Gå til innhold
Arkivverket

[#30048] Adrian Falch Hansen f 1810(Karlsøy)/Anne Dorthea Christensdtr. f 1815


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Svendsenl

Det er ikke tvil om at fam. Christen Olsen og Margrethe Nilsdatter som bor på Hestmona i 1822 m. døtrene:Ane Dorthea f. ca 1817 Berith Maria f.1810 Christiane Margrethe. f. 05.08.1820 Petrine f. 19.05.1822 er identisk med Christen Olsen på Skattøra, Karlsøy. Min oldemor Juditte er født 13.12.1828 Karlsøy. Fam må altså ha flyttet til Karlsøy mellom 1822 og 1828. Alle døtrene er å finne i Karlsøy kirkebøker som ligger på RHD OG DIS.Ved vielsene ser man at de er født i Hestmona, far Christen Olsen. Ane Dorthea g.1835 m. AFH d.1850 Berith Maria d. 1849 ugift. Christiane Margrethe g. 1856 m. Johan Petter Ottesen f. 1830 Brattrein, Karlsøy, hun dør 1900. Petrine g.1856 m. Ole Andreas Skjølberg. Juditte g.1851 m. Michael Fredrik Mortensen Heggelund f. 1827. Ved Juditte og Michaels arnedåper er flere av fam. faddere. Ang. AFH har jeg funnet at han var g tre ganger: 1. Ane Dorthea Dass g 1835 d.1850 8 barn 2.Hanna Andrea Marlena Andersdatter g.1853 d.1858, 3 barn 3.Dorthea Berg Olsdatter g.1859 4 barn.Ang.Kirsten Jacobsdatter Dass må man vel forsøge å finne hennes vielse til Hans Christensen og event faddere til deres barn for å vite noe sikkert om hennes aner. Er det noen som vet noe om Hans Christensen??Mvh Sigrid Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret.Nå har jo biblioteket her kirkebøkene for Lurøy 1767-1824 og 1825 til iallefall 1862, så jeg skal prøve å finne familien som utflyttet i kirkeboka. Siden jeg holder på flere 'prosjekter' (blant annet i Rana/Hemne)så kan dette ta litt tid. Hvis jeg finner noe skriver jeg det her.Kirsten Jacobsdatter og Hans Christen må ha blitt gift lenge før 1767, så det har jeg ikke mulighet for å finne. Det tror jeg er å finne på mikrofilm PF-421 og/eller PF-422. Det er muligens også noe å finne på mikrofilm PF-420. Kirkebøkene for Rødøy er jo utlagt på internett, men jeg vet det mangler mye på Lurøydelen der. Skal etterhvert likevel se mer på kirkebøkene som er utlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg fikk likevel tid i dag til å se etter Christen Olsen med familie i Lurøy, men jeg fant ikke familien som utflyttet fra Lurøy. Nå er det veldig lite ført under utflyttede i Lurøy på den tiden. Det gikk jo også et lys opp for meg, og Ane Dorthea Christensdatter ble jo selvfølgelig født i Lurøy. Tar det hele fra begynnelsen.Christen Olsen Hestmonen ble gift med Ane Larsdatter Quarøen ble gift i Lurøy 8.p.trinit. 1809. Barn: -Karen Olava døpt 06.07.1810. Anne Larsdatter var 32 år da hun ble gravlagt i Lurøy 3.p.paascat 1812.Christen Olsen Hestmona ble gift igjen 3.p.trinit. 1816 med Margretha Nilsdatter Lurøe. Vitner var Lars og Hans Arentsen Lurøe. Barn funnet i kirkebok og klokkerbok:-Ana Dorthea Christensdatter døpt i Lurøy nyttårsdag 1817.-Berith Maria Christensdatter døpt 7.p.trinit. 1818 i Lurøy.-Christiane Margretha født 05.08.1820, hjemmedøpt 15.08.1820 og dåpsbekreftelse 19.09.1820.-Petrine Das født 19.05.1822, og døpt 19.06.1822.Nå er mitt spørsmål: Når skal Margrethe Nilsdatter være født? Jeg finner en som er 19 år ved folketellingen 1801 i Rødøy, og den eneste i Lurøy var 30 år i 1801. Hun blir for gammel til å få barn både i 1822 og senere. Så nå håper jeg at noen vet noe mer som kan føre videre angående Margrethe Nilsdatters aner. Observerer at det finnes en Nils Olsen 40 år i Lurøe i 1801, og hans kone Rachel Olsdatter. Er dette Margrethes foreldre? Jeg burde kanskje ta opp dette som eget emne.Siste jeg holdt på med dette så mener jeg at jeg kun forsket på Christen Olsen og hans aner, men nå har ikke jeg alt fra dette. Har kun det jeg har skrevet på nyhetsgruppe, men jeg mener at jeg kanskje også sendte noe privat. Noe er tatt utskrift av, men muligens ikke alt. Uansett så blir det ikke sett noe mer i kirkebøker for Lurøy før i neste uke, og jeg må på bibliotek for å se mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I en annen diskusjon har jeg nylig sett at Margrethe Nielsdatter (1791-1860) sine foreldre er Niels Pedersen fra Hov, Løkta, Dønnes, Nesna, og Anne Eliasdatter. Disse hadde også datteren Peternille Oline f. 1797, g. Hans Hansen Mechlenborg (1760-1828).