Gå til innhold
Arkivverket

[#29980] Maren Nilsdatter född ca 1723 från Raastad, Stokke??

Gjest Björn Johnsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Gunn (innlegg 49): Når du finner Bettum i Våle, blir det vel litt søkt å forsøke å knytte det til Stokke, så lenge det faktisk er en gård i Våle som heter Bettum? Når du sier at navnet også forekommer i Sandeherred, tenker du kanskje på den senere innflyttede familie Bettum. Bettum som gårdsnavn forekommer kun i Våle og i Stokke.---Jens Larsen på Søndre Råstad (død 1730) var definitivt barnløs - det viser skiftet etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for den informasjonen, Kristian!Jeg var ikke klar over at det også er Bettumgårder i Våle.Fant bare at det var flere med Bettumnavn ved søk i Stokke bygdebok.Ikke lett å finne rett Nils som far til Maren her tydeligvis.Husmenn og deres familier ser ikke ut til å være lett å spore opp .Svært vanskelig når personer ble kalt med gårdsnavn, selv om det ofte var kortere tilknytning til gårdene.Jeg strever fortsatt med en del av mine aner som har flyttet mye, og skiftet navn etter gårder der de har arbeidet.( I kirkebøker og i bygdebøker for mange områder er far ofte nevnt kun med gårdsnavn.)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne gården som har en slik skrivemåte i 1666. LenkeI 1801 skrives navnet Bettum likedan som i Stokke.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.