Gå til innhold
Arkivverket

[#29755] Aner og etterkommere av Barbara Nilsdatter fra Hedrum

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Her følger nok ei nøtt som jeg etter flere års leit ikke har klart å løse. Hvem er min min tippoldemor Barbara Nilsdtr. Av sikre data nevnes:Vielsesattest fra Statsarkivet, k.b.nr.3 Hedrum. Hans Mikkelsen og Barbara Nilsdatter er viet den 23 august 1811.Min Oldemor: Anne Maria Hansdtr. Ringdal Eie f.27.juli 1831 i Hedrum. Faddere: Ole Jacobsen Ringdal Eie m. Hustru Berte maria Hansdtr.- Axe Ringdal Eie.- Berte Marie Hansdtr. Hagtvedt.- Mikkel Hansen Ringdal Eie.- Knut Hansen Ringdal Eie.Øvrige søsken tror jeg var: Johan Hansen f.5.april 1826.- Michel Hansen f. 30.mars 1812.- Knut Hansen f.30.mars 1816.- Inger Marie Hansdtr. konf.2.okt.1836.Jeg kan ikke finne Barbara Nilsdtr. i FT.1801, heller ikke hennes mann, Hans.I FT 1801 finnes tre 'mulige': Barbara Nilsdt. 26 år. Pige, Sandar. From Nordre.- B.N. 8 år. deres datter. Nøtterøe. Eegenes.- B.N. 30 år ugift, Nøtterøe. Bugården.I tillegg til dette har Gunn Huglen i Family Search funnet ei Barbara Nilsdtr. døpt 30 sept. 1787. Far: Niels Herkelsen. Mor:Giertrud Olsdtr. Dette er tydelig et barn født utenfor ekteskap. Hun kommer ikke fram av FT. 1801. Selv om jeg har rotet bort mitt notat, så mener jeg at det blei konfirmert ei B.N. ca 1803 i Hedrum. Jeg finner på FT. 1801 heller ikke Giertrud Olsdtr.Ang. etterkommere av søsken til Barbara så er jeg sikker på at det må være flere av dem i distriktet også i våre dager.Hjelp / tips mottas med takk.Mvh. Einar_______________________-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHvis du er helt sikker på at hun kommer fra Hedrum, er nok mitt lille bidrag ikke noe verdt, men er ikke Tanum i nærheten av Herdrum? Der fant jeg denne Barbra Nilsdtr:LenkeMvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Einar!Her har du i alle fall den Nils i Hedrum som var ført opp som far til Barbara Nilsdatter.LenkeI 1801 finner vi han med hustru og barn i ekteskap. Datteren Barbara, var nok utenom ekteskap.Moren husker jeg vi ikke fant i 1801 tellingen sist heller.Jeg skal se om jeg finner igjen de gamle notatene om dette.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til Hans Michelsen og Barbara Nilsdatters ekteskap i Hedrum 1811 også.LenkeVet at jeg fant Ekteskapet til Barbara Nilsdatters far i Kirkebøker på dig. ark, Hedrum. Skal se om jeg finner igjen det også.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har vi den ' lystige' Nils ungkarl som gifter seg i Hedrum.LenkeHan er gift fortsatt med samme dame i 1801, så Barbro, er nok et sidesprang.Jeg har ikke funnet ut hvilken gård Hans Michelsen kommer fra I Hedrum?Det er flere mulige Hans Mikkelsen her, og de er nevnt i bygdebokoversikten, Krohn-Holm, Hedrumbøker.Dessverre har jeg kun nr. III hjemme nå, og der har jeg ikke funnet han så langt.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn. Som det framgår av innlegget mitt så har jeg vielsesattesten tilsendt fra Statsarkivet. Det er ikke oppført noen vitner. Problemet er hvem var Barbaras mor, og i hvilken grad er det sansynlig at min Barbara var nevnte datter av Nils Herkelsen og Gjertrud Olsdtr. I mitt innlegg pekte jeg også på en konf. ca. 1803. For ordens skyld legger jeg til at Hans Mikkelsen var f.2.mai.1779 i Hedrum.Mvh. Einar_________________________-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Gunn. Hans Mikkelsen kommer fra Svenerød under Ringdal Ø.Se s. 320 i K.H. bygdebok for Hedrum. Her har jeg aner flere hundre år bakover. Det jeg er på jakt etter er forsøkt spesifisert i innlegg nr 8.Mvh. Einar___________________________-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er da Hans Mikkelsens dåp. F.S.LenkeHåper noen kan finne Barbara Nilsdatter konfirmert i Hedrum, da vil vi få flere holdepunkter. Konfirmasjoner er ikke lagt ut fra Hedrum, i digitale kilder til nå, dessverre. