Gå til innhold
Arkivverket

[#29755] Aner og etterkommere av Barbara Nilsdatter fra Hedrum

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Hei Kristian.Jeg beklager at det gjorde jeg ikke. Grunnen var at da jeg så at det ved flere vielser var tatt med vitner, så 'resignerte' jeg. Amatørmessig skjønner jeg nå, og jeg skal ta lærdommen med videre. Takk til deg.Ha en fortsatt god kveld.Mvh. Einar__________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan sikkert sjekke det opp ved anledning, dersom ikke andre kommer meg i forkjøpet. Jeg leser til eksamen om dagen, noe som gjør at jeg (med tungt hjerte) må nedprioritere tur på arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei.Jeg er igang med å sjekke tidligere data. På FT-1801 finner jeg kun en Barbare/Barbro Nilsdtr i Vestfold som kan passe på alder,(min oldemor er f. 1831), lenke:LenkeEr det noen som kan finne ut noe om denne damen. Om også denne damen kan sjekkes ut, da finnes ikke andre alternativer enn Barbara Nielsdtr. f. 30.09.1787 i Hedrum.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har dessverre ikke tilgang til å sjekke denne dåpen i kirkebøker, men her er denne B. Nilsdatters dåp Fam. S.LenkeHåper noen kan hjelpe deg med å se etter hva som står av opplysninger om denne damen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dåpen er vel ikke så interessant i første omgang, men derimot om vi kan sjekke henne ut ved å slå fast at hun ikke ble gift med Hans Mikkelsen i 1811. Det finnes ei bygdebok for Skoger, kalt 'Skogerboken', skrevet av Anton B. Rustad og utgitt i 1931. Jeg vet ikke hvor detaljert den er.Om hun lar seg sjekke ut, så husk fremdeles at mangel på andre kandidater ikke er noe bevis for at Barbro Nilsdatter, døpt (ikke født) 30/9-1787 i Hedrum, er rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Skogerboka finnes dessverre ikke på lesesalen på Riksarkivet, så jeg kan ikke hjelpe med oppslag her, dessverre. Boka må etterspørres et annet sted.Når det gjelder verifisering/sjekking av tidligere data; her er Barbro Nilsdatters trolovelse/vielse (Hedrum mini 3 1807-1816, hhv s. 91 og s. 95):[9/6-1811] 'indskreven til Lysning Ungkarl Hans Michelsen Ulverød og Pigen Barbra Nielsdatter ibid. Caut: Ole Hendrichsen og Hans Hansen Ulverød'[23/8-1811] 'viede ungkarl Hans Michelsen og Pigen Barbra Nielsdatter Ulverød'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg forsøker å finne en ledetråd til Gjertrud Olsdtr. ved nå å studere faddere til barna etter Barbra Nielsdtr og Hans Michelsen. Jeg mangler faddere til Anne Marie f. 27.07.1831 og til Michel f. 30.03.1812.Men,- på fadderlista for de tre andre barna: Knut f. 30.3.1816,- Inger Marie f. 19.05.1821 og Johan f. 21.05.1826, der er et navn som går igjen, og det er: Hans Hedningsen/Henningsen ( vanskelig å tyde).På FT-1801 kan jeg ikke finne noen Hans Hedningsen. Jeg finner en Hans Henningsen i Gjerpen/Telemark.Siden vi ikke kan finne noen Gjertrud Olsdtr. født i Hedrum rundt 1770, så har jeg bestilt film fra Gjrpen. Muligens kan nevnte fadder Hans Henningsen være et spor ?Er det noen som kan finne fadderne til Anne Marie og Michel, så er jeg svært takknemlig.Jeg går å venter på beskjed fra biblioteket om at bestilt film fra Sannidal, Skien og Gjerpen er kommet.Ha en god dag.Mvh. Einar,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.