Gå til innhold
Arkivverket

[#29755] Aner og etterkommere av Barbara Nilsdatter fra Hedrum

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeisannTil KristianDet var ikke ment som en korreksjon, jeg var bare nyskjerrig. Du har antagelig bladd deg gjennom mange fler dåpsinnførsler enn jeg kanskje noen gang kommer til å gjøre:-) Det kunne hende du visste noe som jeg med min erfaring ikke vet.Jeg tenker at det var 'værre' med et leiermål hvor en av foreldrene var gift, og at det kanskje ville stått noe merknad om dette? Arrester meg gjerne her.Til Aksel EinarJeg fant på den usikre FS dette giftermålet LenkeKan kanskje være av interesse å se hva som står i originalen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenDen linken virket ikke.Jeg fant på FS ei Giertrud Olsdatter viet til en Knud Erichsen 23/3 1803 i Hedrum.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Innlegg 51: Du stiller i alle fall spørsmål, noe som alltid er viktig, og her ledet det til en viktig avklaring.At en eller begge av partene var gift, gjorde en slik sak mer alvorlig. Da var det snakk om hhv enkelt eller dobbelt hor. På 1600-tallet kunne det koste livet, men på slutten av 1700-tallet var straffene myket kraftig opp. Som du nevner, ville det nok være å forvente en ekstra merknad ved dåpsinnførselen.Innlegg 52: Kilde for vielsen ser ut til å være kirkebøker, og skulle i så måte være relativt sikker. I 1801 var det ikke mange Knut Eriksen'er i Vestfold - det var to i Andebu og en i hhv Stavern og Skoger. En av dem i Andebu er vel mest sannsynlig:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10719.wc2&gardpostnr=6&personpostnr=95&merk=95#ovre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med en lenke til det giftemålet som Laila fant på F. S.LenkeJeg har fått råd om å ikke åpne lenken med vanlig klikk på F.S. Høyreklikk og velg Kopier snarvei, da pleier det å gå bra.Følger spent med i debatten. Fint å få gode råd av en med så god erfaring som Kristian underveis.Vi ivrige amatører lærer stadig noe nytt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Avskrift fra Hedrum kirkebok:31.12.1802 23.03.1803Geworben Grenader Knud Erichsen Tangen ogGiertrud Olsdatter Bergen ØvreHar dessverre ikke vitner tilgjengelige nå.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Akkurat - da kan vel karene i Andebu avskrives; de var gift i 1801, og ville derfor blitt betegnet som enkemann om de var blitt gift i 1803. At denne Knut Eriksen er vervet soldat, kan vel forresten åpne for at han var født et helt annet sted enn Hedrum. Ei militærrulle kunne kanskje gitt svar på det, men nå er det jo ikke Knut vi i første rekke er interesserte i.Kan noen med bygdebøkene for Hedrum for hånden undersøke i registeret bak i bind III, om Knut Eriksen og Gjertrud Olsdatter er omtalt i gårdshistorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette paret , Knud Erichen Tangen, og Giertrud Olsdatter, Bergen Øvre, som Kolbjørn har funnet vielsen til i Hedrum kirkebok, flytter til Sannidal i Telemark og får en sønn der i 1804?LenkeFinner det samme giftemålet på IGI 23 mars 1803, Hedrum, som Kolbjørn. Denne gang ser det ut til at datoen stemmer med kirkeboka. Fant ikke gården Tangen i Hedrum, men det vet muligens dere i lokalområdet hvor er?Han kan jo også komme fra et annet sted enn Hedrum?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er faktisk en Knud Erichen , soldat i Solum i 1801, ikke på en gård, Tangen, men han kan jo ha bodd på en gård ved det navnet ved giftemålet?LenkeGunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kristian. Du husker nok ikke feil. Så på en gammel etterlysning på Hedrum sidene, at Laila Hynne, etterlyser en Ellef Olsen fra TANGEN under BERGAN ØVRE.