Gå til innhold
Arkivverket

[#29773] Herman Andersen (1827-1902) - frå Sogndal til Bølum i Sande - bygdebokopplysn.?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Herman Andersen, fødd i Sogndal 5.3.1827, flytte i ung alder til Modum der han i 1858 gifte seg med Caroline Hansdotter. Dei busette seg på garden Bølum søndre i Sande, men Herman døydde som enkjemann i Moss 10.11.1902. Caroline døydde 11.11.1899, men eg veit ikkje kvar.Finst det ei bygdebok for Sande som kan fortelja oss litt meir om dei ulike bustadene til dette parfolket, både om kva tid dei flytte til Bølum søndre og kva tid dei flytte derifrå og eventuelt kvar?Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg har ikke bygdebøker for Sande, men om du går inn i Digtalarkivet for Vestfold, Sande, kan du søke på døde mellom, 1753-1903, Utflyttere ,mellom 1816 - 1888,og innflyttede mellom 1816-1903. LenkeVet ikke om det kan hjelpe deg med å finne ut om Caroline Hansdatter ble begravet her, på Bølum?Det kan vel gi en pekepinn om når familien flyttet herfra?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Gunn for innlegg! Eg har vore inne på databasane for Sande, men finn ikkje der opplysningar som kan hjelpa meg. Fødestadene til borni seier rett nok at huslyden må vera komen dit kring 1865, men eg skulle gjerne hatt det stadfest. Om ei eventuell utflytting finn eg ikkje noko, og Caroline er ikkje gravlagd i Sande!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Bygdeboken du leter etter er Sandeboka utgitt 1939 i Drammen. Redaktører var G. O. Kløvstad(+) og Andreas Mørch. Søndre Bølum er omtalt s. 406-411 uten at jeg kan finne noen Herman Andersen der. Under bruk 7 Salstad (s. 409) er det omtalt en Herman Hansen. Han er født 1853 og har tre barn som senere kom til Moss. Har du undersøkt hvor denne Herman var i ft 1900, ft 1875 og ft 1865? Hva med kirkebøkene for Sande? Det var utlegget av de i 1999 som ga støtet til opprettelsen av Digitalpensjonatet. Her er det store ditiale muligheter for treff. : )Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Rune og Are for nye innlegg!Det er same mannen som du Rune har funne i Christiania 1900, men eg er overraska over at han der har kalla seg Hundere! Elles syner teljingi at huslyden i 1870-åri må ha butt både i Våle i Vestfold og i Moss. Soga til Herman er nok meir komplisert enn som so, men desse funni er i alle fall til god hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brandt Øgaard