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJa kanskje dette har blitt et 'blindspor', men dette var ikke lett.Det er slått fast at Hans kommer fra Hedrum, men er det helt sikkert at Barbara gjør det?Ved søk på FS er det mange kandidater til Barbara, men de kommer ikke fra Hedrum, men alle fra Vestfold.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

En eneste mulig kandidat til Gjertrud Olsdatter i Vestfold i 1801 LenkeDet er kanskje hun som døpes her (etter Fs)GIERTRUD OLSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 03 FEB 1771 Ramnes, Vestfold, NorwayParents: Father: OLE LAERSEN Mother: JOHANNE HANSDROdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har faktisk også vært innom de siste kandidatene som Odd Brede har funnet.Legger inn en lenke til den Gjertrud døpt i Ramnes. LenkeDet er ikke så veldig langt fra Ramnes til Hedrum. Om Gjertrud ikke har giftet seg , kan det godt være den som er hushjelp på Nøtterø. ( Jeg har også lett i Nærområdene i Telemark, men ikke funnet noen som passer der heller.)Gjertrud kan være død i 1801, og det har jeg ikke mulighet til å sjekke i Hedrum. Der er ikke listene over døde lagt ut for dette tidsrommet.Skal se om jeg finner opplysninger om damen f. i Ramnes.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også lett på DIS-Treff. Fant noen Barbara Nilsdøtre, men ikke en som gifter seg med Hans Mikkelsen.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kommet flere innspill. Takk til dere alle. Jeg er slettes ikke sikker på at Barbara kommer fra Hedrum. Foreløpig står alle muligheter åpne.Jeg har bestilt film fra Hedrum, forventer den en av de første dager. Jeg er da særlig spent på å finne dåpen av Barbara, datter av Nils Herkelsen og Gjertrud Olsdtr. Om det vil være noen ledertråd i eventuelle faddere, det skal bli spennende å se. Når det gjelder k.b. for Hedrum så er ikke den blandt de letteste å tyde. Skulle gjerne ha sendt den presten på skrivekurs.Fortsatt er alle innspill like viktige. Det som blir vanskelig er jo når en må begynne å sjekke de forskjellige ut av saken, og grunnlagene for de avgjørelser.Takk iallefall.Mvh. Einar_______________________-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiIkke for å gjøre floken større....:-)Den antatte faren til Barbara: Nils Herkelsen på Hvara i Hedrum døper en datter her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeLegg merke til fadder nummer 5Han kommer fra gården/plassen Huset i Lardal, og du finner han i FT 1801 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenBeklager, jeg fikk ikke den første lenken til å virke.Prøver igjen LenkeHvis det ikke virker nå så er hun døpt 11/2 1770 og barnet heter Inger, og faren Niels Ware.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var interessant det du har oppdaget her , Laila.Jeg fant en sønn av denne Nils Ware, døpt Mathis også.LenkeDet skal bli spennende om kirkebøker er så lesbare at det går an å finne en løsning på dette mysteriet.Flott med flere innspill. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ekteskapet mellom Dorthe Hansdatter og Nils H. i Lardal .LenkeI folketellingen 1801 står at han er i 1. ekteskap og hun i andre.