Gå til innhold
Arkivverket

[#29741] Albert Johan Meyer Larsen , født på Lurøy


Gjest F. Berentsen
 Del

Recommended Posts

Gjest F. Berentsen

Albert Johan Meyer Larsen var født utenfor ekteskap 17. november 1865, døpt 22. april 1866 i Lurøy. Faren var Albricht Martin Larsen født 1. juli, døpt 22. oktober 1843 i Hadsel kirke. Moren var Karen Jensdatter. Hun var født 1839 på Rødøy ifølge folketellingen for 1865. Det er meg fortalt at hun omkom i en brann. I 1865 var Karen Jensdatter tjenestepike hos ekteparet Jacob A. Johannessen og Elen Israelsdatter på gården Fingammen i Lurøy, Nordland. Albert var da fostersønn til samme ekteparet. I 1875 var Albert pleiesønn hos farfaren og farmoren på Øvre Hemnes i Hadsel.Der er ingen Karen Jensdatter født 1839 på Rødøy, men en i 1838 og en i 1840. Ved folketellingen i 1875 finner vi hun som er født i 1840 på gården Tryggestadvigen i Rødøy, så hun er ikke den rette dersom årstalet for fødsel stemmer. Står således igjen med den Karen som var født i 1838. Er det noen som kan bekrefte om dette er rette Karen Jensdatter og kjenner til når hun døde? Mvh. Frank Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Karen Martina Jensdatter, f. i Evika i Værangfjorden 21. juli 1840, giftet seg med Iver Andreas Mannasse Hansen 23. sept. 1860. De fikk 14 barn sammen; det eldste f. 12. juli 1859 og det siste 4. juli 1886. Barna er født i Evika, på Segelfore og i Tryggestadvika. Dette er helt klart ikke 'din' Karen.Karen Maria Jensdatter, f. i Skivika 26. juli 1838, er ikke gift i Rødøy. Skivika ligger ikke langt fra Fingammen, så det er logisk at hun kan ha tjent der. (Hun er forresten min '4th cousin twice removed.') Hennes far Jens Olsen kommer fra Okstind i Lurøy, men jeg har ikke kartlagt et eventuelt slektskap mellom ham og de folka som Karen tjente hos i Fingammen--Okstind og Fingammen ligger imidlertid ikke så langt fra hverandre. Karen sto nok ikke så sterkt sosialt, for hennes mor var etter det jeg kan se ikke gift men hadde to barn utenfor ekteskap (med to forskjellige fedre). Karens morfar hadde fem døtre men ingen sønner.Jeg har ikke funnet Karens dødsfall i Rødøy, og har ikke sett etter i Lurøy. Men ettersom Karen ikke hadde helsøsken er det nok rimelig at barnet hennes kom til slektninger på farsiden ved Karens død. Karens halvsøster Hanna Andrea Nielsdatter, f. i Skivika 11. okt. 1834, er ikke gift i Rødøy og kan ha vært ute av stand til å ta seg av halvsøsterens barn ved dennes eventuelle dødsfall.Dette er selvsagt ingen bekreftelse på det du spør om, men jeg håper likevel at disse bakgrunnsopplysningene kan være til hjelp for deg. Jeg har forresten Karens aner på morsiden i noen generasjoner; en linje går tilbake til 1606.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Berentsen

Hei JanHjertelig takk for svaret. Selv om du ikke kan bekrefte spørsmålene mine, er du trolig inne på rette personene. Har selv notert følgende: Elen Maria Klæboe Larsdatter hadde med Nils Johan Andersen datteren Hanna Andrea, født 11. oktober 1834. Ellen var datter til Lars Fordelsen. Han var igjen trolig sønn av Fordel Larsen, som bodde på gården Skieviigen i Rødøy i 1801.Dersom du vil dele de opplysningene på Elens mors side, er jeg taknemlig for det. Min E-postadresse er fran-be@online.no Mvh. Frank Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Andre Nygård

Med disse opplysningene som er opgitt om denne Karen Jensdtr. så har jeg ei Karen Marie Jensdtr. død 25. juni 1882, Stuvland, Lurøy, 44 år gammel, født i Rødøy. I rubrikken får dødsårsaken står det: 'Hun omkom ved ulykkestilfelde(Ildbrand)'. Med disse opplysningene er det nok denne Karen Maria som er født i Skivika i 1838 som er din Karen da det passer både på navn, alder ved død og dødsårsaken. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Til RuneTakker så mye for opplysningen om Karen Maries død. Da stemmer opplysningen jeg hadde om at hun døde i en brann. Til JanHåper du fikk E- posten jeg sendte deg 27.04. Mvh. F.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.