Gå til innhold
Arkivverket

[#29747] Ove Ovesen, (ca1650-1714) Prest i Vang. Hans opphav ?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiNevnte Ove Ovesen ble visstnok født i Fredrikstad, og kom etterhvert til Vang i Valdres, hvor han virket som prest.Han var gift med Kirsti Larsdatter Riis (1661-1732), og de fikk barna: Ove, Lars, Jens, Jorgen, Jacob, Maren (som Fridtjof Nansen er etterkommer av)og Margrete (som jeg er etterkommer av)I følge opplysninger jeg har fått ble Ove Ovesen så glad i Vang, at han tok navnet Wangensteen.Er det noen som kjenner til Ove Ovesens aner ?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare litt prik, jeg har notert at ektefellen er døpt Kirsten i Hellig Trefoldighetskirke i Christiania 13.09.1661. (Oslo Domkirke Mini 1 p.196).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Geir og Arnstein:Tusen takk. All informasjon er nyttig for meg, og dette var to nye opplysninger.MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende Kirstens familie; det er utgitt et hefte 'En østlandsk slekt Riis' av S.H.Finne-Grønn, Oslo 1935. Stol ikke blindt på opplysningene her, feil forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Det er en god artikkel om Ove Ovesen - og hans aner - i artikkelen 'Slekten Wangensteens opprinnelse' av Sigurd Engelstad i NST XXIV s. 1 - 17. Info om Kirstens familie finnes i artikkelen 'Om forbindelses mellem en slekt Nilsen (Nilssen) i Fredrikshald og slekter i det gamle Christiania' av N. Hjort, NST XXIX s. 136 - 172. Hjort sier selv at han har hentet sine opplysninger fra heftet 'En østlands slekt Riis' av S.H.Finne-Grønn (se forrige innlegg). Kanskje lettere å få tak NST enn det omtalte heftet?Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert enklere og rimeligere å skaffe NST XXIX enn 'En østlandsk slekt Riis'. Ellers har jeg allerede kommentert det Hjort i NST skriver av. Så får man bruke hva som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiTakk for tipsene !Og skulle det være noen der ute som vet noe om nevnte Ove Ovesen, eller noen av hans etterkommere, er jeg takknemlig for det. Jeg har samlet en del, men det finnes 'hull'Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Harald Flaten

I 'Slægten Wangensten, en personalhistorisk oversigt fra 1654 - 1912' av Ove B. Wangensteen Steile,trykket på Gjøvik i 1912, fortelles at Ove Ovesen skal være dansk av fødsel og opprinnelig het Steen som senere ble endret til Wangensteen. Han skal ha vært feltprest under Gyldenløve-feiden, blitt tatt til fange av sjørøvere og bortført til Algier i Afrika hvorfra han igjen klarte å rømme.I denne boken gis ganske gode oversikter over etterkommerne til Ove Ovesen, enskjønt her finnes enkelte feil og ufullstendigheter.I boken 'Vang og Slire, ei nokre or um garadn der og følket, som har butt på dei, i dei siste tvo hundre år før 1865' av Tore Ey, trykket i Kristiania i 1916, er det også en del opplysninger om Ove Ovesen. I denne boken er det imidlertid ganske mange feil!Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

En Anders Ovesen Hvide (d ca 1420) til Bjørnholm var gift med Else, datter av Holger Gregersen Krogrios og Karen Eriksdatter Saltensee, som etter Anders død ble gjengift med Otte Nielsen Rosenkrantz (Hoffmester) til Bjørholm. (DBL)Kan dette være en ane, mon tro?Det er forøvrig rart at ikke Ove Ovesen er nevnt i Norsk Prestehistorie.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ArnfridI og med vi i går fant ut at dette er vår felles 'stamfar' har jeg lyst til å starte en ny tråd om dette basert på din teori og det som er skrevet av av Sigurd Engelstad i NST XXIV. det hadde jo vært moro å komme videre her. Det er jo litt agurktid på debatten om dagen, men jeg forsøker allikevel.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har ingen ide om vi kommer videre, men jeg har lett gjennom alt som ligger på Runeberg og på nose.dk, og det eneste som kunne ligne var denne Hvide, samt en kunstmaler Jurian (Jürgen) Ovens, opprinnelig Hollender. Jeg har sett på Hvide-slekten, og dette Steen må jo i tilfelle være et patronymikon som de har benyttet etter de evt kom til Norge. Jeg fant også en Sten Andersen Hvide.Noen spørsmål: Vet du hva Halland og Fredrikstad kan bety, er det Fredrikstad i Norge eller Danmark, og kan Halland være Sverige eller Holland?Du så forresten kanskje at jeg fant en Peder Lerche gm Dorthe Nansen, da jeg leitet.Nå drar jeg til Etne-bygda og kommer hjem igjen søndag kveld.Ha en fortreffelig helg på Hamar,-Arnfrid på Bierget-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnfridVi la inn innlegget i samme minutt !Jeg kommer til å jobbe litt mer utfra Engelstads artikkel, bruker denne linken som 'støtte', og lager en ny.Dessuten er Hvide nevnt helt tilbake på 1100 tallet i Danmark, så det er nok noe der. Tror jegHa en god tur og en fin helg :-))Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.