Gå til innhold
Arkivverket

[#29757] Ole Knudsen Gidskeødegaard - hans sønn

Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ole Knudsen Gidskeødegaard og Karen Siversdatter (trolig Nørve) ble gift i Borgund 18.9.1831[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi15311816&gardpostnr=477&personpostnr=1152&merk=1152#ovre>LenkeDe får en sønn født (døpt?) 3.2.1832, han får navnet Knud Severin Andreas:LenkeNå lurer jeg på om dette er samme karen som med navnet Andreas Severin Olsen gifter seg her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Fikk lyst til å sparke liv i dette temaet igjen.I mellomtiden har jeg gått igjennom Borgund og Giske-bøkene samt kirkebøkene. Et par ting er blitt avklart, men fortsatt savner jeg spor etter når brudgommen Andreas Severin Olsen (lenke 2 over) ble født/døpt.Etter de andre opplysningene, deriblant dato for vaksinasjon, må han ha vært født rundt 1838. Men jeg finner ham ikke i kirkeboka som døpt i det tidsrommet.Derimot finner jeg at brura, Martha Severine Johansd. Bjørnøy, ble døpt 12.2.1832 - på samme dag som Knud Severin Andreas Gidskeødegård. Men det må etter alt å dømme være en annen kar. Eller?Spørsmålet blir derfor i all enkelhet: Hvem var denne Andreas Severin Olsen sønn av? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Hei.Litt på sida men det kan kanskje hjelpe:Frå heftet: Janeckenætta m.m. (Magnar Kruse Bjørge, Store Kalvøy, 1960.), 13b.Martha Severine Johansdatter Bjørnøy gift første gang med Ivar Lille Nørve. Han døde omkring 1864.Martha så gift igjen med Andreas O. Giskeødegård, fødd 1838.1 barn i første ekteskap, 3 barn i andre ekteskap.Mvh Ingmar Seth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, og takk for respons. Den er overhodet ikke på sida. At Andreas var født i 1838 er en 'sannhet' som går igjen. Han var altså 27 da han giftet seg i 1865, og bygdeboka oppgir 1838.Men i 1838 finner jeg ingen Andreas, hverken i lenkene over eller i selve kirkeboka. Derimot finner jeg en Severin Gulik f. 19.5.1838 med foreldrene Ole Knuts. og Karen Sivertsd. (Nørve)bosatt på Giske-Ødegaard.Det er altså riktig årstall og 'riktige' foreldre.' Men hvor kommer 'Andreas' inn? Han var altså også født i 1838 (ca?) og hans far var også Ole Knutsen Giskeødegård.Er Severin Gulik og Andreas Severin samme mann? Hvordan henger i så fall det sammen?Jeg antar at Martha Severine Johansdatter Bjørnøy er datter av Johan Olsen Bjørnøy (1793-1861) og Berte Eriksd. Søvikreit (f. 1793.) Men hvor kommer Janeckenætta (og hva er det for ei ætt?)Har du navnene på de tre barna til Andreas O. Giskeødegård/Nørve og Martha Severine Johansd. f. Bjørnøy?Uansett: takk for tilbakemelding. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Hei igjenEg kjenner ikkje til noko meire av Andreas sitt opphav.Martha er som du skriv barn av Johan og Berte. Meire om desse og deira aner kan du finne om du går inn på min heimeside: http://home.no.net/iseth/ Der vil du også finne navna på barna mm.Janecken ætta er etter ein kar, Claus Janecken, som kom i frå Rostock ? i Tyskland, ca 1610-1674. Kom vistnok først til Bergen som Gesell før han seinare kom opp til Bjørnøy på Sunnmøre der han vart gift med ein enke. Han turnerte ein del sammen med Store Rasmus på Myklebust i hans kamp mot fogdane og andre deler av øverigheita her på Sunnmøre/Romsdalen. Store Rasmus vart dømt og sona på Akershus der han antagelig døde i 1667. Claus Janecken kom seg unna, men måtte skrive garden ? over på sønnen. Har ei stor etterslekt spreidd over det meste av Norge.Det var ein kjapp ein etter hukommelsen, men det skal stemme sånn nokolunde. Der eksisterer eit 'Hefte' om Janecken ætta som er skrevet av Magnar Kruse Bjørge, 1960, det finnst i allefall på biblioteket i Ålesund.Ellers så er Janecken ætta berørt i fleire andre tema/diskusjoner her på DA. Eit søk kan sikkert finne desse tema.Ha ein fin dag.Mvh Ingmar Seth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei, Ingmar. Takk for fin tilbakemelding. Har kikket litt på hjemmesida di. Her er det mye bra som jeg trenger litt mer tid på.Og 'gåten' Andreas Olsen Giskeødegaard/Nørve får vi kanskje leve med, uløst?Ha ei fin helg. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Fikk lyst til å sparke liv i denne 'gåta' igjen. Det er litt rart at det ikke er noen på Sunnmøre i det minste som vet hvem denne Andreas Severin Olsen Giskeødegaard var. Datteren Josefine Oline ble tross alt gift Koppernæs.De to andre barna het Helene Berntine Caroline (f. 1870) og Adolf Martinus (f1872.) Om det skulle være til noen hjelp.Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Egil Rabbevåg