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Per Nermo. Skal komme meg på biblioteket i neste uke og se hva jeg finner om Margrethe i kirkeboka for Nesna etter dine opplysninger, og få sett mer på skiftene etter 1810. Jeg har skiftene for Herøy/Dønna bare til og med 1810 her hjemme. Hov er på Dønna som i skiftene er ført sammen med Herøy, men Dønna var altså annekssogn til Nesna og ført under Nesna i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 24): Hvilken Benjamin Jacobsen Dass var det som var gift 2 ganger, første gang med sin kusine Maren Jensdatter Falch født 1668 og andre gang med Kirsten Marcusdatter Angell ? (Hvem var sistnevntes foreldre ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Judith Jacobsdatter Dass f.1715 var såvidt jeg vet g.m. Christen Jonassen Falch f.1708, ikke hans far Jonas Jensen Falch (ref. innl. 24).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 31: Jeg kom jo ikke videre fordi jeg ikke har fått noe svar på om Kirsten Jacobsdatter var datter av Jacob Benjaminsen og sønnedatter av Petter Dass sin bror Benjamin. Det tar for lang tid å lete opp i notatene nå, men Jacob Benjaminsens barn som jeg har funnet tidligere ble døpt i Herøy, og da er det sikkert den Benjamin Dass født 1649(bror av Petter det gjelder her). En del av opplysningene er hentet fra Øystein Røtvoll Angells bok, og den har jeg ikke tilgjengelig nå.Det kan hende det er du som har rett, og at jeg rett og slett har gått litt i surr med navnene Benjamin,Jacob og Petter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På grunn av at jeg ikke kom noe sikkert videre på Kirsten Jacobsdatter den gangen(som jeg mener det er 90% sjanse for er datter av Jacab Benjaminsen på Herøy) så gikk jeg ikke videre med mulige forfedre her. Jeg ville ha sikkert bevis for at jeg var på riktig spor før jeg gikk videre. Derfor vet jeg ikke foreldrene på Kirsten Marcusdatter Angell, og jeg finner det heller ikke i boken 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tilbake til Hans Hansen Mikkelborg og Peternille Olsdatter. Hans er jo bror av en av mine aner Christen Hansen døpt 1749(senere i Selvær i Træna), og ved folketellingen 1769 for Lurøy er han 8 år(født ca 1761) mens Wilhelmine Brandt skriver at han ble født 1753. Ifølge mine notater ble Hans sent i 1788 forlovet med Karen Hansdatter, og Peternille må jo da være hans 2. kone hvis han ikke har hatt flere koner før henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg takker så mye fra min tremenning for informasjonen her. Jeg har iallefall nå fått arbeid frem til sommerferien, og utover høsten. Jeg har 'gløttet' litt i skiftene bakover på Nils Pedersen på Dønna, og ser at jeg blant annet kommer inn på slekten Klæbo. Kirkebøkene som er på bilbioteket finner jeg sikkert også mye i, og informasjon om Klæboslekten blir det nok ikke vanskelig å finne på biblioteket og i noen av bøkene jeg har her hjemme. Etterhver kommer jeg også inn på noen som jeg har som aner selv, og det er takket være informasjonenen her at jeg også selv får mer enn jeg hadde på enkelte aners etterslekt. Så atter en gang tusen takk, og både jeg og min tremenning er virkelig imponert over slektskunnskapen som kommer frem i denne tråden både når det gjelder dem som har svart på slekt i Troms her og på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har blandet Jacob Benjaminsen Dass født ca 1649(bror av dikterpresten) og sønnen hans Jacob Benjaminsen når det gjelder hvem de var gift med. Så nå spør jeg rett og slett:Hvem var Benjamin Jacobsen Dass gift med, og hvem var hans sønn Jacob Benjaminsen gift med. En av dem var iallefall gift med Maren Jensdatter Falch født 1668 og Kirsten Marcusdatter Angell født 1676?