Gå til innhold
Arkivverket

[#29755] Aner og etterkommere av Barbara Nilsdatter fra Hedrum

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Vi kan nok se bort fra den Barbara Nildatter jeg fant i innlegg 23.I 1801 er hun gift og bor på Hellens, der Nils kom fra.LenkeEn mindre å lete etter. Flott at du også vil hjelpe med leting , Laila! Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mine kjære medhjelpere.Det var vist fler enn meg som var litt trøtte i går kveld. Forslaget fra deg Gunn om det hadde vært den riktige, ville i så tilfelle vært et meget spesielt særtilfelle. Hun ville faktisk hatt en alder av ca. 60 år da hun fødte min oldemor i 1831. Vi kan vel være enige om at det er lite sansynlig ?Innlegg nr. 12 til Odd Brede kan være et viktig spor til hvem er Gjertrud Olsdtr. Han har jo lagt inn lenke på henne. Hvordan finne ut mer om henne, og videre sansynligjøre at hun er den rette ??Når jeg til nå har vært mest opptatt av B.N. f.30.9.1787 så er det ene og alene på grunn av at det er den eneste B.N. jeg har funnet som passer til alder.I 1995 hadde jeg hjelp av Karin Løver fra Larvik. I et av hennes brev til meg så skriver hun: Film PF 58. Gifte Hans Mikkelsen Svenerød og Barbara Nilsdtr. Ulverød (tjenestejente ?) Ingen kausjonister.Vel dette var kanskje noe.Mvh.Einar____________________________-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Einar!Jeg har også i dag sett at Barbara Nilsdatter umulig kunne vært f. så tidlig om hun fikk barn så sent som 1831.Har søkt etter alle de Barbro Nilsdøtre i alder f. mellom 1783 og 1793 , det må vel nesten være yttergrensene.Her er den gården i Hedrum som heter Ulverød i 1801. LenkeDet er vel svært sannsynlig at hun kommer fra Hedrum, om hun er i tjeneste her i 1811?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg lurer på om dette kan være din Hans Mickelsen i Stokke i 1801, soldat og tjenestegutt. LenkeDu sier du ikke kunne finne han i 1801-tellinga. Dette skulle vel være en brukbar kandidat til Hans. ( Ikke så langt fra Hedrum til Stokke?)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ved søk i digitalpensjonatet, finner jeg følgende barn av Michel Svennerød ( døpte Hedrum 1751-1777)1753, 25 feb. Anonette , faddere : Anne Ringdal,Guri Thorsdatter, Lars Steensvold, Anders Røbøl, Hans Ringdal.1754, 8. sep. Johanne , Faddere: Elen Amundrød, Gunild Hougen, Thor Torsen, Hougen, Thor Hansen, Hougen, Lars Steensvold.1755, 7 sep. Johanne, Faddere: Anne Andersdatter, Ringdal Ø. Ingeborg Hougen, Niels Christensen Ringdal V. Niels Røbøl, Hans Knudsen , Amundrød.1757, 18.mai, Thor , Faddere: Marthe Stensvold, Sophia Amundrød, Ole Amundrød, Christen Ringdal, Mathias Knudsen, Ringdal.1765, 4. aug, Thorine, faddere: Anne Larsdatter, Seierstad,Antonette Hansdatter, Seierstad, Hans Ringdal,Thor Hougen,1768 27 mar Barbara , faddere:Maren Knudsdatter, Ringal, Live Seierstad, Hans Nielsen , Ringdal, Anund Ringdal, Anders Nielsen, Røbøl.1770, Anne Marie , Faddere: Ingeborg Thoresd. Istre, Live Hansdatter, Seierstsd.Aache Istre, Gullic Hougen, Hans Nielsen , Gulsrød.1772, 30 jan Anne Maria , Faddere: Maren Knudsdatter, Live Sejerstad, Nils Hansen, Seierstad, Hans Nielsen, Thor, Hougen,1774, 17 jul , Barbara , Faddere : Anne Larsdatter , Seierstad, Live Seierstad, Niels Hansen Seierstad, Niels Røbøl, Thor Hougen.Dette må da vel være søsken av Hans Michelsen? Alle med farsnavn, Michel Svennerød.