Gå til innhold
Arkivverket

[#29768] Nes på Romerike - Anders Larsen Aulie


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Kunne noen som har Nes bygdebok skjekket dette for meg: Anders Larsen Aulie, f. 19. okt 1790 i Næs paa Øvre Romerige, g. 1819 i Gjerpen (Nedre Telemark) m. Ragnhild Maria Aslaksd. Ringstad. Jeg leter etter forfedrene til disse personene. Ringstad er også en gård i Nes, som ikke ligger langt fra Aulie. Mvh Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Tusen takk, Lars Ove. Jeg har sett i Ft 1801, og jeg mener det var to Anders Larssen som kunne være ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det er ikke Anders Larsen i innlegg 2 som er den rette - han ble nemlig gift to ganger i Nes.Det gjenstår to aktuelle Anders i folketellingen 1801 for Nes Lenkemen ved sjekk i bygdeboken for begge, står kun navn og fødselsår. Anders 14 år var bondesønn på Øvre Dystland - Anders 12 år husmannssønn på Horgen.Jeg finner ingen Anders Larsen på gården Aulie.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Det er visst 3 mulige kandidater. Veldig fint dersom noen kunne skjekket med kirkebøkene, da jeg har fødselsdatoen (innlegg 1). Mvh Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiDet finnes ingen Ringstad-gård i Nes. Det finnes bare to på Romerike - i Høland og Enebakk, og det er relativt langt unna.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Espen. Har nå gått igjennom, for sikkerhets skyld, dåpsprotokoller for Nes Romerike fra midt på 1788 - tom 1791 og da finnes det kun en Anders med far Lars som kan være den du ser etter om din f.dato er korrekt. Det står ikke f.dato så langt tilbake, kun dåpsdato og Introd.i kirken. Det er riktignok en til, men han er døpt 11 april 1790. Nes Mini I 4 1781 - 1816, ark 2/7, dåp nr.117. Fenstad d.25.ocb. Lars Ivers.Horgen(E.)? og Hstr. Inger Andersdtr. B.: Anders, Test.: Gullick Horgen, Engebret Strøm, Ole ibid, Margrethe Olsdtr.Horgen og Ingebor Engebretsdtr. Strøm. Introd. Dom. 1ste Advent. Dette står under kirkeåret 1789 og kirkeåret 1790 begynner på neste side. I innlegg 5 har Lars Ove gitt deg en lenke til FT1801 og det er nok denne Anders med mor, riktignok skrevet inn som Inge...det er jo sekundær kilde...skal nok være Inger.Hun bor jo da også under Horgen og er gift i 1te ekteskap. Da tror jeg at dette er Anders sin far Lenke Jeg er ikke så lokalkjent at jeg kan si om disse to gårder er i nærheten av hverandre, men Bygdebok for Nes vil nok avklare det. Etter F1835 Gjerpen stemmer det jo godt at han er født i 1790...FT1801 har som regel(ihvertfall mange ganger) ett år eller to mere enn det som er rett. Denne familien, om det er den rette, står under Husmenn(Hagen)under Horgen s.368 og 369 i Nes Bygdebok Bind I. I inlegg nr.6 har Odd Brede fra Årnes nevnt denne husmannsønnen 12 år, men han står med fødselsår. Kanskje Odd Brede kan stadfeste dette for deg, han er nok mere lokalkjent enn meg. Det står også at Lars Iversen døde ca.1800, men Inger Andersdatter er ikke enke i 1801, så mulighetene for at det er Lars Iversen som er Tjener på en annen gård i 1801 er stor. Så etter og da ligger Blegstad med Gnr.25 og Horgen Gnr.26. Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Tusen takk, Lillian! Veldig fint at du har skjekket dåpen. Jeg tror man kan være nesten 100 % sikker på at Anders som er 25 okt er den rette. Fødselsdatoen (19 okt.) er oppgitt da han giftet seg i Gjerpen. Hva står det i Nes bygdebok om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Espen. Når fødselsdato er oppgitt ved vielse er ihvertfall ikke jeg i tvil...det finnes ingen andre å velge mellom i Nes enn den Anders f.i april. Det står ganske mye om dem, men mest om moren til Anders og hennes bror som tok over. Jeg skriver det inn slik det står i boka, men husk dette er en sekundær kilde og det som kan skjekkes bør sjekkes. Gårdshistorie Nes på Romerike Bind I. s.368. Det er også fotografi av Horgenhagen her. Husmenn. Hagen. Den første husmann i Horgenhagen som vi kjenner navnet på het. Anders Pålsen død 1800(muligens sønn på gården) g.m. Mari Kristensdtr. død 1792. Barn: Inger f.1759 g.m.Lars Iversen(se nedenfor), Kjersti f.1761, Pål f.1763, Kristen f.1765(se nedenfor), Kari f.1768, Ole f.1770, Anne 1773 - 85. Anders Pålsen bodde en tid på Grinkelsrud. Han kan ha kommet til Horgenhagen omkr.1765. Han ble etterfulgt som husmann av sin svigersønn. Lars Iversen g.m.Inger Andersdtr. f.1759. Barn: Anders f.1789, Anne f.1793, Mari f.1795, Kari f.1799. Lars Iversen døde visst omkr.1800, og da ser det ut som hans svoger Kristen Andersen f.1765 overtok plassen og påtok seg å forsørge familien. Det ser ikke ut til at Kristen var gift. Ifølge husmannstellingen av 1804 kunne Kristen Andersen så 1 tn. havre og 1/2 skjeppe bygg på plassen. Han hadde 1 ku og betalte 3 rd. året i leie av plassen. Det opplyses videre at han var fattig og måtte tigge til livets opphold. Så har vi ingen sikre opplysninger om husmennene i Horgenhagen før omkr.1840. (Da kom Kristen Andersen f.omkr.1815 g.m.Anne Katrine Andersdtr. 1814 - 80 fra Ullensaker.) Denne siste kan jo være slekt også, men da får vi ta det senere. Om du sender meg en mail så kan vi utveksle postadresse og jeg kan kopiere bildet av Horgenhagen og sende deg. Pleier ikke bli noe bra med scanning fra disse bøkene. lillikri@online.no mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.