Gå til innhold
Arkivverket

[#29751] JAKOB HANSEN ( f 1721), eier av NEDRE DAHLE i Sel i 1762

Gjest Jan Dahle
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Dahle

Hvor kom Jakob Hansen (f 1721) fra? Han var eier av Nedre Dahle i Sel i 1762, og hans etterkommere dreiv garden til en gang i første delen av 1800-tallet. Hva skjedde da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Ingen napp så langt! Her er resten av det jeg veit: Jakob Hansen levde 1721-1804. I 1780 foretok han skifte. Jakob og Ymbjørgs barn: Hans Jakobsen f 1750, ny eier av Nedre Dahle fra 1780, gm Rønnoug Engebretsd. Havn f 1759. Engebret Jakobsen f 1750-åra. Peder Jakobsen f 1757. Kari gm. Halvord Havn. Sigrid gm. Auden Berntsen Einangen. - Spørsmålet er altså hvor Jakob Hansen og Ymbjørg og barna kom fra i 1762, - og hva som skjedde da garden gikk ut av slekta først på 1800-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

I boka 'Gåmålt og nytt frå Sel' (2002-utgaven) side 356 står det følgende om Jakob Hansen og Nedre Dahle:'...fram til 1762, då Jakob Hansen kjøpte garden for 792rd. Denne slekta vart sitjande på Ner-Dahle i fleire generasjonar. Kvar Jakob kom fra, er ikkje godt å finna ut, for han har ikkje gifta seg eller døypt barna sine i Vågå prestegjeld. Men kona hans heitte Imbjør Ingebretsdatter...'.Artikkelen heter 'Dahlegrenda, Litt om folket som har budd i grenda' og er skrevet av Gunvor Tofte. Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Kan det være at de ca. 1762 kom til Vaage/Sel fra naboprestegjeldet i nord, Dovre/Lesja, eller fra vest, Lom/Skjåk, eller fra sør, Fron, der foreldra var gift i 1740-åra og barna født og døpt i 1750-åra, tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Eg har ei kjensle av at dei kan vera frå Kvam, N-Fron, men diverre har kyrkjebøkene før 1799 gått tapt ved brann, så det einaste kan vera å leite i skiftene i Fron, dei er på microfilm og kan lånast på¨biblioteket. Fleire av etterkomarane kom til Kvam og Skåbu. Eg har ikkje funne dei på Dovre-Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Takk, Gunvor! Fron høres sannsynlig ut. Da er det kanskje i skifteprotokoller fra Fron i tida rundt 1740-1762 svaret er å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Navnene Jakob og Hans var kanskje ikke så uvanlige i Sel på denne tiden, men disse navnene kan muligens peke mot slekta på Breden? Hans Jakobsen (ca.1626-1690) var bruker der i alle fall fra 1665. Kona hans var fra Øvre Dahle. Hans hadde en sønn som het Jakob, og dessuten var datteren Ragnhild g.m. en Jakob på Kvam. Begge disse kan vel ha videreført navnet Hans?Så til spørsmålet om hva som skjedde med gården på 1800-tallet. Som Jan antyder, så hadde Hans Jakobsen gården i 1801 ( [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10515&gardpostnr=169&personpostnr=3640#nedre>Lenke ). Panteregisteret for Nedre Dale forteller at sønnen Jakob Hansen overtok gården i 1807. Han er vel identisk med den Jakob Hansen som i 1848 overdrar gården til Jacob Jacobsen bl.a. mot føderådskontrakt? Kona het Barbro og vi ser av FT 1865 at både hun og Jakob fortsatt bodde der da ( Lenke ). De hadde dessuten de to ugifte barna Rønnaug (f.ca.1815) og Peder (f.ca.1825) hos seg, mens Jakob ikke bodde på Dale da. Mon tro om det kan være han vi finner på Lille Ottekren? (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Jeg har lest M. Høgåsens tavle over farsætta hans Jens Catlejons Fredriksen Dille/Dahle (Årbok for Gudbrandsdalen 1965). Av den går det fram det samme som Knut peker på, nemlig at Jacob Hansen f 1721 som kjøpte N. Dahle 1762, kom fra Bræe i Bredebygden, Sel. Hans far var Hans Fredriksen Bræe f 1690, sønn av Fredrik Hansen Bræe f 1659, sønn av Hans Jacobsen Bræe f 1625, sønn av Jacob Fredriksen Bræe f 1605. Hva trur dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Det finnes en hardt arbeidende og meget kunnskapsrik forsamling som kalles 'Bredebygdens lokalhistoriske selskap'.De har blandt annet gjort detaljert greie for slekta på Bræe (Breden) og de andre gårdene i denne delen av Gudbrandsdalen.Jeg foreslår at du tar en tur innom det som er beskrevet under gården på http://privat.bluezone.no/hohm/Så vidt jeg kan se ligger det ikke noen sønn Jacob inne i den søskenflokken i 1721 slik det er fremstilt på de sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Takk for deltagelsen! Har kontakta Bredebygdens lokalhistoriske selskap, og de er negative til at Jacob Hansen f 1721 kan komme fra Bræe. Har også kontakta historielaget i Fron, som har sjekka i militære ruller. De er negative til at han kan komme fra Fron. De sier at det fins en Jacob på Bræe født ca 1730 og en Jacob husmannssønn fra Vågå sogn, som er født ca 1730, men det er vel litt langt fra å være født i 1721? Fron mener at Møre og Romsdal bør undersøkes. Det er mange flinke folk i sving her. Men hvem kan komme opp med rett svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Aud Sandbu

