Gå til innhold
Arkivverket

[#29737] Hvor døde Frantz Meyer ?

Gjest Finn Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Bratland

Frantz (Joseph) Meyer ble født ca.1756 men hvor er ukjent .Frantz var skreddersvenn og seinare mesterskredder.7 juli 1776 ble han viet med Anne Susanne Preus i Domkirken i Bergen .Mellom 1776 og 1793 fikk de 9 barn sammen . Men etter siste barnet døde Anne Susanne .25 mai 1794 ble Frantz viet med Gedsche Maria Olsdtr.(Nevnt i 1801 med etternavnet Josephsen)i Korskirken i Bergen.Under folketellingen i 1801 bor de i Bergen sammen med 2 barn .I folketellingen i Bergen 1815 er de ikke å finne .29 januar 1823 dør Gedsche Maria i Bergen som enke .Spørsmålet er om noen vet hvor de bodde i årene mellom 1801 og 1823 og hvor Frantz Meyer døde ? Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Ja jeg har sett dette dødsfallet . Anne Susanne Preus døde 23 juli 1793.Hvem denne Anne Mejer født Preus er vet jeg ikke . Men der bodde i alle fall 2 familier Preus i Bergen på den tiden . Takk skal du ha.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Frantz Meyer og hans familie bodde i 11. rode nr. 86 i Bergen. Der var sønnene registrert i Undersøkelseskommisjonens rulle i 1805, og der bodde Gidske ved folketellingen 1815, og der bodsde hun da hun døde i 1823.Men sønnene Frantz Joseph og Jan F. var begge 'i Nordland' da Undersøkelseskommisjonen var i arbeid, og Frantz Joseph var tilsynelatende i Nordland da han i 1823 ble slettet av de bergenske ruller, for mange års uteblivelse.Ut fra dette synes det som om familien har hatt tilknytning både til Bergen og til Nordland, og det kunne være en ide å sjekke om Frantz Meyer døde i Nordland. Han nevnes ikke i folketellingen 1815 for Bergen, og er vel rimeligvis død før dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Sønnen Jan Fr. var i 1801 nevnt som fosterbarn hos presten på Berg i Senja . Seinere giftet ham seg i Talvik i Finnmark i 1809,i Kvalsund kirke i 1820 og i Hammerfest i 1829.Broren Frantz J. vet jeg ikke mere enn det står i Undersøkelsekommisjonens lister tjenestegutt i Nordland .Jeg tror ikke familien hadde noen tilknytning til Nordlandene enn at de yngste barna ble sendt vekk som fosterbarn .Men takk for opplysningene .Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per Inge Nilsen

Har sønnen Jan Fr. som en av mine forfedre. Ekteskapet i Talvik er nytt for meg, og jeg finner ikke aktuelle kirkebøker på nettet. Håper derfor du kan gi flere detaljer om dette ekteskapet.Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Jan Fredrik giftet seg i Talvik 24 sept.1809 med Berith Adamsdtr. født 1785 i Alta , døpt 31 jul 1785 i Talvik kirke. Død ca. 1818 (Saltvatnet) Hammerfest , Finnmark . Hennes foreldre var Adam Johansen død før 1796 og Aleth Simonsdtr.født ca.1761 .Jeg har ikke funnet noen barn etter dette ekteskapet . Opplysningene har jeg funnet i Kirkebøker for Talvik i Finnmark (microfilm) , Folketellingen 1801 for Alta/Talvik og Skifte-registerne for Finnmark og Vest-Finnmark på Digitalarkivet.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Takk skal du ha Finn!For oss 'utvandrere' med dårlig tilgang på andre kilder enn nettet, så er denne typen hjelp uvurderlig.Ferieturene med besøk på Statsarkivet i Tromsø blir mye mer effektivt utnyttet når man har så bra grunnlag med seg.Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.