( Med forbehold om rett avskrift)Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn.Det kan være mye som tyder på at det er den rette Hans Mikkelsen du har funnet der.Hei også til deg Laila.Jeg ser fram til hva du kan finne på biblioteket. Jeg har selv forsøkt å lese på film i dag. Heldigvis så satt det en ved et annet apparet som hjalp meg å 'tolke' k.b.innførselen for 30.09.1787. Det var vanskelig nok å finne rette siden. Det vi kom fram til var:Gjertrud Olsdtr og Nils Herkelsen? Døpt Barbara. Faddere: Ole Jacobsen?,- Ane Hansdtr.- Lars Larsen,- Jacob Olsen?,- Halvor Andersen (eller Edersen)? NB. Om det står Ole Jacobsen eller om mulig Ole Jørgensen, så vil det sistnevnte være midt i blinken i forhold til FT.1802 for Ramnes.Konfirmant innføringer fant jeg ikke i det hele tatt, men jeg mener å huske at jeg har sett den tidligere, (som nevnt ca. 1802-03)Lykke til i ditt forsøk Laila.Mvh.Einar_________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har søkt etter flere søsken til den Gjertrud Olsdatter , f. i Ramnes 1771.Fant ved foreldresøk på Ole Larsen og Johanne Hansdatter, nok en datter som skulle være dpt i Larvik.LenkeHer er aldersforskjell stor mellom barna, men ikke helt umulig.Paret ser ut til å ha flyttet fra Larvik til Ramnes, om det da ikke er et annet foreldrepar, med samme navn.Skal se om jeg finner flere holdepunketer. Kan hende Bygdebøker for Ramnesområdet kan gi en pekepinn om denne familien. Ole Larsen blir kalt Westad, mulig gårdsnavn?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har søkt etter gården Westad ( Vestad) og funnet at det ikke er gårder med navnet i Ramnes.Finner Vestad i Tjølling . I Tjøllingboka s. 614 finner jeg at søster til Hans Mikkelsen, Anne Tonette Mikkelsdatter,Svenerud, er gift her med en Trygge Larsen.Ole Larsen og Johanne Hansdatter, står det ikke noe om under Vestad. De kan ha arbeidet på gården og bodd her en tid, slik at Ole Larsen har fått gårdsnavnet tilknyttet sitt navn.Paret kan senere ha flyttet til Ramnes, der Gjertrud Olsdatter ble født. Har ikke greid å finne om de har fått flere barn.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTil GunnFør du leter mer etter Ole Larsen Westad bør du sjekke lenken du har lagt inn i innlegg 32. Den damen er født i 1852. Litt stor aldersforskjell :-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Laila! Jeg er klar over at aldersforskjellen er stor mellom den Olsdatter f. 1852 og Gjertrud Olsdatter f. 1771, Ramnes.Likevel er det ikke en umulighet om den eldste er førstefødt, og den andre Ole Larsens datter er sist i barneflokken.( 19 års forskjell var ikke helt uvanlig i de dage)Det kan selvfølgelig være helt forskjellige ektepar, med sammenfallende navn.Finner ingen holdepunkter til Gjertrud Larsdatter, f. i Ramnes og paret som døper en datter i Larvik. Vet ikke om det finnes bygdebøker/ kirkebøker for Ramnes som kan være til hjelp.Ikke har jeg greid å finne Ole Larsen, Vestad senere heller.Alt er bare ' gjetting' fortsatt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiTil Aksel EinarJeg har kikket på kirkebøkene og funnet følgende:Hedrum kirkebok side 42 fødte 1787 (PF 57) Døpt 30/9 1787 Niels Herkelsen og Gjertrud Olsdtrs uegte datter Barbara. Faddere: ....? Jacobsdatter, Ane H....datter, ....? L....?, Lars Larsen, Jacob OlsenIkke så mye til hjelp dette, det var vanskelig å tyde fadderne. Det er jo også en mulighet for å få hjelp til tyding fra statsarkivet på Kongsberg.Men hun er født utenfor ekteskap, og hvis det er den gifte Niels Herkelsen på Hvara som er faren ville det vel kanskje stått noe om det?Videre fant jeg ei Barbra Nilsdatter konfirmert i Hedrum 1803. Hebrum kirkebok side 12 konfirmant nummer 26 (PF 58)Dessverre sto det ikke noe bosted på henne. Du er litt uheldig også, la merke til at fra 1804 begynte presten å