Jeg sitter og leser igjennom et skjøte på Vassrusten datert 27. mars 1775. (Vassrusten lå i Kvam anneks, Fron prestegjeld på denne tiden.) Det er Anne Jørgensdatter, enke etter Tor Engebrethsen Vassrusten, som sammen med fire døtre skjøter og overdrar gården til den eldste og eneste sønn/bror Engebreth Torsen.Kvinnene hadde følgende oppnevnte verger:Enken Anne Jørgensdatter - Ole Jacobsen KjørumsløkkenDatter/søster Sigrid Torsdatter - ektemannen Hans Andersen VassrustenDatter/søster Mari Torsdatter - ektemann Nils Nilsen BakkenDatter/søster Anne Torsdatter - formynder Jacob Hansen Ner-DahleDatter/søster Marit Torsdatter - formynder Peder Pedersen Horgen.Kanskje var kona til Jacob Hansen Dahle, Ingeborg Engebrethsdatter, søster til den avdøde Tor Engebrethsen Vassrusten ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Stor takk til Aud Sandbu! Dette virker jo svært sannsynlig siden navn og oppkallinger stemmer helt. Og dermed virker det også sannsynlig at Jacob Hansen Ner-Dahle likevel kom fra Fron, som flere her har vært inne på. Spørsmål: Fins det flere opplysninger om folket fra Vassrusten og om garden Vassrusten i denne tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg kom over noe mer, ja:I et makeskiftebrev datert 12. februar og tinglyst 24. februar 1740 fremgår det at Tor Engebrethsen makeskiftet med Ole Jacobsen deres eiende plasser hhv Grønrusten og Vassrusten.Tinglyst 17. september 1732: Skjøte på plassen Grønrusten 2 skinn mb fra Elisabeth Christine Brun, enken etter Erland Stenersen, til Tor Engebrethsen, datert 27. juni 1732.Dette var ikke så mye å bli klokere av, men så vet vi i hvert fall at det ikke fører frem å lete etter Ingeborg Engebrethsdtr.s aner hverken på Vassrusten eller Grønrusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Joda, dette er jo opplysende fordi det skildrer forholda og en får stadfesta hvor en bør leite videre. Du skriver om skjøtet: '...2 skinn mb... '. Hva betyr MB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Dahle

Oppsummering så langt: Tor Engebrethsen eier Grønrusten fra 1732, Vassrusten fra 1740 og dør der, i Kvam sogn, 1775. Lillesøstra Ymbjør Engebrethsdatter f 1719 blir i 1740-åra (?) gift med Jacob Hansen f 1721. De får fem barn 1749-1758 og flytter til Ner-Dahle 1762. Jacob er verge under skifte på Vassrusten 1775, i lag med Ymbjørs slektninger og deres ektemenn og verger fra Kvam og Nedre Heidal (Kjørumsløkken, Bakken og Horgen). Det er altså svært nære band mellom Ner-Dahle i Sel og Vassrusten i Kvam. Spørsmål: Virker det ikke da sannsynlig at Ymbjør vokste opp i Kvam? Hvor ligger forresten Grønrusten og Vassrusten, på Kvam eller Sjoa? Og hva for et bruk kan Bakken være? Hvor Jacob Hansen kom fra, er fortsatt uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Klikk på http://www.bredebygden.tk/ , deretter på 'Kart' nederst til høyre. Der finner du Vassrusten like sør for Sjoa, nederst på kartet. Vassrusten ligger helt sør i området som etter 1965 tilhører Sel kommune.Grønrusten dekkes ikke av kartet, men ligger ikke langt sør for Vassrusten, kanskje 1-2 km. Gården ligger helt nord i det området som fortsatt hører til Kvam/Nord-Fron kommune etter at grensa mellom Sel og Nord-Fron ble flyttet i 1965. Grønrusten er i dag bedre kjent under navnet Ulen.For både Vassrusten og Grønrusten/Ulens vedkommende, er det naturlig å snakke om at de ligger 'på Sjoa'.Når det gjelder Bakken, antar jeg det dreier seg om enten søre eller nørdre Bakken, også kalt Øybrekken eller Øybrekkbakken i tidligere tider. Gårdpartene ligger omtrent midtveis mellom Sjoa og Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Søre eller nørdre Bakken tror jeg ikke er det samme stedet som Øybrekken. Det var i hvertfall ikke det på 1950/1960-tallet.Når en kommer sørfra, på venstre side, er det først Bakkemoen/Stakston, Letrud har overtatt der. Så kommer Øybrekken, det neste huset tilhørte i sin tid lærer Skarstein, hans eldste datter har overtatt stedet. Så kommer søre Bakken og så nørdre Bakken.Området hvor disse stedene ligger blir/ble kalt Turrkolo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at debatten ser ut til å ha stoppet etter innlegg (22) fra Lisa Morken. Jeg synes det står igjen et spørsmålstegn her om hvilke navn disse plassene har vært kjent som.Lisa sier riktignok at hun ikke har hørt andre navn de siste 40-50 årene, men jeg lurer på om den tidsrammen blir litt for kort.Jeg ville tro at vi trenger noen med veldig god lokalkunnskap for å få et endelig svar. Noen som føler seg fristet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer litt på mitt eget spørsmål etter svar her.I tellingen for 1801 finnes Øybrekken som eget bruk med 22 personer i alt. Se: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=gardsnavn&pgj=64&teljing=ft1801&filnamn=f10518.wc2&amt=5&funnenr=319>LenkeI tillegg finner jeg Bakkemoen: LenkeOg til slutt så finner jeg også Bakken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.