Gå til innhold
Arkivverket

[#29765] Reier-/Reiersen-familien ved Næs Jernverk, 1700-tallet

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

En av mine 3xtippoldefedre, Ole Reiersen (ant. f. 1769), var masovnsarbeider på Næs jernverk. Han giftet seg 1793 med Siri Olsdatter Krokseie (f. 1770). Han er nevnt i noen innlegg i denne debatten: Lenke. Faren hans, Reier Olsen Flaten, var også masovnsarbeider. Spørsmålet er: Hvem var han sønn til? Og hvem var han gift med?Her er det flere muligheter. Uansett ser det i hvert fall ut til at vi her har med lokalt rekrutterte verksarbeidere å gjøre. Navnet Reier (og Reiersen) forekommer hyppig i Holt på 1700- og 1800-tallet. I de fleste tilfellene ser det ut til at opphavet er å finne på Espeland i Vegårshei. Der forekommer navnet Reier i flere generasjoner, og flere av denne slekta - fra ulike slektsledd - slår seg til i Holt.Reier Evensen Espeland (f. ca. 1564) har en sønn som flytter til Øvre Nes: Tor Reiersen Øvre Nes. Gården kommer etter hvert, som sirkumferens-gård, i konflikt med verket - og familien flytter som en følge av dette et par kilometer lengre sør og havner på Lilleholt. Eidsvollsmannen Reier Thorsen Lilleholt er en etterkommer. Reier Evensen har også en annen sønn som får etterslekt i Holt: Åsmund Reiersen Kaldalen (f. 1622). Dattera Ingeborg blir gift med Reier Torsen Heia(en slektning?), og to av barnebarna til sønnen Reier Åsmundsen bosetter seg på gårder i nærheten av Baaseland/Næs verk; Knut Åsmundsen ((f. 1716) på Hegland og Reier Åsmundsen (f. 1722) i Glydalen. Sistnevntes sønnesønn er forresten den kjente språkmannen Knut Knutsen - 'bokmålets far'. Reier Evensens Espelands bror, Leidulf Evensen Espeland (f. ca. 1566), fikk også etterkommere i Holt. Sønn til en av hans oldesønner flyttet dit: Reier Evensen Ormshammer (ca. 1654- før 1719) til Heirefjell under Båsland, og en annen etterkommer, Even Evensen Klovstøl, ryddet plassen Skjerkholteie (eller Bløyta).Vil det være rimelig å søke Reier Olsen Flatens opphav her? Et moment som kan styrke en slik hypotese, er yrket. Reier Olsen Flaten var altså masovnsarbeider ved verket. Det var også hans sønn, Ole Reiersen. Ser vi på de mulige anene, vil vi finne den ovenfor nevnte Reier Evensen (Ormshammer) Heirefjell som oppgiver i masovnen i 1701-manntallet. Han har 5 døtre som er i live ved skiftet etter ham i 1719:1. Tarjer Reiersdatter, g.m. Ole Kittelsen.2. Gro Reiersdatter, g.m. Peder Kittelsen3. Ingeborg Reiersdatter, g.m. Berulv Christensen Heirefjell4. Barbra Reiersdatter, g. 29/9 1735 m. Tevis Jansen (hans andre ekteskap), som i 1701-manntallet er nevnt som hytteknekt ved masovnen.Her har vi altså en serie med masovnsarbeidere, og yrkene ved verket gikk gjerne i arv, men vi mangler et ledd. Teoretisk kan vi tenke oss at Tarjer Reiersdatter og Ole Kittesen kan ha hatt en sønn ved navn Reier Olsen. Han ville da kunne ha vært i 'Reier Olsen Flaten-alder'. Problemet er imidlertid at denne tenkte sønnen ennå ikke er funnet. La oss derfor se på andre mulige kandidater.I FS finner vi da sannsynligvis 'vår' Ole Reiersen døpt 18/6 1769. Foreldre: Reier Olsen og Anne Andersdatter. Vi finner også en Reier Olsen, som er døpt 18/12 1729 - sønn til Ole Angelstad. Dersom sistnevnte er førstnevnttes far, må han i så fall