Her er noe info jeg har samlet fra bruksnr.5 på Giskeødegård: bruker 1831-1841: uk Ole Andreas Knudsen Giskeødegård(5) dp.14/10-1804 d.20/11-1840, 34 år, død på Giskeødegård g.18/9-1831 Borgund, pige Karen Regine Siversd.Lille Nørve(3) dp.15/9-1805 Lille Nørve (27 år 1831, 35 år 1842, 41 år 1848, 62 år 1865) d.31/5-1891, ek, død på Giskeødegård Barn: 1) Knud Severin Andreas f.3/2-1832 Giskeødegård (26 ½ år 1858, 38! år 1865, n.1900) d.1904, han ble neste bruker på Giskeødegård(5) 2) Anne Severine f.4/12-1834 Giskeødegård (32 år 1865) d.1912, br. Giskeødegård(9) 3) Severin Gulik f.19/5-1838 Giskeødegård, finner ikke dødsfall og han er eller nevnt i folketelling 1865, han er meget trolig den samme som Andreas Severin 3) Andreas Severin f.1838 (27 år 1865, 29 år 1865, 32 år 1870) d.15/7-1900, br. Lille Nørve(4), senere til Store Nørve, gift 18/6-1865 Borgund, ek Martha Severine Johansd.Bjørnøy(Nordigar) f.21/1-1832 (27 år 1859, 34 år 1865, 35 år 1865) d.22/10-1905, ek, død på Store Nørve Denne Andreas Severin finnes ikke født/døpt i Borgund. Fødselsåret er nok svært eksakt 1838, ettersom han er oppgitt å være 27 år ved vielsen 1865, 29 år ved FT 1865 (tellingene er erfaringsmessig svært ofte 1-2 år for høyt), 32 år 1870 (barnedåp), ved død er fødselsår oppgitt til 1838. Han hører uten tvil hjemme i denne familien, faren er oppgitt til å være Ole Knudsen ved vielsen 1865. Trolig er denne Andreas = Severin Gulik f.19/5-1838. Severin Gulik er ikke å finne blant døde eller i folketelling for Borgund. Trolig er hans fulle navn Andreas Severin Gulik og så har kanskje førstenavnet Andreas fallt ut enten ved innskriving eller avskrift av kirkebok. At det skulle være to brør begge født 1838 er lite trolig, såfremt de ikke var tvillinger, men det er ikke nevnt ved Severin’s dåp. Jeg kan også nevne at jeg i flere andre tilfeller har funnet dåpsnavn som er ufullstendige der ett eller flere av navnene er utelatt.Håper dette kan være til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ein eller annan må kunne sjekke skiftet etter Ole Andreas Knutson på Giskeøydegard, eit skifte som må ha vore halde sist i 1840 eller tidlig på året i 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

En varm takk til Egil som dukker opp etter halvannet år (omtrent) og bringer nytt liv i dette temaet - og til Bjørn som bidrar med konstruktivt innspill.Jeg skal ta meg litt mer tid med dette så snart jeg får hodet ut av en annet prosjekt jeg forsøker å få inn på tørt land innen førstkommende helg.Jeg har sagt det før - det er utrolig hvordan disse temaene lever sitt eget liv. Det er moro å være med på et forum som aldri hviler, bokstavelig tal:-DHilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Så vidt eg huskar er skifta fra Sunnmøre registrerte i eit eige kortarkiv på Fylkesbiblioteket i Ålesund. Ellers kan du appellere til Hanne Heen om å ta ein kik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiVar en tur på biblioteket i dag og fant skiftet etter Ole Knutsen Giskeødegaard. Det var ikke lett å tyde, fikk tatt ut en kopi så jeg kan scanne og sende det til deg eller du kan få det tilsendt i posten. Min mail hheen@c2i.net.Det jeg klarer å tyde av barn som er ført som arvinger er følgende: Knud Olsen, Severin Olsen og Anne Olsdatter.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Flott, Hanne. Sender deg en epost slik at du får min adresse den veien.I mellomtiden forsøker jeg meg med denne forklaringen: 1. Eldste sønnen Knut Severin Andreas Olsen kjent som Knut Olsen; 2. datteren Anne Severine Olsdatter = Anne Olsdatter; 3. Andreas Severin Gullik seinere kjent som Andreas Olsen.Dette ligner jo til forveksling på Egils oppsett i (8)Synspunkter, noen?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.