HEI! Her er Herman Andersen, kona Karoline og barna ved FT 1865 for Sande LenkeI Sandeboka, bygdebok for Sande i Vestfold, er familien oppført under gården Nordre Bølum (Lno. 105, bruk 1). Gården ble solgt i 1865 'til Herman Andersen Hundere, f. i Sogndal 1826, g.m. Karoline Hansd., f. på Modum 1836. Disse hadde gården i 4 år og flyttet til Valtersborg ved Holmestrand', s.413. Det er det jeg kan finne ut om dette paret i Sandeboka.Med vennlig hilsen Ragnhild B. Øgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ragnhild for nye nyttige opplysningar. Då ser det ut til at det var Bølum NORDRE i Sande Herman Hundere budde på, og huslyden flytte derifrå til Valtersborg, som då må vera i Våle prestegjeld(?). Biletet tek til å verta klårare!!Nok ein gong ein stor takk for hjelpi so langt!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Valtersborg??? Ja, dette er jo den gamle Østre Brekke i Våle. Setter inn et sitat fra Sigurd H. Unneberg: Våle bygdebok, bd. 1 første del , Holmestrand 1961, s. 93-94:'Christen Backer, 1811 69, kjøpmann og skipsreder i Holmestrand. Han lånte 8000 rdl. av selgeren da han overtok gården. I 1836 ble den taksert til 2200 spd. Gården hadde gode hus, især uthus, vel dyrket jordvei og fornøden skog, men ingen andre herligheter. F. 1784 i Holmestrand, d. 1869 (sønn av kjøpmann Lars Backer, f. 1734, d. 1800, og hans annen hustru Anne Marie f. Christensen, f. 1753, d. 1788). Ektet 1806 sin kusine Agathe Ursula Christensen, f. 1786, d. 1866 (datter av Thomas Christensen og hustru Inger Backer). Åtte barn: 1. Thomas, f. 1808, d. 1932; skipsfører. 2. Inger Laura Marie, f. 1810, d. 1899; ektet 1844 kjøpmann Richard Røed, Holmestrand (f. 1814 i Drammen, d. 1891). 3. Lars Thalian, f. 1812, d. 1884 i Kristiania, korpslege. 5. Niels, f. 1815, d. 1877 i Kristiania, konsul og kjøpmann; ektet 1841 Sophie Petersen fra Grimstad, f. 1819, d. 1882 (de hadde fire døtre, blant dem var malerinnen Harriet Backer og pianistinnen og komponistinnen Agathe Backer Grøndahl). 8. Christian Agathon, f. 1826, d. ug. 1869; kjøpmann i Holmestrand. Valtersborg ble benyttet til sommer-oppholdssted for familien, og her hadde barneflokken en rommelig tumle-plass. Da Backer døde etterlot han seg en glimrende forretning med stor formue, eiendommer i Holmestrand og flere skipsparter (G. Graarud, Hol-mestrandiana I, s. 108 10). – I 1871 solgte arvingene gården for 4000 spd. tilHerman Andersen Hundėre, 1871 92. For avling, besetning og redskaper betalte han 1000 spd. Han flyttet hit fra Nordre Bølum i Sande. F. 1827 i Sogndal i Sogn. H. G. Heggtveit forteller en hel del om Hundėre i sitt store verk.1) Hundėre kom til Østlandet i 1850 årene og utviklet seg snart til en av vårt lands mest begavede og virksomme lekpredikanter. Han ble g. m. Karo-line Hansdatter, f. 1836 i Modum. Et par år senere flyttet de til Sogn') Den norske Kirke i det nittende Aarhundrede, Andet Bind, 1821 1850, Chr.a 1912 20, s. 495 97. 94 VALTERSBORG dal og overtok hans fars gård, men oppholdet der ble ikke av lang varighet. Hans kone kunne ikke trives på Vestlandet, og på ny gikk ferden til Østlandet, først til Sande og fire år senere til Valtersborg. Hundėre ble sterkt opptatt av sin lekmannsvirksomhet i det østen og sønnenfjelske. Ikke lenge etter at den lutherske frikirke ble dannet tråtte han ut av statskirken og gikk over til frikirken. I 1877 ble han ansatt som forstander for den lutherske frimenighet i Horten og Moss. Han virket i mange år som prest og var senere reisepredikant. Herman og Karoline Hundėre fikk ti barn: 1. Johanne, f. 1858, d. 1870. 2. Gunhild, f. 1860 i Modum, d. 1925 i Oslo. 3. Andrea, f. 1862 i Sogndal, d. 1877, begravet i Moss. 4. Eline, f. 1864 i Sogndal, d. 1957, g. m. agent Ludv. M. Hermansen, Moss (d. 1932). 5. Anders, f. 1868 i Sande, d. 1899; var visstnok eier av et bruk på Bakke i Skoger fra 1893. 6. Kirstine, f. 1871 i Sande, d. 1935 i Oslo. 7. Hans, f. 1873 på Valtersborg, d. 1946, utvandret i 1903 til Amerika og bosatte seg i Minneapolis som kjøp-mann; ektet 1914 Bertha Andersen fra Drammen. 1) 8. Johanne Marie, f. 1875, d. 1900 i Kina; misjonær. 9. Andrea Karoline, f. 1878, d. 1909; g. m. Marthin Negaard, Oslo. 10. Herman, f. 1879, utvandret i 1902 til Amerika og bodde først i Minneapolis; i 1910 tok han homestead i Seaside i Oregon, døde ved et ulykkestilfelle i 1918; hans kone het Hanna. 1) I 1892 solgte Hundėre gården og flyttet til Agnes ved Stavern, hvor hans kone og en sønn døde i 1899. Deretter flyttet han til Kristiania og bodde sammen med et par av sine døtre. Han døde i 1902 i Moss.'Sitatet er litt oppbrukket pga skanning, men det skulle være forståelig.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Rune Thorstensen

På Fylkesarkivet Sogn og Fjordanes databaser over inn/utflyttede finner jeg Hermann oppført tre ganger.Første gang 07.02.1857 som ugift fra Sogndal til Modum. Andre gang i okt. 1861 fra Modum til Sogndal og tredje gang 09.06.1864 fra Sogndal til Modum.De to siste oppføringene lister ham som gift.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var overveldande! Hjarteleg takk til Are og Rune for nye interessante opplysningar! No har eg fått alt eg treng å vita om denne huslyden!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.