ha vært gift to ganger. Reier Olsen Angelstad (f. 1729) er nemlig i Holtsboka gift med Gro Syversdtr. Åstø. Reier Olsen Angelstad var igjen sønn til Ole Reiersen Sundsdalen (1692-1730) og Anne Larsdtr. Klodviga u/Angelstad (f. ca. 1701). Vi finner familien igjen i Sundsdalen, og litt tidligere i Skjerkholtrønningen. Ole Reiersen Sundsdalen var sønn til Reier Olsen Skjerkholtrønningen (ca. 1665-ca. 1726) og Torborg Salvesdatter (1661-1739). Stamfaren er så Ole Reiersen som er nevnt på Skjerkholtrønningen i 1664.Jeg vil foreløpig holde en knapp på den siste hypotesen - altså at Reier Olsen Flaten er identisk med den Reier Olsen Angelstad som blir døpt i 1729. Han må da ha vært gift to ganger: 1) med Gro Syvertsdatter Åstø; 2) med Anne Andersdatter. Jeg er imidlertid svært interessert i andre synspunkter på saken, siden den koblingen jeg her antyder, jo slett ikke er dokumentert.Mine kilder har vært Sv. Svensens HOLT - EN BYGDEBOK (1940), Hallvard Tveitens VEGÅRSHEISLEKTSTAVLER (1972), enkelte kirkebokoppslag, FamilySearch og 1701-manntallet for Nedenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld: Det er ikke usannsynlig at Reier Olsen-/Ole Reiersen-familien fra Skjerhholtdalen-Sundsdalen-Angelstad også stammer fra Espeland på Vegårshei. Kvinnenavnet Barbra ser f.eks. ut til å være et arvenavn der, og vi vet jo at en av Reier Heirefjells døtre også hette det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et besøk på Statsarkivet i dag førte til det resultat at Angelstad-Sundsdalen-Skjerkholtrønningen-sporet må avvises som et blindspor m.h.t. Reier Olsen Flatens herkomst. Opphavet må derfor søkes et annet sted. Jeg kommer tilbake med mer detaljert informasjon i et nytt innlegg senere i kveld. Dette innlegget smetter jeg inn i all hast, for å hindre et unødvendig merarbeid for eventuelt interesserte i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være den 'riktige' Ole Reiersen (masovnsarbeideren) som blir døpt i Holt 18/6 1769. Foreldrenes navn, slik de blir oppgitt i kirkeboken, er Rejor Olsen Verket og Anne Andersdtr. Fadderne var: Tøvis Clemetsens Kone Marthe (som for øvrig også hette Andersdtr.), Maren Andersdd., Gelius Andersen, Lars Joensen, Ole Andersen Verket. Her kan det se ut til at flere av fadderne har vært moras slektninger.Reier Olsen Verket ble, som vi har sett, også kalt Reier Olsen Flaten. Vi vet i kke nøysktig nåe han ble født, men han er ikke identisk med den Reijer Olssøn Angelstad som blir døpt i desember 1729. Han giftet seg iflg. bygdeboka for Holt med Gro Syversdtr. Åstø. Jeg tenkte meg at han kanskje kunne ha vært gift to ganger, men et søk i gårds- og slektshistorien for Dypvåg overbeviste meg om det motsatte. Der er han nemlig omtalt flere ganger. Han blir der også kalt Reier Olsen Angelstad, skal være f. ca. 1730 og er sønn til Ole Reiersen Angelstad fra Skjerke-rønningen i Holt. Gift 1755/56 med Gro Syversdatter Åstø- Kråkevåg (enke etter Jon Bjørnsen Kråkevåg og datter til Syver Jensen Tvedestrand-Åstø). Gro Syversdatter døde i 1793, 72 år gammel, opplyser Dypvåg-boka videre - og hun har tre kjente barn med Reier Olsen: Jon Reiersen (f. 1757), Anne Reiersdtr. (f. 1761) og Anne Reiersdtr. d.y. (f. 1764). Dermed denne Reier Olsen ikke være Reier Olsen Flaten. Det ser også ut som