Gå til innhold
Arkivverket

[#29772] Slekt fra Vannylven-Sande-Herø i Møre og Romsdal

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter Vestlandslekt og følgende personer og deres forfedre:Bent Sivertsen Øvrelid, født 1856 og hans kone Helene Oline Askildsdatter, født 1858. Nevnt 1900Hans foreldre: Sivert Bergesen Lid nedre i Herø prestegjeld, 46 år i 1865 og født i Herø Sofie Jacobsdatter, 46 år i 1865 og født i VanylvenHans besteforeldre????:Berge Bergesen Haggersvik, husmann i Herø 1865. 72 år og født i Herø (trolig han jeg finner som fostersønn på Åheim i 1801) Gjertru Olsdatter, 63 år i 1865 og født i Herø.Alle opplysninger av interesse. På forhånd takk.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Sofie Jacobsdatter er født 27.11.1820 i Vanylven og er døpt 30.11.1820 i Vanylven som Sophia Maria Jacobsdatter. Foreldre Jacob Christophersen og Anna Andersdatter.Foreldrene finner du i Vanylven 1865 LenkeJeg skal prøve å finne disse i bygdebøkene for Vanylven som jeg har. Problemet er at jeg ikke foreløpig finner gården SandnesOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Odd. Her ble det mange nye navn i tavla og mange flere opplysninger til ei slektsbok. Dette var gøy.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jacob Christophersen ble døpt i Vanylven 13.12.1792. Foreldre Christopher Abrahamsen (som du finner i 1. lenken i innlegg 3) og hans første kone Kari Jacobsdatter.Jacob ble gift for 2. gang med Eli Hansdatter 29.1.1801 i Vanylven. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det ser ut til at Christopher Abrahamsen kom fra Eid i Nordfjord. Der døpes en 17.9.1748 - far Abraham Jelde.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Antakelsen i forrige innlegg er nok riktig - for på Eid i Nordfjord gifter en Christopher Jelde seg med Kari Jacobsdatter 3.2.1785 - se også FSKARI JACOBSDR Female Marriages: Spouse: CHRISTOPER JELLE Family Marriage: 03 FEB 1785 Eid, Sogn Og Fjordane, NorwayOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Jeg nevnte at jeg hadde bygdebøkene for Vanylven. Nå viser det seg imidlertid at disse ikke omfatter Syvde sokn - der fins det en egen bok.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (1): Sivert og Sofie står det om i Sandesoga, bd.2 s.427 (Nedrelid). Sivert sine foreldre (s.426, Nedrelid): Berge Olson Ekremseæter, Vanylven 1785-1862, og Kari Josefsd Nedrelid 1786-1841. Kari sine foreldre frå Nedrelid og Arset (like ved.) Det er fleire ledd bakover på dei to gardane. Du får sjå om du fårt lånt boka og rekkje opp slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Abraham Jelde er trolig han det er skifte etter her LenkeDa er patronymet Olsen.- han giftet seg etter FS 6.1.1746 på Eid med Brithe Christophersdatter.Berge Olsen Ekremsæter (1785-1862) er sønn til Ole Sjursen Kleivane/Rot (1)(1747-1805) og Marte Hallsteinsdatter Landsverk, Syvde, (1753-1809). Ole og Marte giftet seg 1773 - Ole var bruker av Ekremsæter i tiden 1774-96.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Odd og Ivar. Jeg skriver så blekket spruter her. c(',) Fantastisk med så mye hjelp. Jeg kommer til å legge ut flere spørsmål her etterhvert, som dere kanskje kan hjelpe meg med. Kanskje noen også kan gi meg litt oversikt over hvilke bygdebøker som finnes for de aktuelle områdene. Tusen hjertelig takk.Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.