( Så gårdene er nok riktig plassert)Har dessverre ikke annet enn Hedrum boka III hjemme her nå, så jeg får ikke sjekket noe mer i dag.Laila fant jo heller ikke noe i registeret.Det spørs om ikke de har hatt kortere opphold som arbeidere ved gårdene som er nevnt ved ekteskapsinngåelsen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere alle !Jeg har beklageligvis ikke selv mye å tilføre debatten nå. Men jeg følger den spent. Jeg har nå en stund undersøkt forskjellige 'Tangen', også under Bergan Ø. uten resultat. For ordens skyld så gjør jeg oppmerksom på at jeg sitter med følgende bygdebøker:Knut Haugen, Sandefjords historie, bind 1 og 2.- Lorens Berg.Sandeherred Bygdebok (av 1918).- Krohn Holm. Hedrum Bygdebok bind 1 og 2.- Krohn Holm. Tjølling Bygdebok bind 1.2 og 3.Så noen fattige kommentarer til noen av innleggene.Innlegg nr. 30 av Gunn. Det er stor forskjell på de barn du lister opp, kontra det som fremkommer i bygdebøkene både for Hedrum og Tjølling, som heller ikke er helt samstemte. Det framkommer likevel som sikkert at det er søsken av Hans Mikkelsen.innlegg nr. 36 av Laila. Flott at du fant konfirmasjons innføringen av Barbara Nilsdtr. Du sier jeg er litt uheldig. Ja,- for flere år siden glemte jeg ei notatbok på Statsarkivet i Stavanger. Der gikk mange data tapt, innklusive nevnte konf. samt dødsdata for samme Barbara (tror jeg) som nå er reg. den 1.1.1862 på Roligheten,Ødegård.innlegg nr. 44 av Kristian. Ang.kausjonister så var jeg ikke i stand til å finne dette. Av det jeg har lest på film til nå, så er dette fra Hedrum k.b. det vanskeligste jeg har sett. Om mulig skal jeg forsøke på nytt til mandag.innlegg nr.45 av Kolbjørn. Det var en lettelse å se at disse data på nytt er framme i lyset.innlegg nr. 48 av Kjell. Jeg viser til mitt innlegg nr.31. Vedkommende som hjalp meg å tyde/lese virket på meg som proff. Faddere til Barbara Nilsdtr : Ole Jacobsen,- Ane Hansdtr,- Lars Larsen,- Jacob Olsen,- Halvor Andersen.innlegg nr. 47 av Gunn. Svenerød lå den gang i Tjølling. Ellers så sier jo Kristian noe om denne saken med understøttelse.innlegg nr. 60 av Kristian. Viser til innledning på dette innlegget. Det er så mange 'Tangen', både i Hedrum og Tjølling. Det var intet å hente heller på Bergan Ø.Jeg har et spørsmål til deg Kjell. Det er til nå reg. kun en fødsel i ekt.s. mellom Hans Mikkelsen Svenerød og Barbara Nilsdtr, nemlig min oldemor Anne Marie Hansdtr. døpt i Hedrum 27.7.1831. Dette var da ca. to mndr. etter at Hans døde den 21.5.1831. Perioden fra vielsen i 1811 og fram til 1831 tilsier normalt flere fødsler. Et spørsmål som er aktuelt i denne saken , det er hvor var disse folka bosatt i denne perioden ? I Hedrum bygdebok, s.320 så står det faktisk at Hans var 'husmann på Tomten her'.I Aschehougs leksikon står det at i 'Formannskpslovene av 14. jan. 1837 gjorde hvert sogn på landet til en egen kommune, sognekommune'.Når så Svenerød på den tiden lå i Tjølling kommune, da er mitt spørsmål: Kan eventuelle barn være døpt og reg i Tjølling ?? Dette kan du muligens sjekke i dine data.Ha en god dag til dere alle, og Guds fred !Mvh. Einar____________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er ganske overbevist om at det er Tangen under Bergan Øvre - bruden bodde jo på Bergan Øvre. Men som vervet soldat, har nok Knut bare vært innlosjert, dvs han var verken gårdbruker eller husmann, og dermed