Gå til innhold
Arkivverket

[#29739] John Jacobsen f.1751 og Gunnild Amundsdtr f. 1754, Traaholt, Eidanger


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

I FT 1801 er John og Gunnild på Traaholt, Ejdanger med 6 av sine 7 barn. Den eldste, Amborg Margrete min ttoldemor, er tjenestepike på Lillegaarden. Jeg tror Gunnild kom fra Lillegaarden og John fra Nedre Lunde. I FT 1782 på Lunne nedre, Eidanger, er det en Jon med kone og 2 barn. Er dette John Jacobsen?Er det noen som vet hvem John og Gunnilds foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Dette fant jeg i kirkeboka for Eidanger som kanskje kan hjelpe deg litt:Viet 6.mars 1778 ungkarl Jon Jacobsen Nedre Lunde og pigen Gunild Amundsdtr.Lillegaard caut:Børge Jacobsen fra Brevig og Ingebrecht Stoson Waller. (Eidanger mini 1764-1814)døpt Dom.1.p.trin(13.juni)1751 Jacob Lundes søn døbt Joen. (Eidanger mini 1733-1759)Dessverre er min kopi av kirkeboka uleselig årene rundt 1754.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også Jon Jacobsens ekteskap med Gunild på F. S. LenkeDenne gang ser det ut til at årstallet stemmer med kirkeboka.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Kari og Gunn. Takk for hjelpen, nå er jeg en generasjon lengre tilbake på denne grenen.Jeg vet ikke Gunn, om vi kan anta at den Amund som er på Lunne Øvre i 1782 er Gunnild's far. Da Gunnild var fødd i 1754 tror jeg ikke at Amund kunne ha hatt 3 'barn' i 1782. Hvis han ikke giftet seg igjen med en mye yngre kone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg lurer nå litt på om du skal se nærmere på denne mannen, Amund Lunde.På F.S finner jeg nemlig et annet sted Gunnild Amundsdatter, døpt-Her er far nevnt Amund Larsen Lunde. hustru Gunnild er også kalt Larsen Lunde, men ikke alt er like nøyaktig her. Det var også litt forskjell i dåpsdato fra en jeg fant først, døpt i Eidanger ( i den ene sto 3. og i den andre 13. som dato, foreldrenavnene var ellers like)Om du foretar et foreldreparsøk på F. S. så finner du mange barn av det samme ektepar.( Håper noen kan hjelpe deg med oppslag i kirkebøker herfra.)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

There were two Gunhild Amundsdatter christened in 1754 according to the extracted Eidanger records at FamilySearch. The one that has been identified, but the other one is the daughter of Amund Olsen Lillegården and Margrethe Nielsdatter. I believe that she is the correct Gunhild since one of their daughters is called Margrethe and would have been named after her mother.She is called Lillegaarden for her marriage. According to Eidanger 1, s. 252, the first four children of Jon Jacobsen and Gunhild Amundsdatter were born on Lunde Nedre: Jacob døpt 1778, begravet 1780, Anne Margrethe, døpt 1780, Amund døpt 1782 and Margrethe 1784. She is called Lillegaarden by Schilbred also. I would imagine that the christening witnesses should clear it up.Amund Olsen Lillegården, he was called Kvestad for the trolovelse/marriage and Margrethe Nielsdatter had four children while they were living on Lunde Nedre: Marthe døpt 13 oct 1748 gm Ingebret Stoessen Valler, Nils døpt 3 mai 1750 gm Berthe Jacobsdatter Lunde (sister to Jon) , Lars døpt 14 mai 1752 gm Inger Nilsdatter Siljan/Tveten.I have no parents for either Amund or Margrethe, but Jon Jacobsen is the son of Jacob Nielsen Lunde Nedre and Amborg Anundsdatter Skavråker. Jacob and Amborg had thirteen children.Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