skrive bosted på konfirmantene.Lykke til videre i letingen. Har du faddere på barna til Barbara og Hans? Kanskje det kan være en ide å begynne forfra igjen?Til GunnJeg tror fremdeles at du må ha blingset litt når det gjelder disse to jentene som du nevner i innlegg 32. Jeg kommer til en aldersforskjell på 81 år :-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen , Laila!Flott at du fant Barbaras dåp og konfirmasjon! Ja, jeg trenger nok nye briller , etter den feil-lesningen på årstall. ( Litt av en bom!) Ting går nok litt vel fort når jeg blir ivrig!Da var det rett antagelse at Barbara var født utenom ekteskap.Det hadde vært interessant å finne flere opplysninger om Gjertrud Olsdatter og hennes opphav.Det er kan hende ikke så enkelt om hun har flyttet ut fra Hedrum tidlig.Det har vært spennende å følge letingen.Takk for følge i debatten!Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle mine medhjelpere.Slik jeg oppfatter situasjonen nå, så vil jeg prøve meg på en foreløpig konklusjon.Hva gjelder Barbara Nilsdtr, så tror jeg at riktig person må være hun som Gjertrud Olsdtr. og Niels Herchelsen bringer til dåp den 30.9.1787. Se innlegg nr 4 av Gunn Huglen. Denne B.N. må være den samme som Laila S. Hynne i innlegg nr 36 har funnet som komfirmert 1803 i Hedrum. Takk til deg Laila, for at du brukte tid også på dette. De fadderne du har 'tolket' deg fram til samsvarer med det jeg selv fant.Til Laila`s spørsmål om faddere til barn etter Hans Mikkelsen og Barbara Nilsdtr. så har jeg til nå kun min oldemor Anne Marie Hansdtr. som etterkommer. Hun er døpt den 27.07.1831 (dvs. 20 år etter vielse). Det er all grunn til å tro at de i disse årene må ha vært bosatt andre steder enn på Ringdal Eie i Hedrum. Til å finne fram til den bygdeboka som eventuelt har noe om dette, til det trenger jeg hjelp. Faddere til oldemor var: Ole Jacobsen Ringdalseie,(husmann på Svenerød u.Ringdal Ø).Berte Marie Hansdtr. Hagtvedt (muligens en eldre søster),- Mikkel Hansen Ringdalseie (kan være en bror, mrk. navnet),- Knud Hansen ibid.Så til Gjertrud Olsdtr. Her viser jeg til innlegg nr.12 og 13.Det Odd og Gunn viser til her, det er etter min oppfatning mer enn sansynlig.Nå ser jeg fram til synspunkter på mine foreløpige konklusjoner.Men, igjen takk for all velvilje og hjelp.Mvh. Einar_______________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Einar! Siden du etterlyser etterslekt kan vel dette være av interesse:Svenerød er nevnt i Tjølling Bygdebok som plass under Istre men tilbakeført til Hedrum (17/5 1890). Se side 547 – 549.Husmann Mikkel Torsens datter, i første ekteskap, Anne Tonette g. med LenkeJeg vil ikke skrive av mer da det er bedre å lese alt i sammenheng.Har du funnet ut når Hans og Barbra døde??Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.Jeg kjenner på en viss grad av trygghet når jeg ser at du følger debatten.Hans Mikkelsen døde den 21.05.1831. Dvs.ca 2 mnd. før min oldemor blei født.Noen dødsdato på Barbara Nilsdtr. har jeg ikke.Mvh. Einar__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jfr innlegg 38: Jeg har lest gjennom debatten, og kan dessverre ikke se at du kan trekke noen konklusjoner. Det er riktignok slik at de personene (Barbro Nilsdatter og Gjertrud Olsdatter) er de du har funnet som passer best, men du har absolutt ingen garanti for at du har funnet alle aktuelle. Så vidt jeg kan se, er det nettsøk som står for treffene underveis, og det er på sin plass å minne om at mange personer ikke er registrert verken i digitale kirkebøker eller på FamilySearch.F.eks. ville jeg ikke turt å anta noe som helst om Barbro Nilsdatters mulige opphav før jeg visste hvor gammel hun var ved begravelsen, for derigjennom å kunne estimere et fødselsår. Når det gjelder Gjertrud Olsdatter, er det pekt på muligheten for at hun var død før 1801, og at hun derfor ikke behøver å finnes i folketellinga.