeg ikke noe galt i å sette opp en MULIG linje. Galt blir det derimot hvis man setter opp en forbindelse uten å gjøre rede for usikkerhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Kanskje noen har prøvd å sette opp et tre fra dette temaets tidsperiode eller før og fremover.Jeg er noe usikker på om man kan anvende samme sannsynlighetmodeller, og hvis ikke - hvilken modell da som egner seg best. Kan ikke se at eksisterende slektsprogram har slik kobling til den sikkerhetskoding som kan anvendes.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.