Gå til innhold
Arkivverket

[#29742] Søren Gundersen f. 1752 og Maren Jensdtr f. 1756, Gjone Mellem, Hedrum, VF

Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Hedrum boka, s.775, sier at Søren var 'visstnok utenbygds fra'.FT 1801 for Svercholt gard, Laurdahl, har en Søren G. og Marie J. (med 6 barn) som Bonde og gaardbeboer. Er de de samme folka? Alderen på barna passer bra. Når flyttet de til Gjone og hvem var Søren og Maren/Maries foreldre og hvor var de født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til familien Søren Gundersen, Svercholdt Lardal.LenkeSkal se om jeg kan finne noe om deres opphav. Det ser ut til at dette må være den samme Søren Gundersen som bruker Gjone Mellom ca 1806, ca 20 år, i følge bygdeboka.Søren Gundersen d. 1831, 79 år. Maren Jensdatter d. 1872, 71 år.Selv har jeg nettopp funnet ut at jeg har aner fra Gjone Nordre, derfor ble jeg interessert i dette.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner bare en Maren Jensdatter døpt i 1756 i Hedrum, Kirkebøker.LenkeHvis ikke hun også er er utenbygds fra, det sier ikke bygdeboka noe om.Her er far og faddere oppgitt, men gårdsnavnet står oppgitt, så det er vel også mulig å finne ut hvem moren er?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er vel gården Backe i Hedrum i 1801, her bor ingen Jens Backe på den tiden. ( Han kan være død eller flyttet vekk på dette tidspunkt.)LenkeJeg ser ellers at jeg har byttet om to tall ved død for Maren Jensdatter, det skal være 1827, 71 år. ( f. ca 1756) som du sier.Jeg skal se om jeg kan finne opplysninger om Jens Backe. For tiden har jeg bare Hedrum -bok nr. III, av Jan W. Krohn-Holm .Bakke. s. 867.Kan hende det står flere opplysninger i gamle L. Berg. ( Kan låne på biblioteket her, om du ikke finner det du leter etter)Mvh. Gunn.H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om ikke denne Jens Backe må være identisk med Jens Mogensen g. 6 april 1753 i Hedrum med Abigael Ulrichdatter. LenkeHan gifter seg 2. gang 1778 i Hedrum med Maren Iversdatter, Hun kommer tydelivis fra Seierstad Søndre.Barn av Jens ( Backe) Mogensen ( Monsen)? f. i Hedrum 1754 Karen, 1756 MAREN, 1757 Marthe, 1759 Mogens. Faddere ved noen av dåpene er Anne Mogensen, Seierstad. Derav min teori om at Jens Backe og Jens Mogensen er samme mann?I 1801 finner jeg en Jens Monsen ( Mogensen) på Seierstad.Dette er kun teori. Få F. S. finner jeg også ekteskapene til Jens Mogensen.Seierstad er ikke behandlet i Hedrumboka III. Om du har den, kan du jo sjekke disse opplysningene .Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg inn 1801 tellingen for Hedrum også, med Jens ( Monssen ) i 2. Ekteskap. LenkeHer er etternavnet Mogensen blitt til Monssen, ikke uvanlig forandring. ( at det er rett par, ser du av ektefelles navn og Forloveren som bor her. )Håper at du har fått noe å lete etter i søking etter aner til Maren Jensdatter.Lykke til!Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg noen flere opplysninger om Jens Mogensen.under Hedrum- skifter 1756-59 funner du ved å bla nedover, Skifte etter Marthe Poulsdatter.Seierstad.Arvinger : Barn av Mogens Jensen, 1. Jens Mogensen,35 år bor på Backe, 2. Anne Mogensen , 25 år, tjener hos Hans Gulliksen, Seierstad.LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Takk for masse info Gunn. Skal arbeide meg gjennom det, men i mellomtiden har jeg funnet det følgende fra Hedrumboka II (jeg har både II og III). Det er en Jens Monsen på Seierstad Søndre, 40år i 1701, som nok er feil Jens. Men på Seierstad Nordre er en Jens Monsen som dødde i 1809, 86 år gammel.Han kom fra Bakke gård!! Gift med Abigael Ulriksdatter d. 1776, 40 år, og med