( Det må da være noe feil i forhold til alder på de barna vi fant døpt. 1757, 1770 , Nils Hvare(WARE)?Her må i så fall han ha vært g. f.( eller ha flere barn utenom ekteskap? ) Da ville vel moren tatt barna til dåp? Her var det mye å lure på.Det får være nok leting for i kveld. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTil GunnDet er mulig jeg misforsto det siste innlegget ditt, eller jeg ikke var klar nok i mitt innlegg, men:Nils Herkelsen på Hvara i Hedrum og Nils Herkelsen i Lardal er TO forskjellige, ikke samme mannen. Dåpen i 1770 er et barn av Nils Herkelsen på Hvara i Hedrum. Den i 1757 er nok en annen Nils Hvara, uten at jeg kan si det helt sikkert (har ikke bygdeboken foran meg nå).mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laila.Det er spennende opplysninger du lanserer. Du viser i lenke til k.b. fra Hedrum. Da er mitt spørsmål: Kan du finne dåp med faddere ang. Barbara, døpt i Hedrum 30.sept.1787 ? Det hadde jo vært topp.Ha ei god natt til dere alle.Mvh. Einar______________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen !Ja, jeg ser jo nå at det minst må være en Nils Ware i eldre utgave. Han som opptrer i 1801-folketellingen er oppført med alder 52. ¨F. ca 1749. Da er han ikke far til den Matthis som døpes i 1754. Bygdeboka for Lardal vil vel vise om denne mannen også heter Herskulden.Det som er litt merkelig er at jeg ikke kan finne Barbara Nilsdatter registrert i digitalarkivet. Hvis hennes alder stemmer, og hun er døpt i Hedrum, burde hun vel finnes der?Likedan burde vel ekteskapet til Nils Hershelsen Wale fra 1801-tellingen finnes her, om han også giftet seg en 1. gang i Hedrum?Vi får håpe at du Einar, finner noe spennende i dag.Lykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! det var svikt i logikken i mitt forrige innlegg. Digitale kirkerbøker i Hedrum dekker vel ikke lenger enn til 77.Så et spørsmål til Einar. Kan det tenkes at denne Barbro Nilsdatter kan være f. noe tidligere enn antatt?Jeg fant en Barbara Nilsdatter , døpt i Hedrum her. LenkeDet blir vel en for ung dame til å passe?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiDet er jo en mulighet for at den Barbara som blir i følge FS døpt 1787 i Hedrum ikke levde opp, at hun var død før 1801. Det kan jo også hende at moren Gjertrud Olsdatter også er død før 1801.Men det er det jo bare kirkebøkene som kan gi noen svar på. Lete etter døde i Hedrum kan jo kanskje elimenere denne Barbara.Til Aksel Einar: Jeg har planer om en tur på biblioteket denne uken, så jeg kan jo gjøre et oppslag for deg om denne dåpen i 1787. Men det blir tidligst på onsdag. En annen ting er at disse kirkebøkene, som nevnt i et annet innlegg, er vanskelig å lese. Jeg kan gjøre et forsøk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn.Jeg har egentlig ingen sikre holdepunkter for alderen på Barbara. Det jeg har av materiale er kun de B.N. som jeg tidligere har funnet på FT.1801. Hun som du nå lanserer er ny for meg.Den B.N. som jeg til nå har vært mest opptatt av er på grunn av at jeg for flere år siden fant dåpshandlingen den 30.09.1787 på microfilm for Hedrum. Dernest at jeg er sikker på at jeg har sett en B.N. konf. ca.1803, men dette notatet er forsvunnet. Det har også for meg syntes merkelig at hun ikke er å finne i FT. 1801.Til Laila.Jeg tar selvfølgelig imot ditt tilbud om å sjekke det du måtte finne innteressesant. Det er spennende det du har lansert til nå, og jeg er spent på fortsettelsen.Ha en god dag til dere alle. Jeg er tilbake ved PC i løpet av tidlig kveld.Mvh. Einar_____________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.