Gå til innhold
Arkivverket

[#29784] Hvem er Gyre Cristophersdtr, gift 1747 i Finnås med Jørgen Arnesen, Sætrevig


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...
Gjest Roald Sjursen

HalloJeg har også sett på den og antar at det er riktig Gyre.Sønnen Ole ble gift til Notland på Moster, slik at spesielt Moster men og resten av gamle Finnås er av interesse.Men hvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Gyri Christophersdtr som kan passe med alder,men det står ikke mer om henne: B IV, s.3 Straumöy:3 Kristoffer Larsson d. 1746 - 64 år gl. G.m. Brita Haldorsdt. d. i sotta i 1742 - 68 år gl. Kjende born: a. Ola, f. ikr. 1710. g. Børøy nr. (29) b. Lars, f. ikr. 1715 d. 1740. c. Gyri, f. 1716. Ho vart konfirmert i 1744. d. Gotskalk, f. ikr. 1720, g. Spissøy, nedre (nr. 25). Kristoffer bygsla garden i 1736, og var brukar til han døydde. I 1746 vart halde skifte etter Kristoffer mellom dei 3 borna. Brørne vart samde om at systera skulle arva likt med dei, ho vart gjort «brodergild». Til husaåbot vart utlagt 2 rdl. Ein får no vita kor stort fehaldet var i Straumøyno. Dei fostra 3 kyr, 2 kviger, 1 stut, 1 kalv, 4 smaler og 5 geiter. Dette var mykje på ein so liten gard, og skulle tyda på at garden var godt oppdyrka. Brutto eiga i buet var 28 rdl. Netto 14 rdl. 2 mark 2 skill. 4 Svein Halvardsson Børøy (nr. 43) var brukar, truleg frå Kristoffer døydde i 1746, til 1767, samstundes som han var brukar i Børøyno. I 1767 flytte han til Straumøyno for godt og var brukar til 1770.'Finner ikke noen andre med det navnet i B I, II eller Iv.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloTakk til både Marie og KjellaugJeg har tidligere funnet 2 kandidater på Tysnes, men hadde vanskelig for å godta at de skulle bli viet i Finaas.Straumøyno kjenner jeg godt til, men hadde ikke fått med meg denne Gyri. Jeg får forsøke å sjekke ut alle eventualiteter rundt henne.Jeg er glad for at du har bøkene skannet Kjellaug, for jeg har brukt endel tid å lete/lese i bygdebøkene uten å komme videre. Takk.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk til deg W. Grønås.Jeg kjenner til noe av etterslekten til Gyre. Som nevnt i pkt 4 så ble sønnen Ole gift til Notland og derfra til Grønås.Jeg hadde ikke funnet skiftet etter henne.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.