Gå til innhold
Arkivverket

[#29743] Johannes Solem, brannmester da Ålesund brant


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Johannes Solem var født i Ålesund i 1868. Foreldre var Erik Solem og Anne Johnsdatter, hhv. f. i Strinda 1834 og Leinstrand i Melhus i 1836.Johannes Solem skulle være en velkjent kar, både som brannmester el. -sjef da Ålesund brant i 1904, og som aktiv i kristelig organisasjonsliv. Likevel har det vært vanskelig å få noe særlig tak på hvem som var hans aner.Faren, Erik Solems foreldre var sannsynsligvis Anders Clemetsen og Kari Eriksdatter. Ved den andre sønnen Evens fødsel, bruker hun etternavnet Solemshaug. Johannes Solems mor Anne, var sannsynligvis datter av Johannes Hansen og Berit Halvorsdatter. Har også sett at Anne har vært koblet til etternavnet Esp.Dette er omtrent så langt jeg er kommet, selv etter å ha søkt om hjelp på lokalt hold i DIS-Trønderslekt. Jeg har ikke hatt anledning til å oppsøke Deichman alias SAO for om mulig å finne noe i bygdebøker. I mellomtiden hadde det vært artig om noen der ute med lokalkunnskap både om Ålesund, Strinda og Melhus kunne sette meg på rett spor. I FS finner jeg navn som kan stemme, men jeg trenger flere kilder for å finne ut om jeg er på riktig spor.Johannes Solem var gift med Julie Kiøsterud, f. i Drammen ca. 1871. Hennes opprinnelse er også litt av et mysterium. Foreløpig.Et innlegg med omtrent samme tittel og innhold ble lagt inn tidligere i dag. Men er nå forsvunnet. Men jeg gir ikke så lett opp...Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om Johannes og Julie ble gift etter 1900 så kan vel dette være Julie i 1900 LenkeKjøsterud er en gård i Lier i BU så det er mulig slekta hennes kan føres tilbake dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette var besnærende, Berit. Men ifølge samme folketelling for Ålesund, var 'min' Julie forlengst gift:LenkeJeg kjenner til Kjøsterud i Lier. Men har ikke klart å finne noe entydig svar den vegen. Hadde hun enda hatt et farsnavn. Og skikkelig gift må de jo ha blitt, ett eller annet sted. Jeg finner forresten heller ikke ungene deres via FS. Så enten er jeg ei kløne, eller så leter jeg på gærnt sted. Ungenes cirkafødselsår står i ovennevnte lenke. Ut fra samme lenke er det rimelig å tro at de enten er født i Ålesund eller i Volda/Ørsta. Men jeg finner dem ikke. Og faren bruker så vidt jeg kan forstå utelukkende Solem som etternavn, i likhet med sin far. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ene sønnen til Johannes og Julie, Arne Solem, ble forresten gift med Hjørdis Koppernæs.LenkeSiden det tilsynelatende ikke har vært noen interesse på Ålesundskanten for finne ut noe om Johannes Solem sin bakgrunn, kan kanskje navnet Koppernæs utløse noen aha-opplevelser (ikke m/Harket...) Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Sakset fra FSJULIE SIMONSEN Female Event(s): Birth: Christening: 17 SEP 1871 Lier, Buskerud, Norway Parents: Father: SIMON OLSEN Mother: BERTHE ANDRINE ANDERSDROdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Rolf Erik Grønn er etterkommar av Johannes Solem. Telefonnummeret og epostadressa hans finst på www.telefonkatalogen.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Odd Brede: Jeg har til nå gått i retning av alt. 2, hun fra FS. Men jeg vet ikke. Og leting i bygdebok for Lier har heller ikke vært særlig klargjørende. Ihvertfall ikke for meg.Bjørn: Jeg kjenner flere som er etterkommere av Johannes. Kanskje hr. Grønn vet mer enn mine hjemmelspersoner?Takk til dere begge. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.