om han bosatte seg i Dypvåg.Det som er pussig med Reier Olsen Verket/Flaten, er at ekteskapet med Anne Andersdtr. ikke er å finne i kirkeboken. Sannsynligvis har han og Anne Andersdtr. giftet seg et annet sted (Søndeled? Egelands verk?). Han er likevel sannsynligvis født i Holt. I hvert fall ble Reier Olsen Verket konfirmert der i 1751. Et stipulert fødselsår burde da være ca. 1735. Uheldigvis er flere av kirkeboksidene for 1734 og 1735 komplett uleselige p.g.a. Blekk-kluss, fuktskade e.l. 2/3 (?) 1766 døper Rejor Olsen Verket og Anne Andersdatter ei datter de gir navnet Aase. Fadderne var da: Peter Andersen Verkets Kone Karen, Margrethe Andersdatter, Lars Joensen, Tøves Clemetsen og Jørgen Svenningsen. Som vi ser, mange av de samme fadderne som vet Ole Reiersens dåp. Flere av disse går også igjen ved en annen dåp i 1766. 1. januar blir Peter Andersen Verkets og Karen Pedersdatters sønn Povel døpt. Faddere: Tøves Klemetsens Kone Marthe, Margrethe Andersdtr., Kirsten Andersdtr., Clemet Tøvesen og Herman Gustavsen Verket.I den videre letingen etter Reier Olsen Verkets/Flatens opphav vil nok likevel jernverkstilknytningen være det heteste sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt videre spekulasjon. Anne Andersdatter er muligens hun som jf. FS blir døpt i Holt 30/7 1738. Farens navn blir oppgitt som Anne (sic!) Verchet. Det skal selvsagt være Anders. Andre jevnaldrende som har Anders Verchet til far i FS, er Peter Andersen (døpt 30/7 1732) og Martte Andersdatter (døpt 28/2 1740). Disse passer jo med noen av faddernavnene nevnt i forrige innlegg. Spørsmålet blir selvsagt da: Hvem var Anders Verchet? Bygdeboka for Holt nevner Anders Pedersen, f. 1732, som 1756 giftet seg med Karen Pedersdtr. (bør vel være identisk med Peter Andersen og Karen Pedersdtr. nevnt i forrige innlegg). Det interessante her er at Holtsboka videre hevder at Peder Andersen er sønn til Anders Jacobsen - som igjen er sønn til Jacob Lucassen (en av de fire hammersmedbrødrene som var ved flere norske jernverk, og som opprinnnelig kom fra Sverige). M.a.o.: Kan Anne Andersdatter ha vært barnebarn til Jacob Lucassen?Nå har jeg tidligere registrert en Peter Andersen som blir døpt i 1730, og som jeg ut fra fadderoversikten har antatt var sønn til Anders Jacobsen. Det kan jo tenkes at han ikke levbde opp, og at en ny Peter Andersen ble født to år senere.Gilius Andersen har ikke vært bror til de øvrige Anderssønnene/-døtrene, men muligens beslektet? Han var sønn til Anders Giliussen/Egidiussen (i FS bare nevnt som Anders) og ble døpt 8/4 1735. Selvsagt kan en ikke utelukke at en eller flere av de nevnte Anderssønner/-døtre også kan ha vært Anders Giliussens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RETTELSE: Jeg har byttet om fornavn og patronym i farten et sted i forrige innlegg. 