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Benjamin Petersen Dass f.ca.1850 d.1702 (bror til dikterpresten) var gift med Maren Jensdtr. Falch. Hans mor Maren Petersdtr. Falch og hennes mor Kirsten Petersdtr. Falch. Benjamin Petersen Dass g.2 med Judithe Carstensdtr. Angell Volquarts f.1676. Hennes foreldre Kirsten Marcusdtr. Angell og Carsten Volquarts.Det er et helt sammensurium mellom Dass, Angell, Falch og Volquarts. Opplysningene er fra artikler i NST og fra 'Trondheim før Cicignon'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret. Da var det vel Maren Jensdatter Falch født ca 1668 som var mor til Benjamins sønn Jacob Benjaminsen? Hvis Judithe virkelig ble født i 1676 så blir hun jo for ung til å bli bestemor til Jacob Benjaminsens eldste barn født i 1706, men Maren blir jo også en ung bestemor på 38 år i 1706. Ifølge Wilhelmine Brandt og slekten Benkestok fikk jo Jacob Benjaminsen eldste sønnen i 1706.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Svarer meg selv på innlegg 22 her jeg, for nå har jeg oppdaget noe. Kirsten Jacobsdatter skal være gift med Hans Christensen(anenr. 6 i innlegg 22)Han er sønn av Christen Hansen som det var skifte på i Lurøen i 1745, som da var gift med Karen Povelsdatter. På side 152 i 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt nevnes en Christen Hansen på Lurøen i 1730, og at han kanskje var sønn av Hans Christensen Mikkelborg som var født ca 1683. Hvis denne linjen bakover stemmer så sitter jeg inne med svært mye informasjon fra Hans født 1683 og bakover. Jeg har selv Hans sin søster Eva som ane. Forstår ikke at jeg ikke har oppdaget dette tidligere, og jeg burde jo ha oppdaget det da jeg holdt på med dette i 2003. Jeg spør kort og godt: Var Hans Christen Mikkelborg som var født ca 1683 farfar til den Hans Christensen i Lurøen som var gift med Kirsten Jacobsdatter(skifte 1767 i Lurøen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Døde Margrethe Nilsdatter i 1860? På Frode Holthes hjemmeside er det en Margrethe Nilsdatter Hov som ble født ca 1791 og døde i 1860. Hun var gift med Christen Olsen født ca 1779, men denne Christen Olsen var i Thrane i 1824. Er dette de samme? Har forøvrig tatt opp Margrethe med aner som eget emne. Er ikke sikker på om de som forsker på Helgeland leser om slekt i Troms, og måtte derfor ta opp Margrethe som eget emne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ser jo nå at Margrethe Nilsdatter døde på Selnes i Karlsøy i 1836, men da er det jo rart at Christen Olsen i 1836 ble gift med Malene Olsdatter. Ble han skilt fra Margrethe, eller er det Harry Danielsen som har skrevet feil årstall på giftermålet her?Det kan jo være snakk om 2 Christen fra Hestmona, for ifølge Frode Holthe holdt han til på Thrane i 1824, men Thrane kan jo være det samme som Tranøy i Troms. Begge de aktuelle Christen Olsen ble født i 1779 og begge var gift med Margrethe Nilsdatter. Så jeg tror det må være de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser ut til å bli eneste deltager i denne debatten nå, men jeg er temmelig sikker på at Hans Christensen født ca 1683 var farfar til før nevnte Hans Christensen. Jeg har jo søster av Hans født ca 1683 som ane, og sitter inne på svært mye informasjon. Det meste fikk jeg før jeg kjøpte pc, og mye av det er i permer. Derfor legger jeg ut noen generasjoner videre her, og henviser til noe litteratur iallefall1)Hans Christensen Mechlenborg født ca 1683 Foreldre:2)Christen Olsen Mechlenborg født ca 1640, og antagelig født på Lurøy gård. 4)Oluf Jensen Mechlenborg født ca 1591, og da sikkert i Flensburg i Tyskland. Blant annet var han toller på Nordmøre, og fogd på Nordmøre og på Helgeland .5)Adelus Christensdatter født ca 1608 i BrønnøyOldeforeldre:8)Jens Olufsen Mechlenborg født ca 1560-65. Han var også fogd på Helgeland. Han var født i Flensburg i Tyskland9)Abelone Madsdatter10)Christen Olsen