I mistakenly added in that Amund Olsen and Margrethe christened children on Lunde Nedre... all the children were born on Lillegården.Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hi Lill Ann. This makes much more sense, as I already had the reference to Lillegården as Gunnild's birth place. You will have to tell me however how to access the 'Extracted Eidanger' database on Family search. I can only find a Gunnild christened 10 Feb 1754 with father Amund LILLEGAARDEND, but obviously there is more info there somewhere. mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Svein,Yes, that is the entry. Unfortunately, they did not include any faddere.Gunild Sex: F Event(s): Christening: 10 Feb 1754 Place: Eidanger, Telemark, Norway Parents: Father: Amund LILLEGAARDEND Source Information: Batch Number: C425631 Source Dates: 1712 - 1759 Film or Fiche Number: 126925 Collection Details: Eidanger; Den Norske KirkeLill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei. Lill Ann har nok helt rett ser det ut til.Her er det jeg har om denne familien (Jeg prøver å legge det inn slik så slipper jeg og skrive alt):26 apr 2005 FamiliearkHustru: Gunhild Amundsdatter Født: 1754 , på Lillegården i Eidanger 1 Døpt: 10.02.1754 , i Eidanger kirke 1 Far: Amund Olsen Mor: Margrethe Nilsdatter Faddere: Niels Bakkes kone Iveke, Karen Torjusd., Aasmund Aarholt, Carl Valler, Christen Eriksen Lunde.Trol. 6/3-1778 i Eid. Copul. 1/4-1778. Uk. Jon Jacobs. nedre Lunde og P. Gunil Amunds. Lillegaard. Caut: Børge Jacobs. fra Brevig og Ingebricht Stosøn Waller. Ektemann: Jon Jacobsen Gift: 01.04.1778 i EidangerEkteskap: J 3 Født: 1751 , på Lunde i Eidanger 3 Døpt: 03.06.1751 , i Eidanger kirke 4 Far: Jacob Nielsen Mor: Amborg Amundsdatter Faddere: Søren Lundes k. Sara Christensd., Anne Andersd. i Sætret, Even Schavraager, Ingebret Hansen Lunde, Ole Andersen i Sætret. Bodde en tid på Nedre Lunde i Eidanger. Han ble eier av halde gården Tråholt i 1789. De er bosatt på Tråholt i 1801.Barn 1Jacob Jonsen Født: 1778 , på Nedre Lunde i Eidanger 5 Døpt: 02.07.1778 , i Eidanger kirke 5 Faddere: Marte Amundsdatter Waller, Johanne Isachsdatter at Brevig, Jens Jacobsen Grava, Inebgricht Hansen Nedre Lunde, Lars Amundsen Lillegaarden.Barn 2Amborg Margrethe Jonsdatter døde i en alder av: 66 Født: 1780 , på Nedre Lunde i Eidanger 6 Døpt: 10.09.1780 , i Eidanger kirke 7 Død: 1846 6 Ektefelle: Erich Larsen f. ca 1764 d. 23.03.1829 Gift: 19.07.1804 i Eidanger kirke 8 Faddere: Birthe Jacobsd. Lillegd.,Inger Nilsd. Sillien, Amun OLs. Lillegd., Ingebricht Stoesen Waller, Lars Amunds. Lillegd. Hun kom fra Tråholt da hun giftet seg med Erich. Forlovere var Lars Nielsen Traaholt og Torjus Sørensen Kløverød. Barn 3Amund Jonsen Født: 1782 , på Nedre Lunde i Eidanger 9 Døpt: 24.02.1782 , i Eidanger kirke 9 Faddere: Marte Amunsd. Waller, Ambor Engebrichtsd, Børre Jacobsen Langesund?, Anders Isachsen, Hans Jacobsen Skielsvig og k. Anne Abrahamsd. Barn 4Margrethe Jonsdatter Født: 1784 , på Nedre Lunde i Eidanger 10 Døpt: 03.10.1784 , i Eidanger kirke 10 Faddere: Kisten Andersd. af Brevig, Inger Halvorsd. Lilleg., Jens Iwersen Grava, Lars Amundsen Gusfred, Amund Engebrichtsen Waller. Barn 5Lars Jonsen Født: 1787 , på Traaholt i Eidanger 11 Døpt: 09.04.1787 , i Eidanger kirke 11 Faddere: Birte Jacobsd. Lilleg., Ingebor Povelsd. Traaholt, ? Nils Amunds., Hans Nilsen Traaholt, Lars Nilsen ibid. Barn 6Nils Jonsen Født: 1790 , på Traaholt i Eidanger 12 Døpt: 12.01.1790 , i Eidanger kirke 12 Faddere: Ingebor Hansd. Waller, Margrethe Borgersd. Brevog, Hans Gusfre, Hans Isachsen Lilleg., Ole Engebretsen ibid.Barn 7Marta Jonsdatter Født: 1792 , på Traaholt i Eidanger 13 Døpt: 17.06.1792 , i Eidanger kirke 13 Faddere: Inger LIlle? Døvig, Maria Engerichtsd. Døwig, Hans Gusfre, Knud Qvestad, Søren Engebrichts. Døwig. Barn 8Jacob Jonsen Født: 1795 , på Traaholt i Eidanger 14 Døpt: 03.05.1795 , i Eidanger kirke 14 Faddere: Birthe Jacobsd. Lilleg., Ambor Engebrichts. Presteg., Knud Qvestad, Lars Traaholt, Søren Engebrichts. ibid. 1 Kirkebok for Eidanger Mini. 04 1733-1759 HF 197 side 1732 internett Viede i Eidanger 1695 til 1800 Registrert av Gard Strøm3 Bygdebok for Eidanger Bind 1 av C.S.Schillbred side 2524 Kirkebok for Eidanger Mini. 04 1733-1759 HF 197 side 1545 Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814 HF198 folio 30b6 Bygdebok for Eidanger Bind 2 av Per Chr. Nagell Svendsen side 3147 Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814 HF198 folio 36b8 Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814 HF1989 Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814 HF198 folio 39a10 Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814 HF198 folio 43b11 Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814 HF198 folio 46a12 Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814 HF198 folio 63b13 Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814 HF198 folio 67b14 Kirkebok for Eidanger Mini. 06 1764-1814 HF198 folio 72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk Jørn, dette var utmerket detaljerte data. Mine aner kommer gjennom Barn 2, Amborg Margrethe Jonsdatter. Hvis du har mere om Gunhild og Jon’s aner er jeg selvsagt veldig interessert. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei igjen Svein.Jeg har en del om anene til Gunhild og Jon. Det er ca 12 sider så det blir kanskje litt mye å legge ut her? Jeg vet ikke hvor mye man kan legge ut her i et innlegg? Jeg kan jo sende det direkte til deg dersom du vil det?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Ja 12 sider er vel litt for mye på en debattside, men send gjerne direkte. Er i Frankrike akkurat nå så bruk min franske adresse svein.davidsen'krøllalfa'wanadoo.fr. Enten word eller GEDCOM format. Takk så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.