Gå til innhold
Arkivverket

[#29980] Maren Nilsdatter född ca 1723 från Raastad, Stokke??

Gjest Björn Johnsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Johnsson

Hej Gunn.Intressant att Sergieant Nils Raastad är förlovare när Coroporal Nils Sörensen Rostad trolovades med Marj Haagensdatter Husum. ”Nilsarna” tycks i vilket fall vara nära bekanta.Anund Hansen dog och begravdes 1786-02-19 Gryte 68 år. (Stokke kyrkebok). Det dog också en Mari Nielsdatter 1786-02-02 Gryte 63 år. (Stokke kyrkebok).Var ligger Botne? I FS finns det en Maren Nilsdatter som är född 1723-06-05 i Botne Vestfold, med föräldrar: Marte Siversdatter och Nils Jenssen.Dessa har jag inte kunnat återfinna än. Jag vet inte om denna Maren kan vara aktuell.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Her er vel muligens den Maren Nilsdatter som du nevner dpt i Botne.Botne ligger nord for Holmestrand i Vestfold. Vestfold fylke er jo ikke så stort, og denne damen kan være en mulighet. LenkeDet er også en innenfor passende alder dpt i Hedrum 1724, foreldre Nils Nilsen og Line Nilsdatter.Har prøvd å finne ut litt mere om dette paret, men har ikke funnet noen sikre ' bevis' på at dette er den Maren som giftet seg med Anund Hansen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Innlegg 27: Maren Nilsdatter, datter av Nils Nilsen og Line el. Lene Nilsdatter på Herbjørnrød i Hedrum, var 7 år i 1738 (skiftet etter moren), og følgelig født ca. 1731. Alderen kan jo være unøyaktig - foreldrene var påviselig gift så tidlig som 24. mars 1729 (skiftet etter Lene Nilsdatters far, Nils Jacobsen på Ringdal). Men uansett må nok denne Maren strykes som kandidat, da hun ifølge Hedrum bygdebok er den som 22. juli 1754 ble gift i Hedrum med Singdal Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen , Kristian , for den opplysningen om Maren fra Hedrum.En dame til som kan elimineres da.Finner en Maren Nilsdatter fra Brunlanes og en fra Andebu, i passe alder.På den siste fra Andebu, er kun far oppført som Nils Roed ( Røed) , i følge F. S.Andebu er jo ikke så langt unna Stokke.Da er det ikke flere Maren Nilsdøtre å finne i Mormoner databasen, men så finnes det vel heller ikke så tidlige kirkebøker for deler av Vestfold. Noe du Kristian, før har presisert.Svært usikre er også kildene her, så det blir i så fall kun å følge et spor.Det er sikkert mulig å få noen til å slå opp i bygdebøker for Botne, for å se om denne damen er noe å satse på?Jeg har dessverre ikke bøker derfra, men jeg ser at noen medlemmer av DIS tilbyr oppslag fra området.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Denne Nils Rød må være Nils Torstensen, som tidligere hadde bodde på Gjein i Skjee sogn i Stokke. Jeg har imidlertid kun oversikt over hans barn i ekteskap med Else Jacobsdatter (skifte 29. oktober 1711). Men jeg regner med at Andebu bygdebok kan avklare om den aktuelle Maren Nilsdatter er noe å gå videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for nyttig informasjon , Kristian!I Stokke bygdebok under Gjein, som du sier, finner jeg de tre barna som er nevnt i 1. ekteskap, Marthe f. 1702, Anne f. 1705 og Kari f. 1709. http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/Han hustru nr. 2 er ikke nevnt med navn, men det står at Nils kjøpte part i Rød Andebu 1609 for 160 rdl.Jeg kan slå opp i Bygdebøker for Andebu neste gang jeg er innom biblioteket, hvis du Bjørn ønsker å få undersøkt denne Maren Nilsdatter nærmere.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er gården Rød i Andebu 1801. Mulig noen av de eldre med Nilsen til etternavn, kan være etterkommere av Nils Torstensen i 2. ekteskap?LenkeHer er desverre ikke lagt ut noen døpte fra dette tidsrom, og ikke vielser heller, så hvem hustru nr. 2 var, har jeg ikke greid å finne.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hej igen.Jag bläddrar för fullt i Andebu bb. Jag har Nils Torstensen Röd tidigare på en annan linje, men där inte funnit någon Maren. Men som sagt jag bläddrar på och återkommer. :-)Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da legger jeg inn en lenke til den Maren f. 1723, med far Nils Røed.Andebu. LenkeSkulle tro at det finnes kirkebøker herfra, siden Mormonerdatabasen har fått disse opplysningene.Den tid var vel ofte kun fars navn ført inn? Året kan vel passe bra, og om du også nå har funnet hustru nr. 2, så bør det vel være mulig å finne rett spor? Flott at du selv har også disse bygdebøkene. Det var litt spennende at denne Nils også har tilknytning til Stokke i 1. ekteskap.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hej igen.Nils Torstensen sonson till Nils Torstensen Röd gifte sig 1775 med Maren Amundsdatter f1755-08-03 dotter till Maren Nilsdatter och Amund Hansen. Det är en liten värld.I så fall gifte Maren Amundsdatter sig med sin kusin Nils Torstensen. :-)I Andebu bb finns det inte någon Maren omtalad. 9 barn. Marte, Anne, Kari samt Else, Idde, Torsten, Kristoffer, Hans och Kristen.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Nu skrev vi samtidigt.Mellan Torsten f1717 och Kristoffer f1728 är det en lucka som mycket väl kan fyllas av Maren. Jag skall kolla kyrkoboken för Andebu.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