som var sogneprest til Brønnøy11)Elsebe Olavsdatter16)Oluf Olufsen Mechlenborg født ca 1540 18)Mads Galde22)Olav Andersson Solle som var prest i Brønnøy32)Oluf Jensen født ca 148733)Marina Jacobsdatter Oldendorph født ca 1511Dette er bare en liten brøkdel, og jeg henviser til disse kildene når det gjelder slekten Mikkelborg:-'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt-Artikkelen'Den norske Mechlenborg-slekts opprinnelse og vestenfjeldske grener' av Lisa Brodtkorp LeistadNår det gjelder prestene Olav Andersson Solle og Christen Stenssønn så står det en del i artikkelen 'En ættetavle fra reformasjonstida' av Oddvar Grønli fra at Norsk Slektshistorisk Tidsskrift. Jeg har ikke fått lest boken 'Schankeætten ' av Roger de Robelin, men en kommer inn der via mor til presten Christen Stenssønn. Har vel fått tilsendt en del informasjon hentet fra denne.Det er synd jeg ikke får oversendt alt jeg har, men det ville bli flere hundre sider hvis jeg skulle sende alt i posten. Det blir jo også flere slekter enn de som er nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg måtte selvfølgelig glemme noe viktig, og det er presten 'Johannes Oldendorps selvbiografi' hvor han beskriver aner et stykke bakover i slekten Oldendorph. Han var bror av Marina Jacobsdatter Oldendorph(nr.33 i oversikten over). De som har gitt ut denne boken er: HISTORISK SAMFUND FOR SØNDERJYLLAND NR.34 1966, og da videre A.Andersen. Jeg har fått den i gave, men det er mulig den kan lånes gjennom bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 41) : Den Christen Hansen som var nevnt på Lurøen i 1730 (Benkestok-boka), og som kanskje var sønn av Hans Christensen Mikkelborg (født ca 1683) kan knapt være den samme Christen Hansen som det var skifte etter på Lurøy i 1745 og som var far til Hans Christensen (g. Kirsten Jacobsdatter Dass). Kirsten får barn rundt 1740-49 og er vel f. rundt 1710-15, hennes mann Christen Hansen kanskje 10 år tidligere (?), og Christen på Lurøy (skifte 1745) kan vel f. rundt 1670 (?), altså antakelig eldre enn Hans Christensen Mechelborg f. ca.1683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvor har du det fra at Christen på Lurøy var født i ca 1670, og at Kirsten Jacobsdatters mann skal være født 10 år før henne? Hvis det er ektemannen til Eva Christensdatter Mikkelborg du tenker på så var jo han på Hestmona og ikke Lurøy på den tiden(han var født ca 1670). Han er det skifte på i Hestmona i 1744, og det er mine aner.Den Hans Christensen som var født i ca 1683 kan godt være født litt før(f.eks. ca 1680). Da kan han ha en sønn som het Christen født ca 1700 som igjen kan ha en sønn som het Hans født ca 1720. Den siste Hans Christensen kan godt være gift med Kirsten Jacobsdatter som ble født ca 1710-15.Kirstens og Hans sin datter Karen skal jo være født ca 1749, og Karens søster noen år tidligere.Så dette er jo mulig. At folk fra slektene Dass og Mikkelborg giftet seg er jo heller ikke urimelig.Det jeg skulle ha ønsket var at kirkebøkene for Lurøy var tilgjengelig på internett, men av en eller annen grunn så er Lurøy utelatt fra kirkeboka for Rødøy der selv om Lurøy lå under Rødøy prestegjeld frem til 1825(unntatt årene 1767-1774). Dessverre har ikke biblioteket her kirkebøkene for Lurøy før slutten av 1767(1767-1824 for Lurøy og Træna). Jeg skulle gjerne hatt aldren på Christen Hansen som det var skifte på i 1745 i Lurøen, og på Kirsten Jacobsdatter som det var skifte på i 1767.Jeg ser jeg har surret veldig når det gjelder hvem som var konene til Jacob Benjaminsen Dass og faren Benjamin Pettersen Dass,og har også kansje blandet med en annen Jacob Benjaminsen så det spørsmålet håper jeg noen andre kan svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mannen til Kirsten Jacobsdatter Dass skal selvsagt være Hans Christensen (ikke 'omvendt') ! Det er han jeg mente kanskje kunne være omlag 10 år eldre enn kona (hvilket jo er ganske vanlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.