'Bygdeboka for Holt nevner Anders Pedersn, f. 1732', står det. Det riktige skal selvsagt være Peder Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt arkivsøk i dag var resultatløst m.h.t. å finne trolovelsen/vielsen mellom Reier Olsen og Anne Andersdatter. Heller ikke i Søndeled fant jeg noe. Jeg fant imidlertid en datter til. 1. søndag etter påske 1764 ble Reijer Olsen W.s datter Inger døpt i Holt. Faddere: Kiersten Larsdr. W., Marthe Tallaksdr. Krogen, Catrine Hansdtr. W., Niels Torbiørnsen Krogen, Ole Torbiørnsen W. (W. er her selvsagt en forkortelse for Wærchet).Ved Anne Andersdatter Wærchets dåp 30. juli 1738 finner vi følgende faddere: Berte Olsdatter, Erich Lasessøn, Jens Hanssøn, Anne Taraldsdatter.Ved Martte Andersdatter Wærchets dåp Fastelavnssøndag 1740 er disse faddere Berte Justasdatter, Gunder Larssøn, Kidil Christenssøn, Haluor Øvrenæs, Anne Jeliusdatter.Jeg fant ingen Peder/Peter Andersen Wærchet døpt i 1732. Selvsagt kan jeg ha oversett ham, men bygdeboka/FS kan jo også ha tatt feil årstall. En Peter Andersen fra verket blir jo, som tidligere nevnt, døpt i 1730.Ellers har jeg registrert, uten at jeg foreløpig vet hvor relevant det er, at ved trolovelsen mellom Anders Giliussen og Martte Olsdatter d. 17. Trinitatis 1731 er en Reyer Olssøn og Allou Olsdatter kausjonister. Det må være Reier Olsen Fiane (Fidiene) og kona (om dem: se innlegg 99 i tema 29439).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

En Ole Reiersen fra Nes Verk deltok i den amerikanske borgerkrigen i 1860-årene. Se [url="http://vesterheim.org/CivilWar/db/r/rei/009019.html>Lenke. I lenken kan man klikke på den foregående Ole Reiersen, som nok er samme person, og få noen flere opplysninger. Hvem kan han ha vært sønn til? Det er (minst) to muligheter. Enten kan han ha vært sønn til Reier Olsen (f. 1797) og Siri Gustavsdtr., eller han kan ha vært sønn til Reier Olsen (f. 1799) og Karen Helene Johnsdtr. Disse to Reier'ne er ellers diskutert her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en lenke med dato-opplysninger: Lenke. Det er nok den samme Ole Reiersen, og hvis fødselsdatoen stemmer, kan han neppe ha vært sønn til Reier Olsen og Karen Helene Johnsdtr. - som giftet seg i 1822. Den andre Reier Olsen giftet seg i februar 1821 med Siri Gustavsdatter, og er følgelig den mest aktuelle av de to. I innlegg 58 i den tillenkede debatten i forrige innlegg, figurerer en tredje Reier Olsen (f. 1795) som også kan være en mulighet. Så hører det selvsagt med til saken at alle disse Reier'ne antakelig var relativt nært beslektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ole Rejersen, f. 7/9 og døpt 30/9-1821. Foreldre: Værksarbeider Rejer Olsen og Siri Gustavsdatter, Næs Værk(Ministerialbok for Holt 1820-35, folio 9, nr. 41).Ole var g. m. Karen Jensdtr., f. ca. 1824. De reiste til Amerika i 1852 (reg. 16/4) sammen med barna Reier, f. 1850 og Siri, f. 1851 (Ministerialbok for Holt 1849-60, folio 347).Ole sin far, Reier Olsen Baasland, reiste til Amerika året etter (reg. 31/3-1853). Med på reisen var hans andre kone, Ingeborg Olsdtr., f. ca. 1798, og deres barn Ole, Marthe, Gustaf og Lars (Ministerialbok for Holt 1849-60, folio 350, nr. 65-70).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Her er et forsøk på en foreløpig oppsummering av Reier Olsen Lias og Karen Helene Johnsdatters nærmeste etterslekt. Reier Olsen var sønn til Ole Reiersen og Siri Olsdatter Krokseie (se f. eks innlegg 1). Relevante debatter mht. Reier Olsens og Karen Helene Johnsdatters barn finnes her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=36180&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=2&antinnlegg=73#anker>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Reier Olsens herkomst, er der