FamilySearch må regnes som pålitelig i dette tilfellet, da det tydeligvis er snakk om kirkebokavskrifter (klikk på Batch-nummeret, og deretter på Search).Når Andebu bygdebok likevel ikke har med Maren, er det trolig fordi hun døde liten.Bygdebokforfatterne har en lei tendens til ikke å nevne dødfødte og barn som døde små. Det er greit nok at de ikke spiller noen slektshistorisk rolle, men i arbeidet med å kartlegge slekter, kan også dødfødte og barn som døde små bidra med viktige biter i puslespillet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hej igen.Efter kontroll i Kyrkeboken födda Andebu hittade jag följande:Den 29 juni 1717 fick Nills Röd en son Torsten. Fad. Marj Sialand (Skelland?) och Jacob Andersen.Den 23 maj 1720 fick Nills Röd en dotter Marj. Fad. Berthe Hallentved och Jacob Andersen.Den 4 febr 1723 fick Nills Röd en dotter Randj. Fad. Mari Hallenstved och Jacob Hontved.Den 30 juni/juli 1725 fick Nills Röd en dotter Maren. Fad. Randi Hontved och Guldbrand Hallenstved.Den 11 october 1728 fick Nills Röd och Anne Röd en son Christen. Fad. Maren Hallenstved och Anne Abrahamsdatter. Guldbrand Hallentved, Lars Bergan och Christen Christoffersen.Det fanns alltså plats för tre stycken barn mellan Torsten och Christen.Jag har dock inte kontrollerat när eller om de dog som små.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var litt av en barneproduksjon ! Da er det å håpe at den Maren her ikke er tidlig død, men senere gift med den rette kandidat.Lykke til med letingen fortsatt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Lite fundersamt.Hittade följande under döda.1717 Nills Röd. ( !!!!! )1721 Nills Röds barn.1731 Nills Röds barn.Glömde prästen att skriva barn efter Nills Röd 1717. Annars blir det extra besvärligt. Barnen är inte nämnda vid namn. Så det säger inte så mycket. Det går inte att veta vem som dog.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Presten har nok glemt å skrive 'barn' i 1717, for Nils Rød har jeg nevnt i live i et skifte (svigersønnens) i 1738.Jeg vil holde fast på at Maren er død i ung alder. Bygdebokforfatteren har sikkert undersøkt skiftet etter Nils, og så sløyfet de barna som ikke er nevnt der. Denne Maren Nilsdatter kan ganske sikkert utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Kristian.Jo, jag håller med. Han hade flera barn födda långt senare så nog var han i livet alltid.Andebu kyrkoboken är lite rörig att läsa under dessa år så det är lätt att missa, allt ligger inte i ordning. Det kan förekomma fler dödsfall.Kusin gifte förekommer ju, men jag är tveksam till att det är så i detta fallet. Just med hänsyn till bb.Jag har inget material när det gäller Botne, så jag kan inte på direkten följa upp det spåret.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei igjen;jeg er enig med deg i at Andebu kirkebok ikke er helt tillitsvekkende i det aktuelle tidsrommet. Det er ikke urimelig at en del begravelser er uteglemt, for eksempel.At søskenbarn giftet seg, hendte fra tid til annen. Men da ble det som regel gjort et notat om det i kirkeboka, for da var kongelig bevilling nødvendig.Botne har jeg dessverre ikke kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Bjørn. Jeg kan se om det finnes noen bøker fra Botne i lokalavdelingen på biblioteket her.Eller ville jeg henvende meg til DIS Vestfold. Det er flere der som sikkert har de bygdebøkene du trenger oppslag i, og også muligheter til å slå opp i kirkebøker.Lykke til med den videre letingen!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg legger en lenke til Slektsforsker-basen, DIS. Her finner du mange som har slekt fra Botne.LenkeHåper noen kan hjelpe deg med oppslag.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Hej Gunn.Tack för alla tips. Jag skall försöka att komma vidare i Botne. Om det är så att hon var född i Botne och Nils Jensen var henes far och Jens Larsen född ca1670 var Nils far. Då finns det en liten möjlighet att de iallafall kom från Stokke och Söndre Raastad. Vissa uppgifter i FS antyder detta. Men det känns just nu lite osäkert. I Stokke BB står att Jens Larsen dog barnlös. FS spåret kan mycket väl vara ett villospår.Mvh Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Med fare for å skape stor forvirring for deg, fører jeg inn en ny Niels Jensen som ble født i Vaale, 1693.Hans foreldre er i følge F.S. Jens Bettum og hustru Live.LenkeOm det er slik at den Jens Larsen, far til Nils Jensen, døde barnløs, så trenger du vel en ny kandidat.Det som er interessant her er Bettum-navnet.Det forekommer flere steder i Stokke og i Sandeherred.Skal se om jeg kan finne noen flere holdepunkter.Vi gir oss ikke så lett!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Johnsson

Gunn.Det kan låta tokigt att Nils far Jens dog barnlös. :-)Men skälet skulle vara att Lars Jensen hade fyra söner varav två hade samma namn nämligen Jens. Jens dä och Jens dy. Vilken som är far till Nils kan man ju undra. Enligt BB är det Jens dy. Men jag tycker han är för ung för att kunna vara farfar till Maren. Men som sagt kopplingarna i FS får man ta i med försiktighet.Nils född 1693 låter spännande. Åldern passar bättre. Som sagt skam den som ger sig även om det kan ta tid.Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.