Gå til innhold
Arkivverket

[#30035] Mulig slektsforbindelse mellom Sør-Huglo og Bjelland, Kvinnherad


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

Jeg tar utgangspunkt i Niels Åsmundsen Hugletræet f. ca 1717 - d. 10. mai 1792, som var gift med Kari Bergesdatter Røssland f. 1714 - d. ca 1760 (om henne, se debattnr 29986).I debattnr 29570 (Tysnes Prestegjeld) fikk jeg et interessant tips om mulige foreldre til ovennevnte Niels Åsmundsen Hugletræet, husmann på Sør-Huglo. Hans foreldre kan være: Osmund Nielsen og Guraa Heinesdatter, trolovet Dom. 24. Trin.1716 og viet Dom. 2. Advent 1717 på Husnes (ref. DA Trulova og vigde i Kvinnherad 1710-1753). DA Mantal 1701 for Søndre Bergenhus har også en Aasmund Nilsen Bjelland 7 år, sønn av Nils Osmundsen Bjelland 53 år. Denne Åsmund har i såfall vært født ca 1694, og ca 23 år gammel ved sitt giftermål.Jeg synes absolutt han er en interessant kandidat som far til Niels Åsmundsen Hugletræet. Men ved gjennomgang av opplysningene som finnes under gården Bjelland i bygdeboka Kvinnherad Bd. 4, blir jeg sterkt i tvil om jeg er på rett spor. På side 293, om ''Nilsane'' på Bjelland, er nevnt en Åsmund som født 1687, sønn av Nils Åsmundson d. 1712 og Elisabet Olsdotter 1658-1712. Bygdeboka har ingen opplysninger om hvor sønnen Åsmund ble av og ingen opplysninger om et mulig giftermål med Guraa Heinesdatter som vist ovenfor.På Bjelland finnes riktignok en Heine Aslakson 1668-1741, men han har ifølge bygdeboka (s. 291) ingen datter Guraa. Datteren Ingrid f. 1700 er vel den eneste som passer aldersmessig.Jeg håper noen som leser dette har kjennskap til de gamle slektene på Bjelland og kan bidra med mer informasjon. Er det Bjelland i Kvinnherad jeg skal holde fast ved som riktig plass for opphavet til Niels Åsmundsen Hugletræet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.