fremdeles noen uløste problemer det kunne være interessant å prøve å nøste opp i. Det som synes klart, er at foreldrene var Ole Reiersen (f. 1869) og Siri Olsdtr. Krokseie (f. 1770). Ole Reiersen var sønn til Reier Olsen Flaten og Anne Andersdtr, mens Siri Olsdtr. var datter til Ole Knudsen Krokseie og Maren Olsdtr. Videre bakover har det vært vanskelig å komme når det gjelder alle Reier Olsen Lias besteforeldre.Her vil jeg i første omgang konsentrere meg om Reier Olsen Flaten, og henviser da til diskusjonen om hans mulige herkomst i de første innleggene i denne debatten. Han ble konfirmert i Holt i 1751, og burde da være f. rundt 1735. Her er det imidlertid noen sider i kirkeboken for Holt som er nærmest uleselige, så det har ikke vært mulig til nå å finne ut om en Reier Olsen ble døpt da.Jeg har i tidligere innlegg vært innom to mulige spor: 1. Et med Reier Evensen (Ormshammer) Heirefjell som opphav. Han var masovnsarbeider ved Baaselands verk i 1701. Reier Olsen Flaten og sønnen Ole Reiersen var også masovnsarbeidere. Her er det en mulighet som i utgangspunktet virker lovende. Det som taler mot en slik kobling, er at Reier Evensen ved skiftet etter ham i 1719 ser ut til kun å ha hatt døtre. En av dem var riktignok gift med en Ole (Kittelsen), men det har foreløpig ikke vært mulig å finne en sønn ved navn Reier i barneflokken deres. 2. Et spor der Reier Olsen Flaten er identisk med Reier Olsen Angelstad (f. 1729) - og med Reier Olsen Skjerkholt-rønningen/Sundsdalen (ca. 1665-ca. 1726) som opphav. Dette siste sporet har jeg avvist i innlegg 4 - men noen nye opplysninger om personer knyttet til dette sporet har gjort at jeg nå likevel lurer på om Reier Olsen Flatens 'røtter' kan ha vært festet i Sundsdalen.I innlegg 59 + 61-62 i en annen debatt (Lenke) nevnes han som organiserte og startet den emigrasjonsbølgen fra Holt til Texas som Reier Olsen Lias sønn, Ole Reiersen (f. 1826), var en del av: Johan Reinert Reiersen. Han var sønn til lærer og klokker i Holt, Ole Reiersen, som reiste med til Texas etter 30 års tjeneste i Holt. Jeg var overbevist om at dette var en tilflytterslekt som ikke hadde sine røtter i Holt, men så kom jeg nylig over boka NORGE I TEXAS (Odd Magnar Syversen/Derwood Johnson) der Johan Reinert Reinertsen er en av hovedpersonene. Der er det også en presentasjon av slekta, og den viser at farsslekta kom fra Holt - nemlig fra Sundsdalen. Johan Reinert Reiersen var f. 1810 i Vestre Moland, men i 1813 tiltrådte faren - Ole Reiersen - som klokker i Holt - og han var døpt 26/9 1779 i Tromøy, som sønn av Reier Gjertsen Sundsdalen (f. ca 1739 i Holt). Reier Gjertsen flyttet mye rundt - bodde også en tid på Rakkestad i Vennesla, muligens som ansatt ved Vigeland jernverk.Poenget med å trekke inn ovenstående, er at Reier Gjertsen jf. Holtsboka var dattersønn til den før nevnte Reier Olsen Skjerkholt-rønningen/Sundsdalen (foreldrene var Gjert Nilsen Lunde og Barbro Reiersdatter Sundsdalen).Det som da er mitt anliggende etter dette noe springende resonnementet, er: Kan det skyldes mer enn en tilfeldighet at Reier Olsen Lias sønn, Ole Reiersen, lot seg lokke av klokker Ole Reiersens sønn, Johan Reinert Reiersen, til å emigrere til Henderson County i Texas? Kan de også ha vært slektninger? Holtsboka presenterer en bråte