Gå til innhold
Arkivverket

[#29763] Synneve Johannesdatter Damsgaard, konfirmert 1799

Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har du sett nærmere på pakter Johannes Larsen og hustru Jonethe Gundersdtr. på Damsgaard i 1801?Stemmer det at dette er barn av Johannes Olsen og Synneve Johannesdtr.:Anna Oline Johannesdtr. døpt 15.3.1805, KorskirkenJohan Andreas Johannesen døpt 07.2.1808, KorskirkenDorthea Johannesdtr. døpt 29.4.1812, KorskirkenChristiane Olsen Systad døpt 28.1.1816, DomkirkenJohanne Andrine Johansen døpt 24.11.1822, Domkirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Paktar Johannes Larsen og kona trur en er dei vi finn gift i 1795; ho heiter då rett nok Janniche, men ... Eg finn ingen born på dei i mitt register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel ekteparet i FT1815, Bergen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=berg1815&gardpostnr=6817&merk=6817#ovre>LenkeLegger inn hvor jeg finner dem, jeg, mens jeg leter etter evt. lenker Synneves foreldre... Du kjenner gjerne mye av det fra før, uten at det gikk frem av ditt første innlegg?Lenker til barnas dåp:Anna Oline, Johan Andreas og Dorthea, pluss en sønn av Søren Olsen Systad (Johannes sin bror?): LenkeJohan Andreas finner jeg død 1821: LenkeChristiane 1816: LenkeSynneve Giertine 1819: LenkeJohanne Andriane 1822: LenkeJohannes Olsen Systad dør 1857:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 6: Da er vel Johannes Larsen Haaverstøe den samme Johannes Larsen som døpes far Håvardstun i Fana her - det passer med alderen i 1801 også: Lenke Men det hjelper jo lite, når de er utelukket som foreldrekandidater for Synneve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett litt i dag, men ikke kommet noe særlig videre med Synneve. Vil anbefale å ta en kikk på faddrene ved dåpen til Synneve og Johannes sine barn. Siden han var fra Sogn og Fjordane, finner du gjerne flere av hennes slektninger som faddere, hvis de bodde nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Tusen takk for innsatsen! Mye her hadde jeg fra før (beklager - dette var opprinnelig et kort spørsmål i arkivforum...)Jeg er enig i at neste skritt må være å sjekke ut fadderne. Jeg skal også forsøke meg på Søren Olsen Systad, som meget vel kan være en bror av Johannes. Takk igjen! Alle innspill er selvsagt fortsatt velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Søren Olsen Systad fant jeg en del om i Digitalarkivet. Han fikk sønnen Olay Henrich i 1809 i Bergen, og giftet seg 6. mai 1810 med barnets mor; Gurine Olsdatter Hellevie. Imidlertid døde Søren Olsen Systad 16.mai 1810, så ekteskapet ble veldig kortvarig.Ved hans død oppgis prestegjeld i Bergen som FB (Fredens Bolig). Noen som vet hva dette betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Jeg har fått hjelp i Arkivforum til å identifisere noen av fadderne (innlegg 29853):Anna Oline Johannesdtr. født 15.3.1805, Korskirken, fadre: Anna Pedersdtr, Barbro Pedersdtr, Johan Ravn, Anders Corneliussen og Søren Ols. Systad. Johan Andreas Johannesen født 07.2.1808, Korskirken, fadre: Ane Ellingsdatter og Gurine Olsdatter, Søren Olsen, Knud Haraldsen og Christian Johannesen.Dorthea Johannesdtr. døpt 29.4.1812, fadre: Giertrud Fransdatter Meyer, Asseline Christensdatter, Nils Johanenssen Fløen, Christian Kiønnen og Lars Monsen Myhren.Christiane døpt 28.1.1816, fadre: Anna Bergithe Andersd, Anna Gurine Iwersd., LarsAndersen, Christian Johannesen, Lars Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo A. VidveiI bygdeboka for Haus, som jeg omtalte under Arkivforum, er noen av besteforeldrene til Synneve beskrevet. Trenger du hjelp der, så kan jeg skanne inn de sidene jeg har og videresende deg på mail hvis det er ønskelig.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.