Maren Ivarsdtr, Hagtvet, f. 1751 d. 1812.Så du har nok rett at Jens Bakke er den samme som Jens Monsen, men om denne Jens er Marens far kan vi vel ikke si enda. Søren var jo ikke fra Hedrum, og de flyttet jo ikke til Gjone før ca 1806. Kan ikke Maren like så godt ha vært fødd på Laurdal, det samme som Søren. Men jeg vet jo ikke hvor Søren var fødd, og kanskje flyttet de til Gjone for Maren var hjemmesyk for Hedrum. Skal studere alle dine innlegg i mere detalje.Hvordan er du i slekt med Gjone Mellem? Min slekt går gjennom Søren og Maren's sønn Gunder og hans sønn Anon på Gjone Søndre og hans datter Hella Andrea til min bestefar Hans Olaf Davidsen på Gjone Store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott at du har alle bygdebøkene fra Hedrum selv.Det var bare teorier fra min side. Disse folkene kan jo komme andre steder fra, men jeg synes opplysniger herfra var et naturlig sted å begynne.De kan jo også komme fra Brunlanes eller Telemark. Grensene rundt indre Farrisvannet mener jeg er forandret. Noen av gårdene der hørte med til Hedrum før.Jeg fant en Gunder Sørensen f. i passe alder i Østfold, men så bort fra han i første omgang.Du finner han sikkert selv ved søk i Mormoner databasen?Min slekt kommer i en gren fra Gjone Nordre. Tilbake til 1625 Mikkel Gjone og Sissel Paulsen. s. 767, 768 III.Hedrumboka. Deres sønn Poul Mikkelsen g. med Berte Andersdatter. Barn1. Mikkel Poulsen,2. Hans Poulsen 3* Mattis Poulsen, ( min 5. tipp) f. ca 1660 , senere bruker av Rømmingen u. Hafallen.Håper du finner ut hvor Søren Gundersen kommer fra. Ikke særlig mye å finne i kirkebøker fra dette området så langt tilbake i tid.Lykke til med leting. For meg blir det også leting bygdebøker og digitale arkiv. Spennende hobby.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Gunn. Jeg glemte å gi deg info om Jens Monsen's barn. Innlegget i Hedrum boka II sier under Seierstad Nordre: Jens Monsen fra Seierstad S br. nr.4, d 1809, 86 år. Eier og br. 1759-88. Hadde vært bruker på Bakke i Hedrum før han kom hit. Kjøpte d.e. for 240 rdl. G1 1752 m Abigael Ulriksdtr d. 1776, 40 år. G2 m Maren Ivarsdtr fra Hagtvet br. nr 1, f 1751 d 1812. Barn i 1 ekt 1. Karen f 1754, g.m. Peder Abrahamsen, Seierstad Ø. br.nr 1. 2. Maren f 1756, 3. Mons f 1758, bodde på Seierstad Ø br.nr 6. 4. Ulrik f 1762 d 1795 (Ulrik tok over garden). 5. Anders f 1772, skredder, g1.m Anne Evensdtr, Kjær, Tjølling, g2m enken Anne Larsdatr Hoppøya. Bodde som inderste på Seierstad S, flyttet til Hoppøya i 1801.Dette stemmer ikke helt med det du skrev i innlegg (6), men nært nok.Hvis du trenger mere fra boka II bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Svært artig at du forteller om slekt som gifter seg på Hoppøya i Viksfjord.Derfra kommer men ene Oldemor Louise Andersdatter Hoppøen.( gift med etterkommer fra Gjone, Hedrum Jens Nilsen , Rømmingen) På min hjemmeside http://home.no.net/ghuglen finner du en del om mine aner.Jeg har ikke oppdatert alt. Hvis du ønsker å utveksle slektsdata er min e-mail ghug@frisurf.no.Takk for tilbudet om oppslag i Hedrum bokII. Lykke til med din søking.mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg mener å ha vært borti dette spørsmålet før - muligens her i Brukarforumet, men i så fall er jeg ikke kar om å finne igjen den debatten (muligens en av debattene startet av Jeff Erickson - søk på hans navn fra Brukarforumets framside).At det er samme par som bodde på Sverkholt i 1801, tror jeg nok sikkert - sammenlikn barneflokkene. Et oppslag i Lardal kirkebok på foreldrenes vielse, kan sikkert avsløre mye - ja, om da ikke Lardal bygdebok vet svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.