har han ikke kommet med i bygdeboka. En ren spekulasjon: Gjertrud Olsdatter er tjenestejente på Bergan Øvre, og blir gravid. Faren er soldaten Knut Eriksen, som er innlosjert på Tangen like ved. Det mest tjenlige for dem er å gifte seg. Det skulle ikke forundre meg om det er en dåp å finne relativt kort etter vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Einar!Lenke Jeg prøver med en lenke til de døpte på Gården Svennerød 1751-1777.Hedrum.Her kan du selv finne dåp ved søking.Bygdebøkene fikk ikke alltid med seg alle barna i en familie. Jeg har ooplevd det samme , fant forskjellinge navn på søsken til min ene oldefar, f. i Hedrum, i gamle og nyere utgave av bygdebøkene.Kirkebøkene har vel ikke vært særlig lettere å lese , dengang bøkene ble skrevet?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jeg finner tre barn døpt i Hedrum av foreldre Hans Mikkelsen og Barbra Nilsdatter (dette er etter Fs og må selvsagt sjekkes nærmere)Inger Maria født 19.6. og døpt 22.6.1821Johan døpt 21.5.1826Anne Maria født 27.7. og døpt 28.8.1831Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Einar! Innlegg nr. 48. ut fra mine film kopier er det umulig å fastslå hva som er riktig. Det har noe med eksponering av filmen å gjøre under produksjonen av nye filmkopier.Hans og Barbaras barn. Jeg skal se litt på Hedrums meget dårlige Kirkebøker. Det er som du sier noe av det dårligste jeg har sett og Hedrum er dårlig stilt både med tapte kirkebøker og dårlige skrivere.Hvis du har noen navn vil det være til stor hjelp. Hansen – Hansd. er jo meget vanlig. Jeg har nok ingen brukbare data så langt fram i tid. Alle barn er nok døpt i Hedrum selv om Svenerød tilhørte Tjølling. Før utskiftingen og nye grenser var det sikkert ganske uoversiktig. Men selv i dag har Sandar en øy inne i Tjølling, nemlig Himberg-gårdene.Jeg har konstatert at Hedrum’s bygdebok’s bakgrunnsmateriale er oppbevart og tilgjenglig på bygdetunet. Kanskje kan Hedrum Historielag hjelpe deg med - Tomten. Kjell.Jeg ser at det hjelp underveis. D.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Aksel Einar! Du skriver: Det er til nå reg. kun en fødsel i ekt.s. mellom Hans Mikkelsen Svenerød og Barbara Nilsdtr, nemlig min oldemor Anne Marie Hansdtr. døpt i Hedrum 27.7.1831. Dette var da ca. to mndr. etter at Hans døde den 21.5.1831. Perioden fra vielsen i 1811 og fram til 1831 tilsier normalt flere fødsler. Et spørsmål som er aktuelt i denne saken , det er hvor var disse folka bosatt i denne perioden ? I Hedrum bygdebok, s.320 så står det faktisk at Hans var 'husmann på Tomten her'. I Hedrum Historielags arkivmateriale finner jeg flg. Kirkeboksavskrifter - 4 døpte barn og Hans Mikkelsen død på Ringdal V t Eiet?) i 1832. Her hadde det jo vært plass til flere barn, særlig i perioden 1811 – 1832, kanskje de er døpt i Tjølling?30.03.1816 1816 Knud Hans Michelsen Tomten u. Ringdal Barbra Nielsdtr. dpt 1821Inger Maria Hansdtr. Hans Michelsen Ringdal Eiet Barbro Nielsdtr. dpt 1826 Johan Hansen Hans Michelsen Vestre Ringdal Eiet Barbra Nielsdtr. dpt 1831 Anne Maria Hansdtr. Hans Michelsen Vestre Ringdal-Eiet Barbro Nielsdtr.Død 1832 50 år RingdalV Hans Mikkelsen Eiet Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg er ikke umiddelbart enig i at Hedrum hadde 'dårlige skrivere', jfr. innlegg 66. Flere av prestenes håndskrifter er meget vanskelige å lese; noen har jeg selv hatt (og har) store problemer med, men de fleste er såpass stilrene at det blir galt å kalle dem dårlige skrivere. Saken blir ikke enklere av den ofte dårlige fotografiske