Å forsøke å bevise noe ved å eliminere kandidater til du sitter igjen med én, er i det hele tatt vanskelig (umulig), da du aldri kan være sikker på at du har funnet alle kandidater. Det gjelder ikke minst her, når du strengt tatt bare har navn å gå etter, samt en tidsperiode for fødsel beregnet etter når Barbro fikk barn selv.Nå er det ikke min mening å gjøre dette vanskeligere enn det er, men det er jo i spørsmålsstillerens interesse å få sikker viten om sine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg håper jeg har fått med meg alle innleggene, idet jeg oppsummerer:Vi leter etter ei Barbro Nilsdatter, som gifter seg 23. august 1811 i Hedrum. Ved tidspunktet for vielsen, kan hun knyttes til Ulverød i Hedrum, men det er uvisst om hun tilhørte slekta der eller var tjenestepike. Verken dødsdato eller aldersangivelser er kjent, men da hun etter opplysningene setter barn til verden i perioden 1812-1831, bør vi kunne slutte at hun er født tidligst 1785 og senest 1795.En mulig kandidat er den Barbro Nilsdatter som ble døpt 30. september 1787 av foreldrene Nils Herkelsen og Gjertrud Olsdatter. Denne Barbro ser ut til å være født utenfor ekteskap, da Nils Herkelsen med sikkerhet må kunne plasseres på Hvåra, der samme kone kan belegges både før etter 1787. Det er med stor sannsynlighet denne Barbro som konfirmeres i Hedrum 1803, men der slutter alle spor.Det er tidligere vist til ei mulig Gjertrud Olsdatter i 1801. Bare i Vestfold har jeg funnet totalt sju:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10720.wc2&gardpostnr=5&personpostnr=131&merk=131#ovre>LenkeLenkeLenkeLenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Varianter av Gjertrud kan muligens være av interesse, dersom en storstilt siling frister:Fornavn: geertrud, geritrud, gerterud, gerthru, gerthrud, gertru, gertrud, gertrude, gertrue, gertteru, gertthru, gerttru, gierdru, gierdrud, gierterud, gierteruud, giertherud, gierthru, gierthrud, gierthrue, giertrhru, giertru, giertrua, giertrud, giertrude, giertrue, giertrued, giertruud, giertteru, giertterue, gierttru, gierttu, giertu, giertud, giertue, giertur, gierturd, girrtrud, girtru, girtrud, gjerdtru, gjerdtrue, gjerdtue, gjerterud, gjertru, gjertruanna, gjertrud, gjertrudjnnd, gjertrueEtternavn: olefsd, oleftr, olesdtr, ols, olsd, olsdaatter, olsdatr, olsdatte, olsdatter, olsdotter, olsdtr, olsdttr, olsenSøkestrengen på fornavn er 'børjar på' g[ije][e]r.Søkestrengen på etternavn er 'børjar på' ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg må medgi at det er litt frustrerende at Barbro/Barbra ser ut til å være som sunket i jorda i 1801.Det nevnes i et innlegg at det ikke er nevnt kausjonister ved vielsen 1811. Da trolovelsen normalt er ført for seg; er det undersøkt om kausjonister er nevnt der (det var nemlig ved trolovelsen at kausjonistene spilte noen rolle)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Det er vel farlig å kaste inn nye kandidater så seint på kvelden, men hva med denne?Død 1/1 1862 på Roligheden, Barbro Nilsdatter 76 år Lægdskone ØdegårdKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Navnet passer, og alderen er innenfor hva vi forventer. Legdsfolk kunne nok bli flyttet mye rundt, men Roligheten er i alle fall nokså nær Ringdal. Mye taler således for at Kolbjørn her har rett person, men spørsmålet er hvordan vi kan bli