med navn i Sundsdalen/Reiersen-slekta, men presentasjonen er svært mangelfull og få av slektslinjene er fulgt opp. Mulighetene for at Reier Olsen Flaten (selv om han ikke er identisk med Reier Olsen Angelstad) likevel kan ha sine røtter her, er derfor til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her har vi Reier Gjertsen - klokker Ole Reiersens far - med kone nr. 2 og et par av de ugifte barna på Rakkestad i Vennesla i 1801: Lenke. Og han er, som jeg antok, da ansatt ved Vigeland Jernverk (som sagmester).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg følge opp innlegg 13 ved å presentere et enkelt oppsett av de to (riktignok svært løse) hypotesene om Reier Olsen Flatens herkomst. Hypotese I forutsetter at Ole Reiersen Angelstad hadde to sønner som fikk navnet Reier. Det var ikke så uvanlig. Reier Olsen Lia ga to av sine sønner navnet Ole (og den eldste levde i beste velgående da den yngste ble født). Hypotese II forutsetter at Ole Kittelsen og Tarjer Reiersdatter Heirefjell fikk en sønn de kalte Reier, uten at det så langt har vært mulig å finne ham. Begge hypotesene forutsetter at Reier Olsen Verket/Flaten ble døpt i 1734/1735 (og registrert på de uleselige sidene i ministerialboka for Holt) - dåpsåret da beregnet ut fra at han ble konfirmert i 1751.HYPOTESE I:1. Ole Reiersen Skjerkholt-Rønningen, f. ca 1635 (31 år i 1666), g. m. NN.2. Reier Olsen Skjerkholt-Rønningen/Sundsdalen, f. ca 1663 (3 år i 1666) - død i eller rett før 1726, g.m. Torborg Salvesdtr.3. Ole Reiersen Sundsdalen/Angelstad, f. ca 1693, g. m. Anne Larsdtr. Klodvika u/Angelstad.(4. Reier Olsen Flaten, f. ca. 1735) HYPOTESE II1. Reier Evensen Ormshammer/Heirefjell, f. ca 1654 - død ca 1719. Oppgiver i masovnen 1701. Gift med NN.2. Tarjer Reiersdtr., g. m. Ole Kittelsen, f. ca 1686. Han var, så vidt jeg vet, gruvearbeider.(3. Reier Olsen Flaten, f. ca 1735) Jf. hypotese I ville Reier Olsen Lia (far til Texas-emigrant Ole Reiersen) og Texas-emigrant Johan Reinert Reiersen være firmenninger.Mht. hypotese II er der en interessant yrkesmessig tilknytning mellom slektsleddene: alle har vært knyttet til Baaseland/Næs jernverk. Det må her nevnes at jernverkstilknytningen også er til stede innenfor hypotese I, i og med at Johan Reinert Reiersens farfar (som i så fall ville vært Reier Olsen Flatens fetter) - Reier Gjertsen - jo var sagmester ved Vigelands jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette i dag på nytt etter dåpen til Reier Olsen Verket/Flaten i aktuell kirkebok for Holt. Etter mye strev og møye tror jeg at jeg klarte å lese alle dåpshandlingene på de tilklussede sidene (1734-1736) - i hvert fall såpass godt at jeg kan si med sikkerhet at noen Reier Olsen er ikke døpt i det tidsrommet. Så da er vi vel like langt (eller kort).Tidligere har jeg sjekket kirkebok for Gjerstad (inkl. Vegårshei og Søndeled) i samme tidsrom. Også det resultatløst. En mulighet, dersom vi skal holde oss i nærområdet, er selvsagt Tromøy eller Øyestad (med tanke på gruvevirksomheten der (Tromøy omfattet jo også Neskilen og Barbu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Så vidt jeg kan se har Family Search registrert kun åtte personer døpt med navnet Reyer Olsen i perioden 1730-1750:Ingen i Aust-Agder; tre i Vest-Agder. De i Vest-Agder er