gjengivelsen på mikrofilm og -fiche.Men rett skal være rett: For perioden ca. 1835-ca. 1860 er det rimeligst å betegne prestens håndskrift som meget slurvete.Presten Ørsted døde i 1777 (tror jeg), og det er faktisk påtakelig hvordan håndskriften hans ble mer og mer preget av ei ustø hand de siste par åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Til Kristian - innlegg 63:Kan ikke se noen dåp av barn født av Gjertrud Olsdatter etter vielsen i 1803. Finner derimot disse to uekte før vielsen. Dette kan ha sammenheng - hvis ikke må det være mange Gjertrud Olsdatter som far forsvunnet i FT1801.28.05.1792 1792 Johannes Anund Olsen Skaaten Giertrud Olsdtr.16.05.1796 1796 Ole Peder Abrahamsen Fiære Giertrud Olsdtr.Finner Peder Abrahamsen på Fjære, men ingen av de andre i FT1801. (Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Når jeg kjøper mikrofilm tar jeg hvert kort og legger i en konvolutt og etter gjennomgang, skriver jeg hva som finnes der, kort nr. eks. dåp 1811- 1818. Jeg kjøpte alt fra Hedrum og jeg vil si at mye var en dårlig investeringDu har elles rett i at det er mye dårlig filming. Jeg går ut ifra at hvis presten ikke hadde slurvet, hadde Hedrum’s Kirkebøker vært digitalisert allerede. Min erfaring er at det ofte er lettere å lese i eldre bøker, før og etter 1800 kan være vanskelig og også før og etter 1900.Einar.Jeg har i kveld sett etter Hans og Barbros’s barn døpt i Hedrum. fra 1811 og til 1816. Der fantes ingen før Knud f. 30. mars 1816,og døpt 21. april 1816, morens navn er ikke nevnt.Det er rimelig og tro at det er født barn tidligere, kanskje i Tjølling. Jeg skal ta en titt en annen dag.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I tillegg til Odd Bredes funn av døpte barn på F.S. finner jeg ved foreldresøk IGI også et barn kun ført med Hansen, f. ca 15 des 1824, d. 15 des 1824. ( Tydeligvis død rett etter fødsel) Lenke Anne Maria Hansen f. 27 jul 1831, dpt 28 aug.Inger Maria f. 19 jun 1821 dpt 22 jun 1821.Samt Johan Hansen dpt 21 may. 1826.De samme som Odd Brede fant , pluss den som er ført uten fornavn.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også på F.S. den sønnen Ole som en Gjertrud Olsdatter og Peder Abrahamsen døpt i Hedrum 1796. LenkeDen samme som Kolbjørn refererer til i nr. 69.( Enten har det vært flere Gjertud Olsener i Hedrum på den tiden,og om dette er samme damen har hun fått flere barn f. utenom ekteskap?)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere alle.Til innlegg nr.72 m.lenke, av Gunn Huglen.Av k.b.(film) leste jeg idag: døpt 21 april 1816: Knud f.30.mars, hjemmedøpt.Hans Michelsen og Barbra Nielsdtr. Tomten under Ø.Ringdal.Faddere: Marthe Andersdtr. Ringdal.-Sibila Mathisdtr.ibid.- Niels Iversen.-Lars Iversen,ibid.- Hans Heningsen (event.Hedningsen) i Sandeherred.Det var det, og filmen er nå returnert.Ang.eventuelle kausjonister så sjekket jeg ved vielsene både til Hans Mikkelsen/Barbara Nilsdtr. og Knud Eriksen/Giertrud Olsdtr. Det var ikke ført noen. I samme kolonner var det flere vielser hvor kausjonister var tatt med. Det var tydelig ingen regler for dette i Hedrum den gang.Ha en god dag.Mvh.Einar_________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei;håper du sjekket både trolovelse og vielse. Dette ble ført kronologisk i samme kolonne, slik at hvis både trolovelse og vielse foregikk i Hedrum, finner du samme par to ganger - med noen ukers mellomrom. Kausjonistene ble ført inn ved trolovelsen.Selvfølgelig finnes det sikkert unntak fra dette mønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.