sikre. Fattigvesenets arkiver kan kanskje inneholde noe? Men da må vi til Kongsberg...Det er vel forresten aldri for seint å poste noe, Kolbjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til deg Kristian!Flott at du satte opp dette systematiske sammendraget. Det ser da svært lovende ut med den Barbara Nilsdatter som du har funnet dødsdato for på Roligheten.I 1865-tellingen for Hedrum fant jeg en opplysning som vel støtter din teori.Under Roligheten Ødegård finner jeg en gardbruksenke som tar imot 'Legdefolk'.Legg merke til nr. 10 i husholdet. Hun har understøttelse fra Tjølling fattigvæsen.LenkeSiden alder passer bra med den Barbara vi har festet oss ved, ville jeg også prøvd å finne ut mer om henne.Flott råd med Kongsberg.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei! Jeg gikk i går igjennom kirkebøkene over døde i Hedrum fram til 1877.Jeg fant enke Barbra Nilsd. Hellenes d. 17. nov. 1852, 80 år. Og legdslem Barbra Nilsd. Roligheten d. 1/1 1862 76 år, men kirkebokskriveren har gjort en sving ned til neste innføring en legdslem alder 82 år.Tolkingen av Barbra’s dåp er tvilsom og bør sjekkes av statsarkivet, det er jo mulig at de klarer og tyde forsvunnet skrift.Hedrum Bygdebok nevner Hans Mikkelsen som husmann på Tomten her. Svenerød? Og der slutter alle opplysninger om han.Jeg ser fram til at Hedrum Historielag får registrert Hedrums kirkebøker.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenDet var lurt å gå forover igjen i letingen.Jeg er enig i at dåpen i 1787 bør ses på av noen andre med mer trening enn meg for å sjekke ut faddere. Skriften var der den:-)Den Barbra Nilsdatter Hellenes som død i 1852 er kanskje den som Gunn finner gift på Hellenes i 1801 innlegg 26.Til KristianDu skriver i innlegg 42 at faren til Barbara f. 1787, Nils Herkelsen, med sikkerhet må plasseres på Hvara. Hva legger du i det? Mener du at det er utelukket at Nils Herkelsen fra Lardal er faren? se innlegg 16Jeg har interesse at dette selv, da Nils Herkelsen Hvara er en jeg har blant mine aner og som jeg prøver å finne hvor kom fra. Hvis han har et barn utenfor ekteskap er det kjekt å få med seg det.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gunn (innlegg 47): Observasjonen i FT1865 bekrefter at det kunne finnes folk som mottok omsorg på Rolighetsødegården, men er vel for så vidt ingen hjelp i forhold til å klargjøre hvilken Barbro Nilsdatter som døde der noen år før.Dette eksempelet er likevel annerledes, for det synes ikke som om kvinnen er på legd. Legd innebar at man flyttet rundt fra gård til gård, og bare oppholdt seg en kort tid på hver enkelt gård. Kvinnen i dette tilfellet er derimot bortsatt til enken på Rolighetsødegården mot betaling, dvs at hun bor der på permanent basis. At hun fikk understøttelse fra Tjølling fattigvesen, viser at det må ha vært en fleksibilitet i dette systemet, som ikke var bundet av prestegjeldsgrenser. Men både gårdbrukerenken og fattiglemmet er født i Tjølling, så kanskje er det fortidige relasjoner som har gjort at gårdbrukerenken på Rolighetsødegården har tatt til seg fattiglemmet - mot betaling.I FT1865 og FT1875 er det også mange eksempler på at Larvik fattigvesen betalte for fattiglemmers opphold på gårder i Hedrum. Dette må altså etter min mening vurderes som noe annet enn legdssystemet.Laila (innlegg 49): Siden du har påvist at det fantes to Nils Herkelsen, var jeg nok litt rask med å plassere karen i 1787 på Hvåra. Hovedpoenget var at det nok var en fødsel utenom ekteskap, slik det er blitt påpekt allerede fra starten av debatten. Takk for korreksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.