fordelt på to i Lyngdal og en i Konsmo. -I innlegg 13 antyder du at Reyer Olen Angelstad f. 1729 i Holt muligens er identisk med din Reier Olsen Flaten. Kan du gi flere opplysninger om gården/plassen Flaten? Fins det noen data i skifteprotokollene? Ellers synes jeg det er veldig spennende at du trekker Johan Reinert Reieresen inn i debatten. Det var jo han som organiserte den første utvandringa fra Aust-Agder til Texas, og det skjedde så tidlig som i 1845. Særlig stor var utvandringa fra Åmli og Holt. Siden var det mange fra Løten i Hedmark som dro over til Texas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel allerede i innlegg 4 avvist at Reier Olsen Angelstad og Reier Olsen Flaten kan være identiske, siden førstnevnet giftet seg med ei dame fra Dypvåg og flyttet dit.Flaten var en verksarbeider-plass, utgått fra gården Sletta (der Nes jernverks hovedgård etter hvert ble bygd). Det er flere Flaten-plasser. De ligger oppi heia litt nord for selve jernverket, på vestsida (men nokså nær) Storelva. Storelva renner jo fra Ubergsvannet, langs Vegårshei-/Åmli-veien og gjennom verksområdet. Det finnes et par skifter knyttet til Flaten, men ingen som kan relateres til Reier Olsen, så vidt jeg kan se. Reier Olsen Flaten arbeidet i masovnen på verket.Det finnes mange Reier'e og Reiersen'er i Holt: Det kan se ut som om de fleste på et eller annet vis opprinnelig kan knytte sine slektsrøtter til Reier Espeland på Vegårshei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg var muligens litt for rask med å fullstendig avvise de skifteopplysningene jeg har funnet knyttet til Flaten. Følgende, referert fra skiftekortkartoteket ved Statsarkivet i Kristiansand, er kanskje ikke helt uinteressant:Sletten i Holt. Plads 'Fladen'. Skifte 26/3 1743.Knud Olsøn. Død. Osløv Gundersdtr. (gjenlevende hustru).Søskende:1. Ole. Død. 1 Søn.2. Peder.3. Torborg g. Henrich Myren.4. Gunhild g. Klemmet Torsøn.Brt. ca 109 rd. Net. ca 69 rd.Avdødes eldste bror, Ole Olsen, har altså en sønn. Han er ikke navngitt. Siden faren til søskenflokken i dette skiftet åpenbart har hett Ole, så er sannsynligheten stor for at Ole Olsens ikke navngitte sønn også har hett Ole. Men hva om han hette f. eks. Reier?Er det noen her i forumet som drar kjensel på en eller flere av personene nevnt i dette skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er dåpen til Torborgs og Henrichs datter Ingeborg (samme kilde): Lenke. Den døpte er da kusine til Ole Olsens ikke navngitte sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mine notater (der det dessverre er så som så med referansene) var Torje Holtsmyra født i 1762 (og ikke 1792). Kona hans hette Marte Andersdtr. og var datter til graver i Holt, Anders Henriksen. Dermed må det vel være svigerfarens far som har hett Henrich Myren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg ei hjemmeside som presenterer Torje Holtsmyras familie. Det ser imidlertid ut som om siden ikke eksisterer lenger. Her er i hvert fall 'cache'-versjonen: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jaha ja. Det høres jo unektelig noe riktigere ut. Det var i allefall en forbindelse mellom Torje og Henrich Myren!Hverken Henrich eller Myren kan vel betegnes som typiske Holt-navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.