Gå til innhold
Arkivverket

[#29758] Etterkommere etter Alf Olson/John A. Olson/Olina Reitaas i USA

Gjest Elin A. Nissestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Elin A. Nissestad

Min tippoldefar, Alf Olson Hauglum (fra Arnafjord i Vik i Sogn), emmigrerte til USA i 1856. Hvor det ble av han er det ingen som riktig vet, men i Rasmus Sundes «Ein stad skal ein vera» står det at han dro til Windsor Township, DeForest, Dane County, Wisconsin.Etter mye arbeid og god hjelp har jeg antagelig funnet Alf, men ingenting sier at han har vært i WI, derimot var denne Alf Olson farmer i Vernon Twp, Dodge C, MN og Brookings C, SD. Obituariet sier at han ble født i Bergen (nærme nok) i 1828 (riktig år), og fødselsdatoen stemmer overraskende bra. Denne Alf ble gift med Lussi (Lucy) Johannesdatter Alrek (fra Strendene utafor Arnfjorden) f. ca. 1840 og d. 1889. Farmen hans i Brookings har senere blitt kalt «Henry Weise farm» og «Jim Hart farm».De hadde barna:1.Caroline, f.18612.Mary, f. 18643.Ola, f. 18654.John A., f. 18. august 1870, g. 18.juni 1892 m. Lena Reitaas (f. 1874, Norge, antageligvis Rennebu)5.Christena, f. 1873, g. 1. juni 1892 m. Lot E. Gaylord (f. 1862)6.Peter, f. 18747.Lena, f. 18778.Martha, f.1880, g. 4. nov. 1902 m. Arthur H. Trask (f.1880, Volga, SD) (Begge døde i en bilulykke i Hawkeye, Iowa i 1930)9.Hannah, f. 1883, g.19.mars 1902 m. John Wick (f. 1874, Sterling Twp, Brookings) I Alfs obituary står det at han og Lucy hadde 10 barn, og at syv av de er i live ved Alfs død i 1912(men kun 6 er nevnt): John A. Olson og Hannah Wick i Brookings, Peter Olson og Christena Gaylord i St. Paul, Mrs. Frank Feller og Martha Trask i Blunt. Hvem det var av døtrene som var gift med Frank Feller har jeg ikke funnet ut; mulig hun er det tiende barnet som ikke er nevnt.Alfs sønn John Alf Olson (f.1870 d. 1944), ble gift med Olina Reitaas (f. ca. 1874). Hun kalte seg Lena i USA (Brookings County, South Dakota).Fra emmigrantlistene: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=>Lenke EMITROND&gardpostnr=45452&merk=45452#ovreDette er kanskje Olinas mor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Hei Elin. Eg har ikkje så mykje å tilføya. Vart berre så glad for å sjå att nokon trulig , hadde funne meir om kvar tippeoldefar Alv (Alf) blei av. Eg har sjølv prøvd litt på å finna han utan å finna han i Wisconsin. Eller elles i USA. Tenk endå 10 barn i tillegg til dei tre i Norge.Du er kanskje klar over att Alv meldte flytting til Bergen mai 1854? Om han budde der veit eg ikkje. Men Synneve blei født i 1856, så han må i alle fall ha våre tilbake i Framfjorden ein tur. Elles flytta jo også Synneva og mora Oline Hermunsdtr. til USA. Men det veit du vel kanskje alt.Kven er du barnebarn av Jens, Hermund eller Elling? Eg er eit av dei godt og vel 30 barnebarna til Ingebjørg Nissestad.Mangen helsingar frå Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin A. Nissestad

Hei Marit! Så koselig å få kontakt med slekta! Jeg er barnebarnet til Ola Nissestad (verken Jens, Hermund eller Elling hadde barn). Kontakt meg på mail, så skal du få alle detaljer.elin_nissestad@hotmail.comMvh Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Oline Reitås fra Rennebu, kan det være datter av Knut Arntsen og Marie ?Knut Arntsen, f. 1843, gift med Marie Myren fra Oppdal, f. 1850Barn:1) Albert, f. 18692) Oline, f. 18733) Ole, f. 18774) Ingeborg, f. 18815) Johan, f. 1883Denne familien utvandret til Amerika i 1886. Knut og Marie kom tilbake til Norge og bosatte seg på Strinda.Dette må være Marie og barna da de dro i 1886 (her står det Karen istedenfor Ingeborg. Har ikke sjekket hva som er riktig ennå):[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMITROND&gardpostnr=45450&merk=45450#ovre>LenkeHer reiser Knut i 1882:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin A. Nissestad

Hei Inger! Dette stemmer bra med det jeg har funnet ut. Vet du noe om hvor de andre søsknene til Oline ble av? Og denne Arnt Arntsen; har du kontakt med noen etterkommere som kanskje har funnet noe?Mvh. Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Tante til min mann har kontakt med etterkommerne etter Arnt Arntsen. Jeg har også både adresse og opplysninger, men du skjønner jeg klarer ikke å finne adressen. Har lett og lett. Har imidlertid mye å gjøre for tida, er midt oppe i lamminga skjønner du. Kan du ikke sende meg en mail, så er det lettere å komme tilbake om en liten stund. Slet litt med å finne tilbake til dette innlegget ettersom jeg ikke hadde tatt noen kopi.Min mailadresse er: ibjoerna@frisurf.noBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Elin A. Nissestad

Problem solved! Nå har jeg fått bekreftet at denne Alf Olson VAR Alf Hauglum. Han giftet seg 21. juli 1860 med Lussi Johannesdatter Alrek i East eller West Koshkonong church i Christiana Twp, Dane County, Wisconsin.Elin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Har funnet ut at barneflokken til Knut Arntsen og Marie Olsdt. Reitåsmo har feil navn på et par av barna (oppføring i Bygdeboka og emigrantprotokollen):1) Arnt, f. 16.10.1870, Myren (ikke Albert)2) Oline, f. 20.10.1873, Myren3) Ole, f. 8.3.1877, Reitåsmoen4) Karen, 22.8.1879, Reitåsmoen (ikke Ingeborg)5) Johan, f. 14.12.1882, ReitåsmoenI tillegg kommer en sønn født i USA:6) Henry, f. i BrookingsBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.